Elkann sluit fusies en afstoten van merken uit

Geen fusie met wie dan ook.

Voor wie het gemist heeft: Er werd de afgelopen periode weer flink gespeculeerd over een mogelijk fusie tussen Stellantis en Renault (net als vorig jaar). Ja zelfs een combinatie met de andere Franse autobouwer én het Duitse BMW werd gesuggereerd. Dat daar vooraf al veel argumenten voor te bedenken zijn, waarom dit strategisch nauwelijks voordelig is, is bij een gerucht op internet nooit relevant. Onwaarschijnlijk is het dus. Dat bevestigden Tavares en Renault-baas De Meo al onlangs en nu doet ook John Elkann een duit in het zakje vanaf de autosalon in Parijs. Dat de Franse president Macron een drijvende kracht zou zijn achter deze optie mag al helemaal naar het rijk der fabelen. Een fusie is wel het laatste wat Stellantis nodig zou hebben. Samenwerkingen kunnen ook op tal van andere manieren plaatsvinden en dat gebeurt zo nu en dan ook. Elkann benadrukt dat bij Stellantis in de volle breedte van de bedrijfsvoering de focus ligt op voortgang en dat het niet het moment is om een radicale afslag richting een fusie te nemen of het afstoten van merken; “Die consolidatie heeft reeds plaatsgevonden namelijk toen FCA en PSA samen gingen werken.

Mogelijke opvolger Tavares waarschijnlijk vanuit Stellantis.

De opvolging van Tavares vanaf 2026 gaat plaatsvinden omdat Tavares zelf de tijd rijp vindt en niet om een andere reden, benadrukt de kleinzoon van Agnelli. Stellantis’ raad van bestuur staat vierkant achter de Portugese CEO en zijn werkwijze. Binnen de groep zit bovendien meer dan voldoende potentie om opvolging te vinden, voegt Elkann daar aan toe. De kans lijkt groter dat de volgende CEO vanuit de groep zelf naar boven komt borrelen zegt de Exor-baas letterlijk.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Elkann sluit fusies en afstoten van merken uit

  • 15 oktober 2024 om 11:51
    Permalink

    Ja fantastisch Renault, ik heb Mercedes gehad met Renault onder de kap alleen maar ellende..

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2024 om 05:35
    Permalink

    Het probleem met automerken, zeker in Europa, is verticale integratie: de controle over de hele keten. Zoals de Chinezen ook grondstoffen, componenten en accu’s bezitten is dat bij de Europese merken erg beperkt. Dan nog een strategisch meedenkende overheid: ook die ontbreekt in hoge mate. De Chinezen en Amerikanen doen dat veel beter.
    En ook, de auto is een commodity. Een veel verkocht product met lage marges. Diversificeren, zoals Tesla doet, doen de Europeanen ook veel te weinig. Tesla integreert die diverse producten ook nog eens: accu’s voor de auto en thuis, idem met Starlink, SpaceX voor Starlink en je krijgt veel knappe koppen binnen.
    Stellantis heeft bijna alleen 15-20 merken in huis die allemaal hetzelfde doen: mensen en goederen vervoeren over de weg. Als dat tegen zit dan zijn er weinig alternatieven. Wees creatiever en ondernemender.

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2024 om 09:47
    Permalink

    Op Autovisie lees ik een heel ander verhaal, namelijk dat Tavares heeft gezegd dat over 2 tot 3 jaar een besluit wordt genomen over onderpresterende merken. Bij Alfa en Lancia zal alles dan afhangen van een of twee modellen en voor Maserati, waar het toch al zo lekker gaat, staat niks nieuws op de planning de komende tijd. Het worden wederom spannende tijden voor de Italiaanse auto. Fiat zie ik wel overleven, maar de rest?

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2024 om 21:55
    Permalink

    Tavares heeft óók gezegd dat hij geen kroonjuwelen gaat afstoten. Zoals bv Alfa Romeo.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.