Tavares verwacht stevige productietoename voor Mirafiori

Een lesje oorzaak en gevolg van Tavares.

Tavares haalde op de autosalon uit naar de Europese overheden en herhaalde dat de heffing van belastingen op Chinese import van elektrische auto’s uiteindelijk zal resulteren in een mes in de rug van de Europese auto-industrie. Carlos Tavares wijst erop dat er dan meer Chinese fabrikanten zich in goedkopere Europese landen gaan vestigen en dat de fabrieken van de lokale producenten vervolgens onder extreme druk zullen komen te staan. “De EU zaait zelf chaos op de automarkt en kijkt niet naar de gevolgen en nu verwacht men dat ik het oplos alsof ik kan toveren? Ik ben geen magiër.” Tavares vindt dat de overheden, inclusief de Italiaanse nu niet enkel met hun vingertje moeten wijzen naar de industrie en dat die maar alles moeten oplossen. Men heeft de neiging om oorzaak en gevolg volledig bij de fabrikant te leggen, terwijl het toch echt de overheid is die de normen heeft veranderd. Zij dienen dan ook te participeren in de ontwikkelingen die ze nota bene zelf in gang hebben gezet, aldus de Portugese CEO van Stellantis. “Ik kan niet alles zelf oplossen, ik moet me juist bekommeren om de toekomst van het bedrijf. De EU lijkt bang om de concurrentie aan te willen gaan. Die angst voel ik niet.

Lucht voor Mirafiori.

De nationale staking die er eind deze week aan zit te komen in Italië krijgt veel steun in Rome, maar Tavares zal er het zijne van denken. Carlos Tavares had namelijk ook geruststellende woorden voor Italië. De komst van de nieuwe hybride FIAT 500 in Mirafiori volgend najaar, zal kunnen resulteren in een jaarlijkse productie van 80.000-100.000. Goed nieuws voor de noodlijdende toeleveringsindustrie in de regio Turijn/Piemonte. Tavares zegt dat het heel goed nieuws is voor iedereen dat de ontwikkelingsperiode van de hybride versie van de 500 succesvol is ingekort ten opzichte van wat eerder werd verwacht.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Tavares verwacht stevige productietoename voor Mirafiori

  • 15 oktober 2024 om 09:18
    Permalink

    Ja, de politiek is grillig en altijd al geweest. Daar heb je als autofabrikant mee te dealen en dat is niet altijd makkelijk. Maar Tavares moet ook de hand in eigen boezem steken. Neem nu dit voorbeeld met de 500. Al ver voor de introductie was duidelijk dat alleen een elektrische versie niet genoeg zou zijn, en al helemaal niet in thuisland Italië. Hoewel het bedrijf toen nog FCA was, heeft ook Tavares dat later op z’n beloop gelaten en is pas actie gaan ondernemen toen ze erachter kwamen dat de oude 500 niet meer door kan.

    Beantwoorden
    • 15 oktober 2024 om 11:45
      Permalink

      Mijn eerste auto was Mirafiori stond er duidelijk op zo trots was Fiat, tegenover NU, Fiat moet duidelijk keuzes maken..Europese klanten wachten op waterstof. EV is duidelijk Chinees overigens de schuld van politiek Europese landen..groetjes

      Beantwoorden
  • 15 oktober 2024 om 09:28
    Permalink

    Heel erg eens je legt wat mij betreft de vinger op de zere plek van Tavares Cose della vita. De focus op marges halen is simpelweg te groot bij Stellantis. Gaat ten koste van gezonde merkstrategie. Je hebt 15 merken en niet 1.

    Beantwoorden
    • 15 oktober 2024 om 16:09
      Permalink

      Ja, 15 is ook gewoon teveel vrees ik. En ze worden te veel centraal aangestuurd.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.