Nieuwe hybride FIAT 500 komt eerder

Hybride FIAT 500 in najaar 2025.

Het lijkt een doekje voor het bloeden. CEO Tavares lag vandaag flink onder vuur in Italië, waar hij onder andere in Rome met afgevaardigden uit het Italiaanse parlement in gesprek ging. De hybride versie van de FIAT 500 uit Mirafiori komt niet begin 2026, maar al ergens in november volgend jaar beloofde hij. Ondertussen ligt de assemblagelijn van de elektrische 500e in Turijn al maanden stil en daalt de productie in Italië tot een nieuw dieptepunt.

“Valse beloften.”

Het verwijt richting Tavares is intussen fel van toon: Hij zou verantwoordelijk zijn voor het doen van valse beloften richting de Italiaanse bonden en toeleveringsindustrie. Investeringen zoals een gigafactory in Termoli blijken luchtkastelen te zijn. Tavares van zijn kant geeft aan dat dergelijke investeringen in de fabrieken enkel met steun van de Italiaanse overheid tot stand kunnen komen en dat de sector het zwaarder heeft dan men zich aanvankelijk voor kon stellen. Ondertussen zegt de Portugees die in 2026 opstapt dat Stellantis niet van plan is om z’n plannen tot 2030 met betrekking tot Italië te herzien of af te zwakken. Geen kleinere fabrieken en minder investeringen of een dalend aandeel op de lokale Italiaanse markt, aldus de CEO. Maar dergelijke toezeggingen worden met grote scepsis ontvangen. Daarbij wijst men bijvoorbeeld op het feit dat Stellantis in andere fabrieken nu ook goedkope Chinese elektrische auto’s bouwt (Leap Motors) ten koste van de productiviteit in Italië. Tavares benadrukte vervolgens dat de (energie)kosten in Italië veel te hoog zijn en dat hij meer steun uit Rome verwacht.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Nieuwe hybride FIAT 500 komt eerder

  • 12 oktober 2024 om 12:15
    Permalink

    Het moet van twee kanten komen natuurlijk, maar feit is dat onder Stellantis de Italiaanse fabrieken bijna tot stilstand zijn gekomen en dat Italië niet langer over zijn eigen merken kan beslissen, maar onder regie van Parijs staat. Het gestrekte been van Meloni en co werkt alleen maar averechts.

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2024 om 17:38
    Permalink

    Inderdaad er is te weinig constructief overleg. Afstandelijke houding van beide kanten. Drama compleet.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2024 om 07:29
    Permalink

    Het is Frankrijk tegen Italië. Niet Stellantis tegen Italië. De Fransen laten in Italië alles op z’n beloop. M.n. Peugeot krijgt alles het eerst.
    Ze zijn gewoon niet werkelijk geïnteresseerd in de Italiaanse merken. Kortom, een cultuurkwestie.
    Hopelijk gaat een BMW zich eens ontfermen over Alfa en Maserati.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2024 om 11:18
    Permalink

    Ik ben het niet eens met deze stellingen. Dat de Italiaanse fabrieken bijna tot stilstand komen komt nog door het beleid van FCA met steeds uitstellen investeringen. Als FCA meer actuele modellen en omzet had gehad, was ook niet zo snel voor de PureTech motor gekozen. Wat Stellantis wel valt te verwijten is dat het zowel de levering van de 500 als oude Ypsilon gelijktijdig stopte. Dat dan je marktaandeel keldert, weet je vooraf zeker. De 500e ombouwen tot hybride had veel eerder moeten starten zodat met het stoppen productie in Polen gelijk de levering van de nieuwe had kunnen starten. Alfa Romeo had ook al lang nieuw bloed nodig en dat komt eindelijk met de Junior. Al had ik liever een niet-SUV gezien, toch auto met mogelijkheden op de markt. Meloni is niet te vertrouwen. Wil geen steun Stellantis maar uit wraak mogelijk wel voor willekeurige Chinese investeerder. Triest.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.