Alfa Romeo Tonale MY 2025 krijgt fikse update
Tonale MY2025 in Parijs.
Maandag start in Parijs een heuse autosalon (waar zie je ze nog tegenwoordig?) en Alfa Romeo is van de partij. Uiteraard is er een glansrol voor de Junior en de 33 Stradale, maar ook de Tonale staat in de spotlight. De in Pomigliano geproduceerde C-segment SUV debuteert namelijk als aangepaste MY2025 editie. Het gaat niet om een aanpassing van enkel de uitrustingsniveaus, maar het betreft zelfs een grondige mid-cycle update. Zo is op de middenconsole voortaan een draaiknop voor de bediening van de automaat te vinden, in plaats van de traditionele pook (zie foto). Het instrumentarium krijgt nieuwe graphics en waarschijnlijk is ook de boordcomputer voorzien van een update. De Alfa Romeo Tonale MY25 die in Parijs staat betreft een Veloce 1.5 turbo 4 cilinder van 160 pk. In Italië onder andere zal verder ook de 1.6 Jtdm beschikbaar blijven, terwijl de 130 pk versie van de 1.5 Hybrid mogelijk zal worden geschrapt. De krachtige 1.3 280 pk Plug-in is ook bij ons verkrijgbaar en ontvangt eveneens deze update. Optische verschillen aan de buitenzijde komen er niet, behalve dat de look van de Tributo Italiano is overgenomen (met meegespoten skirts en onderzijde bumpers) , aangezien die komt te vervallen.
Ik had gedacht 140 en 180
Maar oké
Poeh, wat een verrassingen. Een flinke update is wat de Tonale wel nodig heeft, maar niet krijgt. Als dit klopt.
Verbrede wielkasten, een betere blik van de koplampen en betere kleuren. En beige in het interieur. Plus een upgrade van de motoren. Als de Junior 280 pk krijgt (ook nog volelektrisch) dan moet de Tonale naar zo’n 350 pk. Andere klasse.
Het is zo simpel, maar Alfa blijft dat erg moeilijk vinden: marketing, de klant kennen en wensen doorvertalen. Het is eigenlijk verschrikkelijk slecht zoals Alfa vaak met wijzigingen omgaat. Maar goed, we zullen zien op 14 oktober.
Tsja, de ultieme crisis-Alfa, die Tonale. Ondanks een aardig neusje een auto waar niks aan klopt. Te lange overhangen, te smal, te hoog en in niks onderscheidend. Een Jeep Compass met Alfa-ledjes. Hier valt niet zoveel eer meer aan te behalen vrees ik, en dat gaan ze ook niet doen. Die investering gaat zich niet terugverdienen.
Ach , altijd beter dan de grijze muizen auto,s van de v.a.g
Je ziet ze bar weinig rijden, ik vind de auto ook totaal niet in de verhouding, neus is goed gelukt met die koplamp, maar veel te veel overhang, wielen staan heel erg ver naar binnen, en dan een 1.3 motor met EV ondersteuning dan 280PK ben benieuwd hoe lang die het volhoudt en deze kost ook al gauw 55.000 euro. ( maar zie deze auto toch liever dan de Junior zowel van buiten als de binnenkant)
Het zou ook een domme zet zijn om in de Tonale vele, vele miljoenen te investeren. Het is nog een kind van FCA. Die ga je niet compleet transformeren. Dat is overigens ook niét simpel. Uitfaseren en door.
Voorkant en interieur zijn zeer geslaagd, van opzij veel minder, te hoog en te massief. Verder de laatste auto waar nog de viercilinder firefly motorserie wordt gebruikt. Jammer als die mooie en betrouwbare motor helemaal verdwijnt. Ook onbegrijpelijk, eerlijk gezegd. Ik begrijp dat één motorserie voeren goedkoper is maar gezien de slechte reputatie door problemen uit het verleden weet je ook dat die motor nog jaren potentiële kopers zal afschrikken. Als je ook modellen levert met bewezen betrouwbare techniek dan vergroot je dus het aantal geïnteresseerden.