Santo Ficili nieuwe CEO Alfa Romeo (en Maserati) na reorganisatie
Tavares gaat z’n laatste jaar in bij Stellantis.
Nu er een flinke dip gaande is voor Stellantis, is de tijd blijkbaar rijp om te schuiven met de poppetjes. CEO Tavares voorop heeft te kennen gegeven dat het begin 2026 wel genoeg is. Eerder liet hij al weten dat 68 een prima leeftijd is om wat anders te gaan doen. Wie de volgende nummer 1 zal worden van de grote Italiaans-Franse club, is uiteraard nog niet bekend.
Imparato eerste man in Europese regio.
Jean Philippe Imparato heeft met veel passie de afgelopen paar jaar (sinds 2021) z’n energie in Alfa Romeo gestoken. Daar komt nu een einde aan. Hij is reeds CEO van de bedrijfswagendivisie Pro One en zal daarbij ook de rol van COO over de regio Enlarged Europe worden.
Weer een Italiaan aan het roer bij Alfa Romeo.
Santo Ficili wordt de nieuwe man bij Alfa Romeo. Voor het eerst sinds het ontstaan van Stellantis zal deze rol gecombineerd worden met de leiding over Maserati. De combinatie van de twee hoogwaardige Italiaanse merken duidt mogelijk op een strategische koerswijziging. Ficili vervangt dus niet alleen Imparato, maar ook zijn landgenoot Davide Grasso. Maserati zit momenteel in een commercieel wat lastige overgangsfase, in afwachting van nieuwe modellen op onder andere het STLA Large platform. Een platform dat als eerste gebruikt zal worden door Alfa Romeo op de opvolgers van de huidige Giulia en Stelvio. Deze laatste debuteert volgend jaar. Ficili werkt al sinds 1987 voor FIAT en is nog geschoold binnen het voormalige opleidingsinstituut van Lancia. Hij heeft een zeer brede ervaring opgedaan binnen het concern en kent alle aspecten van het werken binnen een auto producerend bedrijf.
Goede zaak slechter kan het ook niet bij Alfa en Masaratie worden, hopelijk komen er modellen waar we blij van worden.
Het is een zootje bij Stellantis. Dikke winstwaarschuwing en klanten die wegblijven en niet in de goedkope rebadging-strategie trappen. Er moet echt meer variatie komen tussen de modellen, zowel qua uiterlijk als qua techniek.
Als het bij de Stellantis groep minder gaat is het een zooitje! Echter heeft niemand commentaar op de VAG groep waar het slecht gaat en veredelde skoda’s verkoopt met Audi embleem.
Het allergtootste probleem bij Maserati en Alfa ?
het niet invullen van de hoog gestelde verwachtingen.
Dat is reeds vele malen gebeurt.
De liefhebbers hebben zwaar geinvesteerd en krijgen niet wat ze is beloofd.
Wat er overblijft is een veredelde Fiat en een financiële kater.
De nieuwe modellen zijn niet genoeg doorontwikkeld een Toyota zonder pretentie doet dat vele malen beter.
Om die sfeer om te buigen is er meer nodig dan een nieuw management.
Er is nood aan minder pretentie en meer kwaliteit of dat zal lukken ?
Ik hoop het echt
Precies Osca. De situatie bij VAG is misschien nog wel nijpender. De hele EU, dus ook (vooral?) de héle auto-industrie, zit in zeer uitdagende omstandigheden. En in de USA leggen ze natuurlijk ook graag de schuld bij Stellantis, want onder Amerikaanse vleugels was dit nooit gebeurt… tuurlijk… De huidige situatie is deels veroorzaakt door externe factoren en bedreigingen (China) deels ook door EU beleid. De auto-industrie is voor Brussel altijd het stoutste jongetje van de klas geweest (beetje terecht wel), daar waar er in China juist vele miljarden overheidsgeld is ingepompt. Europa als geheel heeft natuurlijk jaren en jaren zitten slapen. We betalen nu de rekening, op alle vlakken. Wat niet wil zeggen dat het in China alleen maar hosanna is. Integendeel. Bijzondere tijden, het verschuiven van de wereldorde.
Ik heb niks met VAG, toen het goed met ze ging niet en nu ook niet. Dus voor mij zegt die vergelijking niks. Ik maak me al jaren zorgen over de toekomst van de Italiaanse auto, en volgens mij met mij vele andere liefhebbers.