Dat pak mag wel wat vaker in de kast
Marchionne is dé geboren leider voor een grote autoconcern. Tijd dus om al het andere te laten voor wat het is.Sergio Marchionne ziet zijn autoproductie imperium met de dag groeien. Dit brengt hem nu tot het besluit om het voorzitterschap van de Zwitserse bankenunie UBS, op te geven. We kunnen het ons goed voorstellen aangezien Marchionne zich veel meer thuis lijkt te voelen in de wereld van de industrie. In zijn hart is Marchionne namelijk vooral een harde werker die ‘toevallig’ erg sterke leidinggevende capaciteiten bezit, dankzij briljante inzichten en een spartaanse inslag. Bij UBS kwam dit talent ook zeker wel tot zijn recht, maar in de elitaire bancaire wereld kun je soms hoog en laag springen, bepaalde structuren zijn domweg niet om te buigen. Zelfs niet tijdens een crisis. Daarom heeft Marchionne als vice voorzitter van UBS nooit echt potten kunnen breken.
De man met de trui is een duizendpoot, die zowel de machinebankwerker begrijpt als de manager. Een soort ‘rechtse socialist’, die op het juiste moment begrijpend maar ook medogenloos kan zijn. Ook binnen Fiat is Marchionne met succes met het mes rondgegaan. Mensen kunnen binnen zijn organisatie hun disfunctioneren niet verbergen achter een rang of titel. On-Italiaans prikt deze halve Canadees hier dwars doorheen. Snoeien is bloeien. Ook bij Chrysler is de werkwijze van Marchionne inmiddels met groot respect geaccepteerd. Marchionne is de ultieme hoop in bange dagen, maar vaak ook de man die je moet vrezen als alles van een leien dakje lijkt te gaan.
Willen we wel dat FAG zo een groot imperium gaat worden onder ‘zijn’ leiding? Naar mijn mening is het gemakkelijker om creatieve juweeltjes te maken wanneer er niet al te veel regels zijn. Grote bedrijven kunnen groot blijven dankzij veel regeltjes. Bijt dit elkaar niet?
….en zijn werk bij de Union Bank of Switzerland heeft nou niet bepaald het grootste financiele fiasco in risico-management enigzins kunnen verbloemen, dus dat spreekt niet bepaalt in zijn voordeel. Keep it real….
We keep it real. We melden namelijk enkel feiten 😉
En als jij denkt dat het een eitje is wat hij gedaan heeft, moet je mij uitleggen waarom veel anderen het niet lukt? 🙂 Zijn tekortkomingen zijn niet het nieuws in deze (tuurlijk heeft hij die gehad bij deze job hij zal zelfs de laatste zijn die dit ontkent. Het staat in zijn CV. Google maar 😉 ) Hij deed het namelijk echt niet slecht bij de UBS hoor dat zegt zelfs de Zwitserse media. Die zijn niet zon fan van Italianen over het algemeen trust me. Vraag maar na.
PS: Mazda komt nu met een eigen variant van MultiAir. Volgens insiders vangt FGA ‘in het geheim’ de nodige inkomsten voor deze uitvindging. Weet iemand hier al meer van?
@Mattia,
Dat zou dan op dezelfde manier zijn als toen Alfa “in het geheim” (?) inkomsten had van elk verkochte BMW met Vanos techniek? Omdat het schijnbaar sterk leek op Alfa’s eigen nokkenasverstelling?
Zag het enkele jaren geleden op een website staan die vol stond met zulke wetenswaardigheden. Maar zoals zovaak kan ik die site niet meer terugvinden om het te onderstrepen. 😳
We geloven je 🙂