Maserati GT2 Stradale is ultieme race drietand voor op de weg
Rijk DNA.
Maserati is een van de meest aantrekkelijke automerken in de wereld. Niet alleen vanwege de onmiskenbare stijl, maar ook vanwege de rijke historie. Een geschiedenis die ook z’n oorsprong kent op het racecircuit. Maserati zal de meeste mensen vooral doen denken aan comfortabele GT’s en sedans met die chique drietand op het stuurwiel en de carrosserie. Toch is Maserati ook een volbloed racemerk dat zelfs een ietwat Spartaanse gedaante aan kan nemen. Dat gebeurde voor het laatst in de vorm van de MC12 Stradale, gebaseerd op de Ferrari Enzo. Tijdens de Montery Car Week toont het Modenese merk met de drietand van Neptunus ons een vergelijkbaar concept in een nieuw jasje met de MC20 als basis. De GT2 Stradale. Een straatversie van de vorig jaar gepresenteerde GT2 voor op het circuit. Te herkennen aan blauwe accenten, speciaal ontworpen luchtinlaten en een zeer licht en effectief ogende carbon fiber spoiler op de achterzijde.
Lichtgewicht.
We zien hier de jongste en meest begerenswaardige ontwikkeling op een inmiddels bekende monocoque carbon fiber basis. Die lichte en tegelijk zeer stijve ‘schaal’, waar ooit in een samenwerking met Dallara door technici van het FIAT-concern aan is gewerkt. Dik tien jaar geleden ontstond als eerste vrucht de fantastische Alfa Romeo 4C. Toen al werd ons duidelijk dat deze basis voor compacte lichte sportwagens niet eenmalig gebruikt zou worden en dat het voorlopig een blijvertje zou zijn in de Maserati-fabriek te Modena. De GT2 is geen simpele aanpassing van de MC20. Voor buiten- en binnenzijde zijn veel zaken opnieuw ontworpen en uitgedacht. Veel van de zwarte delen die je aan de buitenzijde ziet zijn van carbon fiber gemaakt (het dak optioneel). Binnen overheerst een zeer smaakvolle en verfijnde afwerking want het is en blijft een Maserati. De GT2 heeft met 640 pk 10 meer dan de normale MC20 en is 60 kg lichter. Nul tot 100 kan met de V6 Nettuno achter de stoelen in 2,8 sec. en de top ligt op 324 km/u.
‘Personalizzabile’.
Maserati mikt op de veeleisende klant met race-ervaring. De GT2 is in hoge mate aan te passen aan wat men wenst en is tegelijkertijd vooral gericht op de ultieme sportieve rijervaring. Naast het feit dat je de achterwielaangedreven Maserati GT2 standaard tot in de Corsa race-modus kunt rijden (wat al voor de meer gevorderden is), is er een optie genaamde Performance Pack voor wie nog dichter bij die ware racebeleving wil kunnen komen. In dat geval kun je je ‘manettino’ namelijk op standje Corsa Evo zetten zodat je wat Maserati noemt, een 360 graden professionele racemodus kunt gebruiken. Dat we het momenteel nog even zonder een comfortabele nieuwe Quattroporte moeten doen bij Maserati, is de mensen in Modena en Turijn vergeven. De GT2 was in Monterey in goed gezelschap namelijk de eveneens debuterende Fuoriserie MC20 Icona, en de MCXtrema. Maserati biedt overigens nog volop comfort met de GranTurismo en de nieuwe GranCabrio, plus de Grecale binnen haar gelederen.
Davide Grasso over de GT2.
De CEO van Maserati verklaarde het volgende na de onthulling van de GT2: “De Maserati GT2 Stradale is een uniek product, dat het grootste sportieve erfgoed van het merk samenbrengt en tegelijkertijd de evolutie vertegenwoordigt van een van Maserati’s meest iconische auto’s, de MC20 halo-auto. Dit model, bedoeld voor dagelijks rijden, is gemaakt op basis van de wens om onze klanten steeds meer te bieden op het gebied van technisch meesterschap, innovatie, design en emoties op de weg: enerzijds vinden we geavanceerde oplossingen die zijn voorbehouden aan modellen die uitsluitend zijn ontworpen voor gebruik op het circuit, de belichaming van Maserati’s race-DNA; Aan de andere kant kunnen we een optimaal comfort garanderen in combinatie met de meest geavanceerde rijhulpsystemen. Maserati GT2 Stradale is een product dat kan voldoen aan de eisen van de meest veeleisende liefhebbers, een nieuwe creatie die de hele essentie van het merk uitdrukt.”
Hoop dat dit een schot in de roos is; zou goed zijn voor het merk.
Prachtige sportauto. Uitbrengen met modale Nettuno (PHEV) en kleuren, plus prijs rond de 2 ton (moet kunnen met CO2-reductie via PHEV, zie Temerario), en je hebt een 911-killer. Dan heb je de MC20 zoals die moet zijn. En de productie-aantallen. Tip: Copy-Paste naar de Granturismo.