Lancia Ypsilon HF: geduld is een schone zaak
Mei 2025.
Een kant en klaar product dat echt wel doet verlangen. Dat is de elektrische Lancia Ypsilon HF met 280 pk bij uitstek. Maar het is voor ons fans nu tijd om te mediteren en kalmte in acht te nemen, want dit kroonjuweeltje dat Lancia als merk in een klap weer allure en aantrekkingskracht geeft, is pas volgend voorjaar een commercieel feit. We hopen natuurlijk niet dat dit een soort worst aan een hengel zal blijven, want in een jaar kan veel gebeuren. Gelukkig zijn we als Lancia-liefhebber wel wat gewend. Bovendien hoeven we ons niet bepaald te vervelen de komende jaren, want Lancia zal met de Ypsilon Rally 4 HF volgend jaar al debuteren in het Italiaanse kampioenschap en waarschijnlijk zal de middensegment Gamma al enigszins aan ons onthuld gaan worden, ondanks dat het officiële debuut van het nieuwe vlaggenschip medio 2026 zal plaatsvinden.
Elektrische topmodellen.
Naast de Lancia Ypsilon HF zijn er ook twee andere mooie Italiaanse smaakmakers in aantocht waar we wat geduld mee zullen moeten hebben. De inmiddels al veel geroemde Alfa Romeo Junior Veloce bijvoorbeeld. Hét bewijs dat een Italiaanse EV eveneens qua rijdynamiek onderscheidend kan zijn. Een derde kers op taart van snelle compacte vijfdeurs auto’s met Perfo-eCMP platform is de Abarth 600. Hij bestaat echt want tijdens het openingsfeestje van 125 jaar FIAT, werd ie aan het publiek getoond. Een officieel debuut is echter nog geen feit. De Lancia Ypsilon HF heeft net als de andere twee genoemde auto’s de 54 kWh batterij. Nul tot 100 kan in 5,8 seconden.
Mooi om te zien hoe de squadra Italiana weer bruist van het nieuws. Een ware Rinascita! Hopelijk leidt het ook tot een wedergeboorte van de verkoopcijfers van weleer.
Ik zou me kunnen voorstellen dat de ‘late’ introductie van zowel de HF als Veloce te maken heeft met de huidige mindere vraag naar EV’s maar ook met een nieuw batterij pakket dat wellicht in aantocht is. Op dat gebied is nog veel ontwikkeling gaande (en noodzakelijk) Ook in die zin kan er binnen een jaar veel gebeuren. Maar om de Veloce nu te laten testen zal misschien ook nodig zijn geweest om de (te) breed uitgemeten scepsis rond de Junior in de kiem te smoren:. “Wees gerust Alfisti, er komt een Junior die ook aan jullie verwachtingen voldoet”
Er moet wel stevig worden nagedacht bij Lancia over de prijs. Want ik schrok van de meerkosten bij de Junior. O.a. een lederen stuur is niet standaard(!) Dan verwacht je ook geen standaard warmtepomp. Klopt! Dat kan echt niet bij een vanafprijs van 39.000 euro.
Die HF moet gewoon alles standaard hebben. Hoogstens het panoramadak als optie. En rond de 47 mille of lager, want anders koop je een EX30 dual motor met 400+ pk.
En dan kan je mee aansluiten bij al die EX30 eigenaars die hun geld terug eisen…. Zie forums over dit model.