Nog 1 rondje dan…
Volgens de bron zijn deze foto’s vorige week gemaakt in Duitsland.
Dat de Milano een geheel nieuwe auto is moge duidelijk zijn. Nooit hebben we zoveel testauto’s gezien van 1 nieuw te introduceren model. Je kunt er wel van in slaap vallen onderhand, maar eigenlijk is enthousiasme meer op z’n plaats. De Milano zal namelijk uitgerust met een nieuw platform en met nieuwe motoren, vanaf dag 1 in vele varianten verkrijgbaar zijn. Hiermee benadrukt Alfa Romeo het belang van dit model, en wil men een waar offensief veroorzaken binnen het segment. De concurrentie zal het daardoor moeilijk krijgen. Tijd voor een vreugdedansje om je bureau dus.
[nggallery id=20]
Heeft deze elektronische stuurbekrachting of gewoon hydraulische?
@rboudewijns:
Zoals alle hedendaagse auto’s; elektrisch.
– minder gewicht
– controle door DNA systeem
Dan liever zonder stuurbekrachtiging…..(want van elektronische hebben die Italianen geen parmezaanse kaas gegeten….)
@rboudewijns:
Valt wel mee. 😉 Bij de Mito is het verkeerd gegaan door de ingebruikneming van een nieuw systeem. De gegevens van de toeleveranciers waren destijds nog niet up to date.
Volgens de insiders wordt het ’stuurgevoel’ van de Milano nog beter dan de 156.
Daar kan je toch na miljoenen te hebben uitgegeven aan de ontwikkeling van een nieuw model niet mee komen? Neem aan dat daar wat kopjes van zijn gaan rollen?
Iemand de huidige Autovisie gelezen over merkwaarden e.d.?? Alleen Fiat en Abarth zijn volgens Autovisie echt goed op weg; bij Lancia en Alfa Romeo is nog het nodige werk te verzetten en ik vraag mij af en toe af of ze wel de goede kant op gaan.
De Lancia Delta is, wat naar mijn mening echt een mooie auto is, volgens Autovisie door de slechte stoelen niet echt een reisauto. Dit commentaar kan ik helaas beamen; mijn vader heeft de Delta door de stoelen ook links laten liggen. Ik ben benieuwd of ze de merkwaarden van Alfa Romeo met de Milano enigszins waar zullen/kunnen maken.
Als ze met dezelfde stuurbekrachtiging als de Bravo aankomen weet ik zeker dat ik er niet een wil.
Ik had toevallig een Bravo als voorloper voor mijn 147 en was zowaar bang dat de 147 opeens inferieur aan zou voelen aan de nieuwe techniek van de Bravo, maar oh oh wat reed die 147 toch veel lekkerder! En dat kwam vooral door dat direkte en ietwat zwaarder sturen!
Ik had als voorloper op mijn Mito een 147; die stuurde echt veel lekkerder! Wegligging en de motor van de Mito zijn weer beter….
@rboudewijns:
Luca de Meo is al weg 😉
Ik heb het artikel in Autovisie ook gelezen. Ik moest vooral lachen, dat zij Alfa Romeo zien als het merk van lichte en vurige auto’s. Op de vraag wat zij de auto vinden wat het beste bij het merk past, komen ze min of meer bij de 1300 Junior.
De merkwaarden van Alfa Romeo zijn ontzettend moeilijk te definiëren. Het is duidelijk dat sportiviteit hoog in het vaandel staat. Maar het gebied tussen de 8C2900B en de Sud is heel breed.
Kan mij best vinden in de optiek welke Autovisie er wat betreft merkwaarden op na houdt; v.b. Audi is Alfa naar mijn mening met de lichtvoetige TT de Brera en Spider voorbij gestreeft. Nu komen er weer een paar goede motoren voorbij maar of de Milano ook nog een beetje extra onderscheidend wordt vraag ik mij af. De 156 was een verschil met andere in zijn klasse; van de 159 kan vooral gezegd worden dat hij mooi is. De 156 won in het einde van zijn loopbaan nog autotests. Maar wat is er mis met Alfa Romeo als vurig en licht?
En inderdaad is die bandbreedte groot echter een de Alfa’s van het verleden boden toch net even wat meer dan de concurrentie en onderscheide zich op diverse punten (niet alleen uiterlijk).
De huidige positionering is al helemaal niet goed. Alfa Romeo heeft RWD nodig! Er is overigens niets mis met lichte en vurige auto’s. Maar het misstaat ook zeker geen grotere GT’s (Montreal/8C Competizione).
Ik ben het met Alfablog eens dat de positionering niet goed is op dit moment. Dat ligt m.i. niet aan wel of geen RWD. De 156 stuurde ook fantastisch, en is een “echte Alfa”.
Ik ben bang dat Alfa’s te duur gaan worden, zoals de Mito dit nu ook is (Bijna op Mini niveau). De 156 was toen hij net uitkwam, naast verpletterend mooi, ook nog eens geprijsd op het niveau van een vergelijkbare Peugeot, Ford of Opel. Vele mensen, waaronder ook mijn vader kochten de 156.
Op dit moment echter, zitten de Mito, en ook de Brera bijvoorbeeld slechts enkele duizenden euro’s onder het prijsniveau van Audi en BMW.
Feit is dat er nieuwe klanten van andere merken gelokt dienen te worden, het merk móet groeien. Vroegere ervaringen leren ons dat hoge verkoopaantallen best kunnen lukken, onder voorwaarde dat de auto relatief betaalbaar is. Mensen zijn namelijk, het is niet anders (en ja ik ben Alfa-fan), sneller bereid geld uit te geven aan een wat kaler uitgeruste BMW, dan aan een Alfa. Dit komt onder andere door de restwaarde. Dan de keuze Opel of Alfa? deze keuze wordt veel eerder in het voordeel van Alfa beslist.
Een van de merkwaarden is in mijn ogen de relatief scherpe prijs van de auto’s. Tóch iets “extra’s”, maar dan voor veel minder dan bijv een relatief dure BMW. Als de prijs laag blijft, wordt de Milano een succes.
Het artikel in Autovisie heb ik ook gelezen. Daarnaast rij ik al Alfa’s sinds m’n 1e Giulietta uit 1979. Ik denk dat ik dus redelijk het verleden van Alfa met het heden kan vergelijken.
Natuurlijk is een 1300 junior een icoon en een lichtgewicht auto (naar huidige maatstaven).
Maar vergelijk een Alfetta, Giulietta of GTV maar eens met een ascona, vectra, sierra. In alle gevallen is/was de Alfa fors zwaarder.
De huidige 159 is niet of nauwelijks zwaarder dan een vergelijkbare 3 serie dus ik zie niet in wat in dat opzicht slechter is geworden dan het verleden.
In het verleden had ik een haat/liefde verhouding met m’n Alfa’s. Vooral als de rekening van de garage kwam was het elke keer weer schrikken. De meest idiote dingen die een autoleven mee moesten kunnen, gingen gewoon stuk.
In de jaren is de kwaliteit met sprongen vooruit gegaan. De huidige 159 lijkt wat dat betreft niet meer op de ‘old school’ alfa’s.
Wel mis ik de dubbele webers, prachtig hoe het blok stationair een beetje schuddebuikend in het vooronder lag (en helemaal van lichtmetaal ja). Maar door de toegenomen eisen (geluid, emissie) zijn dat soort zaken een herinnering aan vroeger. En nabootsen van geluid zoals tegenwoordig wordt gedaan is voor mij hetzelfde als siliconen borsten. Not done.
Sowieso zijn de verschillen tussen automerken stukken kleiner geworden. Vroeger stond frans voor comfort, duits voor degelijkheid en italiaans voor sportiviteit. Zoals bekend kun je voor degelijkheid tegenwoordig vaak beter niet meer in duitsland zijn…..
Ik denk dat Alfa qua techniek nog een stap voorwaarts zou kunnen maken (owja..transaxle icm achterwielaandrijving…) en motoren exclusief voor het merk.
Aan de andere kant kan een kind snappen dat zoiets dagdromen is. Van alle onderdelen die gebruikt worden moeten er miljoenen gemaakt worden om de kosten te kunnen drukken. Zoals hierboven ook al te lezen valt, wil de gemiddelde nederlander namelijk voor een Alfa niet hetzelfde betalen als een bmw audi of mercedes. En dus val je vanzelf terug op bestaande technieken en platforms uit de Fiat groep.
Ik hoop wel dat de nieuwe generatie motoren “echte” FPT motoren worden en niet ontwikkeld zijn vanuit een GM product.. al gaat het alleen maar om het idee. En geef Alfa’s dan net iets meer techniek en een paar pk’s extra mee.
Op de Alfa 156 club is een van de leden een “lichtgewicht” 156 aan het maken. (is al enige tijd geleden dat ik het gevolgd heb) Hij haalt, zonder consessies aan de sterkte van het betreffende onderdeel te doen, overtollig materiaal weg; als je dan ziet hoeveel gewicht er bespaart kan worden; waarom wordt hier tijdens de ontwikkeling niet wat beter mee omgesprongen? En nee, dit zijn geen onderdelen die in het hele concern zitten maar voornamelijk specifiek voor de 156 zijn ontworpen.
Overigens wat betreft motoren: de 1.4 en de nieuwe 1.75 zijn geheel FPT; daar is geen GM meer bij.
Ik weet dat er nooit veel op de 156 is verdiend (ondanks zijn succes; volgens ingelichte bronnen); echter die tactiek was mijnsinziens beter; voor hetzelfde geld als een Passat/Vectra een kleinere D-segment auto op de markt brengen. (wellicht dat het formaat geld scheelde; stond op oorspronkelijk (geheel gemodificeerd) goedkoop Tipo platform (ik hoop dat ik dit mij goed herinner)). De leaseprijzen kwamen (met name in het begin) overeen met genoemde auto’s. Bij de 159 is deze gewoon te hoog; te dicht (of zelfs over) 3-serie en A4 prijzen (veel kleinere vijver en publiek wat kritischer en behoudender is).
@rboudewijns
Na twee jaar gereden te hebben met een Golf V met electrische stuurbekrachtiging kan ik je vertellen dat het stuurgevoel zero is, en dat ik op den duur met schrik aan het stuur zat in een auto die me nul feedback gaf, vooral op glad wegdek. Niks met Parmezano te maken dus : alle constructeurs willen dit gebruiken voor onderhoudsgemak, packaging en waarschijnlijk kostenreductie. BMW’s met dit systeem kregen overigens ook al bakken met kritiek, en de M-afdeling weert het zo veel mogelijk uit zijn modellen.
Als Autovisie vindt (wie de f+ck denkt dat vodje dat ze zijn, overigens?) dat echte Alfa’s lichtvoetig zijn, heb ik hier een héle échte 2600 Sprint Bertone staan waarmee ik ze met plezier over de voeten rijd. Wat een onzin. Alfa bepaalt mooi zelf wat zijn merkwaarden zijn.
😀 Hulde heidekonijn hulde!
Ik ga nu wandelen op de hei. Waar kan ik dat kratje pils neerzetten? Hol 3?
@heidekonijn… idd helemaal gelijk.. voor de GT junior zaten bergen Alfa modellen, die met veel roem het logo hebben gedragen en gemaakt wat alfa nu is.. en die zeker niet lichtvoetig zijn..
Heb weleens een 2600 Sprint gereden.. en dat is idd zeker niet zo lichtvoetig.. maar meer een tourauto,..
Volgens mij wil elke autofabrikant naar de electrische stuurbekrachtiging omdat dit wordt voorgeschreven bij de eco-mode.. van motor uitzetten bij gas los hoort., en een mechanische stuurbekrachtiging vind dat niet leuk.. waarschijnlijk is het puur een kwestie van tijd dat deze systemen net zo veel gevoel gaan geven als de mechanische versies.. die de eerste jaren ook ver inferieur waren aan de niet bekrachtigde stuurhuizen…
Over de MINI elektronische stuurbekrachting hoor ik overigens weinig klachten….
Volgens mij herinneren heel weinig mensen zich de modellen voor de GT junior (tot en met de 75) Volgens mij kan je die modellen voor heel veel mensen als leidraad omtrent merkwaarden “Alfa Romeo” beschouwen)…….
Overigens stellen dat Alfa Romeo zijn merkwaarden zelf bepaald legt ze voorlopig reeds lange tijd windeieren, en volgens mij is het voornamelijk Fiat die dat bepaald…
@rboudewijns:
Ik denk dat de Montreal, 6 en SZ/RZ daar ook aan hebben bijgedragen. De merkwaarden zijn zoals ik eerder aangaf, heel moeilijk te definiëren.
Maar het is zeker een feit dat de lichte en betaalbare modellen, de harten van veel mensen hebben gestolen. Veel mensen lijken hier wel door te slaan, door te beweren dat Alfa Romeo, Lotus-achtige auto’s zou moet maken.
Lotus-achtig is inderdaad wat overdreven, maar in ieder geval even zwaar of wat lichter dan de concurrentie moet toch wel kunnen. Zeker gezien rjieigenschappen en sportiviteit een belangrijke onderdelen zijn, is het gewicht een issue.
Voor de zwaardere (en dus mogelijk ook rijker uitgerust), meer op comfort gerichte auto’s is het merk Lancia naar mijn mening een betere keuze. (alhoewel dit historisch ook niet helemaal juist is; maar zo ziet Fiat het momenteel wel graag).
@rboudewijns
Zit iets van waarheid in dat Lancia meer het luxe imago heeft of kan vervullen. Maar historisch gezien is dit niet correct. Afgezien van ‘details’ als een Integrale of Stratos (niet echt limo’s) ;de eerste Alfa van betekenis was de RL,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_RL
een van de, volgens de auto-adel die geld heeft om ze te kopen zelfs “hét” hoogtepunt van Alfa was de 8C touring van de jaren 30. Sneller dan een Bugatti, flukser als een Lancia en comfortabeler als een Rolls. En duurder dan alle drie samen.
http://www.ultimatecarpage.com/images/large/3811/Alfa-Romeo-8C-2900-B-Corto-Touring-Berlinetta_4.jpg
De kracht van Alfa is net dat: ze kunnen putten uit een geweldig verleden in F1, rally, endurance races, stadwagens (de ‘dinner jacket’), halfopgevoede racewagens voor de straat, kleine raketten, luxewagens, tourers en gezinswagens met competitie onderstellen.
Is dat om zeep geholpen sinds en door Fiat? Reken maar, maar als deze nu het licht zien en beseffen dat Alfa het perfecte wapen is om de meest rendabele markt van het moment mee aan te vallen, waarom zouden ze zich dan beperken tot maar één facet? Ze zouden wel gek zijn.
Maar waar hebben we het over? Ik vind een Alfa Diva (Elise-like ding met een Busso V6) een schitterend idee (maken gvd!), en ja, pakweg een 159 rijdt heel wat gewichtiger dan een 156, maar het zijn twee verschillende auto’s uit twee verschillende tijden. Je kunt niet maximale torsiestijfheid, comfort, en een uitmuntende Euro Ncap hebben als je -aan een ietwat normale prijs- een lichtgewicht auto maakt. Overigens is na de modelvernieuwing bij de concurrentie de 159 tegenwoordig aan de eerder lichte kant te noemen, in vergelijking.
Mijn punt is dat de gemiddelde auto-journalist gewoon meehuilt met de meute en wat stereotypen uitkraamt ; Golfje, 3-reeks en 911. That’s it. Japanners zijn perfekt en saai en Italianen zijn enkel om van te dromen, zeker niet om te kopen. Wel f*ck that. Die gasten hebben -met af en toe een uitzondering- NIETS zinnigs te zeggen over hoe een merk zijn autos dient te maken. En al helemaal geen Alfa’s. Dat ze gewoon eens een boek lezen over merkgeschiedenis of in een hoekje gaan zitten r*kken op een kevertje met fuchsvelgen.
Sorry maar die gasten maken me gewoon pissig. Kan te maken hebben met het feit dat ik op hun aanraden een Golf V kocht, meteen de meest negatieve auto-ervaring op alle gebied, die ik ooit heb mogen ondergaan.
@MM
Grolsch of witte Vedet graag. Zet maar in het midden van de hei, of volg de rubber geur, komt wel goed 😉
@Hans75
Gvd ja, die start-stop toestanden. Zit ook op de 1klasse (spuug!) van het werk. Telkens als dat ding stilvalt krijg ik een paniekaanval. Vooral dan gezien er al een paar BMW’s op het werk met batterij problemen staan. Zie je je al staan aan het stoplicht? Motor uit, niet meer starten, rijtje auto’s achter je. Nachtmerrie scenario.
Blijkbaar kan je die funktie uitzetten maar alleszins niet door wat te prullen met de twee, drie knoppen die in een standaard 1 zitten.
Wie verzint zo’n dingen? Alsof het telkens opnieuw starten van een motor zo schoon is?
En nu moet daar dan ook nog zo’n gruwelijke electroservo voor komen? Hopelijk blijft Alfa alvast netjes van die start-stop af.
Spuuglelijk die lotusmodellen, kan je evengoed met een kart over het wegdek scheuren is een pak goedkoper ook 😉
Want laat ons eerlijk zijn een gokart of een lotus wat is het verschil?
Nee geef mij maar een zware (gewicht) auto, is een pak veiliger ook! Of wat denk je dat er overblijft van een lotus na een confrontatie met een rolls? 😉
Nou.. de naam autovisie is gevallen…..
Vroegah toen de lucht nog schoon was en sex nog vies had je een autoblad waarvan ene heer N. de Jong de trotse hoofdredacteur was. Iemand met een enorme passie voor auto’s die verhalen uit de pen kon toveren waar ik nooit genoeg van kreeg. Een autoliefhebber en kenner in de waarste zin van het woord.
Het huidige autovisie heeft voor mij geen visie… wat is er behoudens de gewijzigde lay-out in al die jaren toegevoegd?? Verslagen van drift challenges??
Bij autovisie gaat het niet meer om de auto als zodanig maar om de 3 p’s… premium, prestige en patserbakken.. met welke auto laat ik de buurman zien dat ik succesvol ben?
Misschien schiet ik uit de slof nu… maar ik denk dat alfa dichter bij haar waarden is gebleven dan autovisie.
@hape
Erg raak. En idd, ik herriner me de heer de Jong van zijn opiniestukjes vooraan het blad, niet zelden met een Guilia of andere Alfa in de buurt 🙂
Ik las de Italië editie van AV. Het leek net of ik naar aflevering zoveel van een soap of nixfactor programma zat te kijken.. Wat een saaie geestdodende conclusies hebben die lui telkens. Volgens mij herschrijven ze wat ze al eerder hebben geschreven en is het verder een kwestie van foto’s maken en lekker rond karren.
Idd… had me dat eigenlijk nooit zo gerealiseerd… maar wel al geconstateerd dat ik bijna nooit meer een los nummer autovisie koop… gewoon omdat er niets meer interessants of nieuws in staat. Het is misschien beter om het blad om te dopen in Autonietzoveelvisie…
Das wel erg negatief over Autovisie; vind ik niet helemaal terecht. Maar goed ieder z’n eigen mening.
Overigens vind ik dat je Alfa Romeo niet echt op een consistente positionering kan betrappen welke van haver tot gort in de gehele organisatie van (helaas) Turijn tot en met de dealer op de hoek te bemerken is; ze wisselen te vaak en/of ze communiceren het niet goed.
Ja wat communicatie betreft zijn het inderdaad geen geweldenaars. Vreemd eigenlijk, want dat ligt bij omzeggens Ferrari wel wat anders. Maar daar is de leiding ook al decennialang in de handen van dezelfde clan. Dat helpt enigzins.