Maserati eert MC12 met gelimiteerde speciale editie MC20
Van Maserati Fuoriserie.
Maserati’s afdeling van gelimiteerde oplages maakt een speciale serie van de MC20, om te vieren dat de MC12 alweer 20 jaar geleden het daglicht zag. We weten het nog goed… De op de Ferrari Enzo gebaseerde iconische supercar met drietand, zette Maserati in één klap weer op de kaart van de autoracewereld. Maserati haalde haar race-DNA onder het stof vandaan. Uiteraard werden er met de 3200/4200 GT (Trofeo) ook wedstrijden gereden, maar de MC12 was van een heel andere orde. De lichtere en meer compacte MC20 is met z’n middenmotor natuurlijk de ideale kandidaat om deze exoot met middenmotor te herinneren.
Maserati MC20 Icona en Leggenda.
De MC12 was er zelfs als zinnenprikkelende en ietwat waanzinnige Stradale. De MC20 Icona grijpt daar op terug door gebruik te maken van dezelfde kleurstelling. Icona Bianco Audace Matte met strisce Blu Stradale. Alleen Italianen kunnen zo’n mooie combinatie bedenken. En soort parelmoerwit met prachtige blauwe striping. De MC20 Icona heeft unieke ‘Tridente’ velgen, waarachter mooie blauwe remklauwen te zien zijn. De afdekkap van de middenmotor is in carbon fiber. De meeste prijzen werden met de MC12 GT1 (FIA GT klasse) van het Vitaphone Racing team in de wacht gesleept. Vanaf 2005 werd driemaal de 24-uur van Spa gewonnen en tweemaal werd men tweede. Op AutoEdizione schreven we er destijds over (2009-2010). Daarom maakt Maserati ook de gelimiteerde MC20 Leggenda. De typerende teamkleuren noemt Maserati op de MC20 Leggenda Nero Essenza en Digital Mint Matte. De velgen met erachter zwarte remklauwen zijn twee tonen, te weten mat en glanzend zwart. De MC20 Icona en Leggenda zijn uitgerust speciale wedstrijdkuipstoelen, Sonus Faber audio en ADAS, carbon fiber pakket, elektrisch verstelbaar onderstel voor. De bekleding van de Icona is zwart en blauw en de Leggenda is extra zwart uitgevoerd. Beide hebben een unieke badge op de hoofdsteunen en achterklep over de motor. Van beide varianten worden er 20 stuks gemaakt. Prijzen zijn nog niet gecommuniceerd.
Ja, je moet wat met een geflopt model. Hoe graag ik ‘m ook op m’n oprit zou willen hebben.