Onthuld: Nieuwe FIAT Panda is echt heel mooi!

Viva FIAT!

De nieuwe FIAT Panda is vandaag alvast middels deze twee plaatjes aan de wereld getoond. FIAT begon de dag met een wat flauwe teaser van een velg, maar gelukkig blijft ons een week van onbeduidende plaatjes bespaard. Maar het écht goede nieuws is dat de volgende generatie grotere Panda op dezelfde basis als de nieuwe Citroën Ë-C3 een totaal eigen karakter meekrijgt. Deze laatste zagen we overigens voor het eerst in levende lijve bij de dealer en ziet er heel speels uit vol mooie details, vooral van binnen. Dat gaf ons alvast goede hoop voor de FIAT, maar we vreesden dat de Italiaanse identiteit misschien wat verloren zou gaan in verband met het beoogde schaalvoordeel. Echter van goedkope badge-engineering blijkt totaal geen sprake. De binnenzijde is nog een beetje een verrassing, maar het schijnt dat op het dashboard de vorm van het testcircuit op het dak van Lingotto een rol gaat spelen. De nuova Panda heeft standaard een 4×4 look zo te zien, tenzij we hier een specifieke cross uitvoerig mogen aanschouwen van de straks voornamelijk als EV in Servië geproduceerde nieuwe vijfdeurs Panda.

Panda uit 1980 reïncarneert. 

Het blokjesthema, geïnspireerd op de ramen van de oude Lingotto-fabriek in Turijn, is volop verwerkt in het front. LED in FIAT stijl. Ronduit prachtig vinden we het. Het geeft de FIAT bij het eerste aanblik al een totaal eigen karakter. Dan zijn er de smaakvolle subtiele ‘hoekige rondingen’ met het Panda opschrift in reliëf op de flanken (en FIAT op de achterzijde) als kers op de taart (ook dit grijpt terug op de eerste Panda). Wat ons betreft vormen deze lijnen een evolutie van de vorige Panda (nu Pandina) en een succesvolle herinterpretatie van het oermodel uit 1980. Helemaal blij worden we van de vormgeving van de C-stijl en de achterzijde. Hier is Giugiaro’s oorspronkelijke idee naar onze mening helemaal op mooie wijze opnieuw uitgedacht. Bijna nergens lijkt deze ‘Grande Panda’ een kopie van z’n Franse stalgenoot. De grote Panda zal voor het eerst op 11 juni in het ‘echt’ te zien zijn tijdens de 125ste verjaardag van FIAT. De Centoventi was 5 jaar geleden een mooi designvoorstel, maar we vinden dat Centro Stile met een frisse blik op de toekomst met minstens zo’n goed idee op de proppen is gekomen vandaag. Met deze Panda kunnen we eindelijk weer iedereen uitlachen. En het is tevens een mooie voorbode voor de FIAT’s andere toekomstige modellen uit het rationele gamma.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Onthuld: Nieuwe FIAT Panda is echt heel mooi!

  • 14 juni 2024 om 15:34
    Permalink

    Ik zag hem eerder met meer beeldmateriaal op Autoweek. Zeker geslaagd. Benieuwd naar de Uno voor Brazilië. Met een Opel grille erop en wat wijzigingen heb je zo een nieuwe Karl. Qua dashboard zou de “bak” a’la Panda 1 ook erg leuk zijn.

    Beantwoorden
  • 14 juni 2024 om 15:51
    Permalink

    Ik vind het op zich een leuk model, maar hij mist wel een beetje een eigen gezicht vind ik. Het had ook zo een nieuwe Kia, Peugeot of wat dan ook kunnen zijn. Ben heel benieuwd hoe hij in het echt lijkt. Een grille in carrosseriekleur met aan de zijkant een paar streepjes was denk ik ook mooi retro geweest, zeker met deze vierkante koplampen.

    Beantwoorden
    • 15 juni 2024 om 09:07
      Permalink

      De grap van met Hyundai, Kia etc is dat ze met grote regelmaat design elementen van verschillende (EU) auto’s kopiëren in soms wel één model. Maar ja, van veraf lijkt een appel ook op een tomaat. Zet de Panda maar eens naast zo’n Aziaat, 100% dat je de Panda er zo uitpikt! Zelfde geldt voor de 2008, Mokka, Junior etc.

      Beantwoorden
  • 14 juni 2024 om 17:50
    Permalink

    Echt een heerlijk model, dat recht doet aan de no-nonsense Panda-architectuur van weleer. Een verademing! Ik wacht de prijs in spanning af – als die goed is, dan heeft FIAT een slag geslagen, hoor… deze gaat goed verkopen!

    Beantwoorden
  • 14 juni 2024 om 21:34
    Permalink

    Erg erg leuke auto! Binnen de huidige normen en vereisten toch gelukt om onderscheidend model te maken.

    Beantwoorden
  • 15 juni 2024 om 09:35
    Permalink

    Op het eerste gezicht zeker een leuk model, zeker gezien de beperkingen die er zijn om van de bestaande vorm een eigen auto te maken. Het lijkt er eerder op dat de Panda als uitgangspunt diende voor deze basis, want de C3 oogt nogal gekunsteld.

    De leuke details doen het hem, verder niet echt herkenbaar als Fiat, eerder Kia ofzo. Maar als ze dit doorzetten in andere nieuwe Panda-versies, dan ontstaat er wel een herkenbaar geheel.

    Beantwoorden
    • 16 juni 2024 om 09:49
      Permalink

      Klopt ook de fiat was eerder klaar .
      Maar stellantis trek nog Franse merken voor.

      Beantwoorden
  • 15 juni 2024 om 10:59
    Permalink

    Ik vind het zeker een zeer originele auto met veel grappige stijlelementen. Wel had ie van mij nog iets dichter bij de Centoventi mogen blijven. Dat was duidelijk de basis, ook formaat, maar net iets minder uitbundig vormgegeven. Zo hadden de achterlichten wat mij betreft niet uit hoeven steken. Gelijktijdig, goede ontwerpen groeien naarmate je ze vaker ziet. Het uiterlijk van Panda 2 was even wennen maar nu een klassieker.
    Knap dat ze deze auto straks neer kunnen zetten als EV vanaf €20.000 en als hybride daar nog een paar duizend onder. Op een dag als vandaag, veel wind en zon, kan je gratis de auto opladen. Sowieso midden overdag tussen half april en eind augustus tegen heel lage tarieven.
    Wordt moeilijk om met zo’n scherpe prijs de oude Panda/Pandino nog te verkopen tenzij die echt tegen uitverkoopprijzen worden verkocht. Met Italiaans vlaggetje, misschien helpt dat, zeker in Italië.
    Ook benieuwd naar het interieur.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.