Lancia Gamma en Delta beide uit Melfi?

Vruchtbare jaren in het verschiet.

Tavares bezocht begin vorige week de fabriek in Melfi. De autofabriek die voorheen SATA (Società Automobilistica Tecnologie Avanzate) heette in de regio Basilicata, kent een bestaan van ups en downs maar speelde altijd een cruciale rol. In de jaren ’90 waren het de eerste generatie Fiat Punto en Lancia Y en later (na een minder periode) de derde generatie Punto. Tegenwoordig zijn de aantallen bescheiden te noemen maar dankzij de toevoeging van een extra Jeep model (Compass) is het nog niet geheel kommer en kwel. De 500X rolt nog slechts mondjesmaat van de band en de Renegade loopt ook minder hard dan voorheen. Tavares kwam echter met goed nieuws, want naast de toezegging van een milde hybride variant van de Compass (vooral voor de Italiaanse markt), mag Melfi ook uitzien naar meerder modellen op basis van het STLA Medium platform.

Twee Lancia’s?

De merken DS Automobiles, Jeep en Lancia worden de basis van deze kraamkamer. Goed voor een totaal van 5 modellen en een beoogd productieaantal van 250-260 eenheden op jaarbasis. Tegen 2026 moeten deze aantallen reeds haalbaar zijn. Lancia zal sowieso de Gamma (zo wordt ie nu ook door Tavares openlijk genoemd) uit deze fabriek mogen verwelkomen. Tavares sluit niet uit dat de Delta vervolgens ook van dezelfde assemblagelijn zal rollen.  In San Nicola di Melfi haalt men opgelucht adem en spreken vakbondsafgevaardigden van een degelijk productieplan. Tegen 2030 zal als alles voorspoedig gaat zelfs de volledige capaciteit van de fabriek worden benut.

Deel dit artikel:

5 gedachten over “Lancia Gamma en Delta beide uit Melfi?

  • 9 juni 2024 om 20:49
    Permalink

    “een beoogd productieaantal van 250-260 eenheden op jaarbasis” …… ik neem aan dat het *1.000 is. 😉

    Beantwoorden
  • 9 juni 2024 om 21:20
    Permalink

    Wordt weer tijd voor n FIAT Punto😏 remake! 1 van de leukste FIATs 🤗

    Beantwoorden
    • 10 juni 2024 om 09:34
      Permalink

      Moeten ze ook hybrides gaan bouwen die EVs zakken beetje in. En zo weg ben ik ook niet van mijn EV ben al 10% van de batterij kwijt in 2,5 jaar🤬. Geef mij toch maar gewoon een benzine of diesel daar krimpt de tank niet van en hij zit sneller weer vol.

      Beantwoorden
  • 12 juni 2024 om 14:26
    Permalink

    En die nieuwe Giulia ook als PHEV. De 1.3 PHEV van de Tonale er ZSM in.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2024 om 15:44
    Permalink

    In België zijn de eerste dealers gekend.
    Wat opvalt : provincie Antwerpen is een blinde vlek, op uitzondering van 1 dealer ten zuiden van de stad Antwerpen.
    Misschien zijn de “onderhandelingen” nog bezig ?
    Maar welke dealer heeft er zin in om na een onderbreking van 7 of 8 jaar weeral te investeren in een aanpassing van de showroom ?
    De reeds gekende dealers (volgens een krant) : Aartselaar, Overijse, Kortrijk, Gent, Charleroi (zaterdag laatstleden geopend) en Drogenbos, Hasselt, Namen, Herstal (tegen eind dit jaar).
    Ook 1 dealer in het GHLuxemburg (Bertrange, 10 km ten westen van de stad Luxemburg).

    De website van Lancia.be geeft nog maar enkel de 5 geopende dealers.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.