Alfa Romeo etaleert met ‘Italiaansheid’ van de nieuwe Junior

Alfa Romeo Junior bij Larusmiani tijdens Milano Design Week.

De 33 Stradale maakte bij het exclusieve Larusmiani Milano gisteren plaats voor de nieuwe Alfa Romeo Junior. Bij de pr-afdeling van Alfa Romeo vond men dit een logische keus op het juiste moment. Larusmiani is namelijk net zo uitgesproken Italiaans qua stijl als de Alfa Junior. De Alfa Romeo Junior mag zich om nog altijd onbegrijpelijke redenen niet openlijk laten associëren met de stad Milaan (dat terwijl de grille de vorm van het stadswapen heeft!!), wat een gemiste kans is omdat je in vele Europese steden ‘reclame’ had kunnen maken voor de Lombardijse metropool middels deze urban SUV. Deze Italiaanse overheid denkt blijkbaar niet in win-win.

Imparato wil door en geeft tip aan Italiaans overheid.

Maar goed, Junior bekt lekker en is de anti-Mini. Alfa Romeo gaat er heel veel van slijten de komende jaren, let op onze woorden, we voelen het aan ons theewater! Jean-Philippe Imparato zei intussen in een interview dat de Alfa Romeo Junior juist een belangrijke stap vormt om Alfa Romeo weer groter te maken. Dit strategisch belangrijke model stimuleert in het verlengde daarvan ook de Italiaanse auto-industrie, waar verreweg de meest Alfa Romeo modellen vandaan komen en zullen blijven komen. Zijn advies aan de overheid is dan ook, om de focus meer te leggen op de groei van de industrie, dan op de naamgeving van auto’s die om tactische redenen ergens andere geassembleerd zijn. Het besluit om op Junior over te stappen qua naam was volgens de CEO binnen 24 uur genomen.

Deel dit artikel:

13 gedachten over “Alfa Romeo etaleert met ‘Italiaansheid’ van de nieuwe Junior

  • 17 april 2024 om 19:16
    Permalink

    Goede tip van Imparato. Maar ja, politiek… die spreken liever over de details, en niet over het Grote Plan. Da’s veel te moeilijk, een plan.

    Beantwoorden
  • 17 april 2024 om 20:24
    Permalink

    De Italianen hebben gelijk. Een Peugeot met alfastickers die in Polen wordt gemaakt heeft evenveel Alfa Romeo DNA als een pak frieten. Het is een schande voor het merk en een steek in het hart van elke echte alfista.

    Beantwoorden
    • 18 april 2024 om 09:07
      Permalink

      Hé, dat zeiden de zogenaamde ‘echte Alfista’ ook bij de overname van het merk door Fiat. Is het dus toch nog goedgekomen, klaarblijkelijk, als diezelfde groep zich nu weer zorgen kan maken. De drama-koningen onder ons houden van het onuitroeibare cliché dat een merk alleen maar ‘echt’ is, door uniek te zijn.

      Beantwoorden
  • 17 april 2024 om 20:37
    Permalink

    Het is moeilijk te begrijpen, deze Alfa Junior zal nooit een echte Alfa worden maar gewoon een PSA product.
    We gaan het zien of het een succes wordt.

    Beantwoorden
    • 17 april 2024 om 21:02
      Permalink

      Navelstaren kon nog weleens de ondergang van ons hele continent worden..

      Beantwoorden
  • 18 april 2024 om 16:47
    Permalink

    Prachtige auto laat alfa er maar meer van maken met dit model komt het weer goed met Alfa Romeo! Dus azijnzeikers blijft je altijd houden!

    Beantwoorden
  • 18 april 2024 om 17:06
    Permalink

    Beste Wim Waar denk je dat er BMW (BAYERISHE Motoren Werke) wagens worden gemaakt? Juist!!!

    Beantwoorden
    • 18 april 2024 om 20:15
      Permalink

      Wat mij betreft mag iedereen alles zeggen, bij voorkeur wel onderbouwd. Dat nu veel wordt gedaan aan delen platform en techniek zie je overal, ook bij VW en alle derivaten. Die veel meer op elkaar lijken dan de Stellantis-familie. Zelfde motor en zelfde geluid is jammer maar gelijktijdig vind ik de 1.2 PureTech een veel fijnere motor dan de 1.8 Opelmotor die in de Alfa 159 lag (en in de Fiat Croma, belangrijkste reden voor mij om die auto weer in te ruilen). Al had ik nog liever de GSE motoren gezien, de 3 en 4 cilinder Firefly.
      De Lancia Delta 1 was een geweldige auto, in de basis een Fiat Ritmo met (iets opgevoerde) Ritmo-motoren. De Alfa 159 stond opmeet chassis van de Fiat Tipo 1 (ook een prima auto, overigens, behoorlijk onderschat). Dus wie weet wat deze brengt. Zie toch liever deze Alfa rijden dan een Volvo EX30. Om een directe concurrent te noemen. Prijs wordt wel een puntje. Met BPM denk minimaal €35.000. De EV is dan inclusief subsidie vermoedelijk maar €2000 duurder.

      Beantwoorden
  • 18 april 2024 om 17:47
    Permalink

    Je mag hier alleen maar positieve dingen schrijven anders tel je niet mee, of ze gaan het op de man spelen, dat soort opmerkingen dat vindt ik pas triest mensen naar de mond praten.

    Beantwoorden
    • 18 april 2024 om 19:23
      Permalink

      Ik ben echt benieuwd wat de hybride uitvoering gaat kosten.In het begin werd in Italië 28000 gezegd,toen 30 .En nu zie ik al 31800 voorbij komen.Als daar nog BPM bijkomt wordt de Junior wel erg duur.🤔

      Beantwoorden
  • 20 april 2024 om 05:33
    Permalink

    Imparato heeft deels gelijk, maar: naamgeving is een lang traject bij bedrijven. Zeker grote bedrijven met veel risico’s denken vaak per land na over de naam: associatie met het woord, hoe klinkt het lokaal, juridisch eigendom etc.. Denk aan de Fiat Croma en je weet waarom.
    Hoe kan AR dan voor de 2e keer deze fout maken? Nadat dit in 2009 ook -met Milano(!)- gebeurde bij de Giulietta? Dit is geen gebbetje, maar amateuristisch. Dat mag Imparato worden aangerekend. Niet wijzen naar de Italiaanse overheid (ja, zijn ook dom), maar trek het boetekleed zelf aan. Alfa kan zich zulke fouten niet permitteren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.