Alfa Romeo Milano komt uit Polen omdat het 10 mille scheelt
Italiaanse polemiek.
Het is zoals gezegd geen toeval dat Tavares en flink betoog hield naast de Alfa Romeo Milano. De aanklacht van Italiaanse bonden en zelfs politici tegen Stellantis, dat onvoldoende zou investeren in de fabrieken op het schiereiland, kreeg een symbolische wending rond de onthulling van kleine de SUV van Alfa Romeo. Een minister deed gisteren namelijk zelfs een geforceerde poging om de naamgeving Milano illegaal te verklaren, aangezien de auto niet in Milaan is geproduceerd. Er is al jaren een wet dat Italiaanse productnamen moet beschermen, maar daar vallen uiteraard geen plaatsnamen onder. Waar deze minister bovendien gemakshalve aan voorbijgaat, is dat al veel iconische Italiaanse modellen uit deze geweldige Poolse FIAT-fabriek zijn gerold. Het is symboolpolitiek, dat door Tavares met hele duidelijke en steekhoudende argumenten is weerlegd.
Alfa Romeo’s uit Italië en daarbuiten.
Tavares zei ook tijdens de presentatie dat een fabrikant zich simpelweg niet kan permitteren om elk type model uit hetzelfde land te laten komen. Het is niet realistisch of economisch haalbaar. De wereld van de auto-industrie ziet er nu eenmaal anders uit. Een Milano uit Milaan zou 10.000 euro meer kosten dan een Milano uit Tychy. Oftewel een startprijs van bijna 40.000 in plaats van de 29.900 die nu in de folder staat. Nu begint alleen de EV bij dat eerst genoemde bedrag (39.500). Tavares voegt er aan toe dat het dankzij dergelijke keuzes mogelijk is om een merk als Alfa Romeo juist geworteld te houden in Italië. Grotere modellen, te beginnen bij de Stelvio, op STLA Large platform rollen straks uit Cassino dankzij een investering van 100.000.000 euro. Stellantis is op deze manier effectief bezig en lijdt geen verliezen op haar modellen. Al in 2023 was Alfa Romeo daarom een rendabel merk ondanks een relatief lage productie van 70.500 eenheden. Op elke Alfa die van de band rolde zat een winst van circa 7100 euro. Dankzij grote schaalvoordelen is Stellantis in staat om met 30% minder investeringen hetzelfde rendement te halen. Oftewel 30% meer opties om uit te kiezen voor een cliënt. Tavares wijst ook op het feit dat het de Italiaanse auto-industrie sterker maakt, dan wanneer er een Chinese fabrikant op het schiereiland actief zou zijn. Dat zou namelijk écht een bedreiging vormen voor de fabrieken.
Tavares had een sterk verhaal. Italiaanse politiek is net als meer landen in Europa in de ban van (enige vorm van) populisme. De gemaakte opmerkingen zijn geheel in lijn met dat gedachtegoed. Tegen beter weten in uiteraard. Tavares heeft de kracht en moed om dat inhoudelijk en solide te pareren.
De allergoedkoopste fabriek om te produceren zal die in Servie zijn. Die fabriek heeft vaak genoeg niet de volle capaciteit benut dankzij het beroerde management van FCA (en nu ook weer enigzins van Stellantis). De éénnagoedkoopste fabriek zal die van Termini Immerese zijn geweest. Notabene ook nog een havenstad, waar ze de Bella’s zo op de autoboot konden zetten naar alle landen van de wereld. Maar daar weigerden ze in te investeren en hebben die gesloten.
De fabriek op Sicilië was juist een logistieke ramp, alle onderdelen moesten van het vasteland worden aangevoerd en alle auto’s moesten op de boot, terwijl een groot deel voor de binnenlandse markt was.
Die in Servië drijft volledig op EU subsidies en is prima gerund door fca. Nu is men daar bezig om het klaar te maken voor ev productie. Dat gaat traag want de ev markt gaat traag. Termoli zou ice motoren bouwen maar wacht nu op gigafactory die afgelopen week opnieuw is bevestigd. De mondiale haven functie ligt juist logischerwijs aan de westkust. Grimaldi is daar enorm actief voor Stellantis.
Laatste nieuws: Alfa Romeo mag de naam Milano niet gebruiken omdat de auto niet in Italië is gebouwd. Dit is geen grap, het is een wet in Italië dat producten met een Italiaanse naam ook daadwerkelijk uit Italië moeten komen. Wat een klucht.
Dan wordt het overal Milano en Mito in Italië 😉
Oeps… daar gaat mijn Roma wandbekleding, die ik verdorie besteld heb. Zal vast ook verboden worden door onze Italiaanse vrienden: wandpaneel Roma, oranjebruin: https://www.xxldirect.nl/wandpaneel-roma-oranje-bruin.html.
Dat geklets over die naam Milano. De iconisch Alfa Montreal kwam ook niet uit Montreal (Canada). Het prototype werd getoond op de wereldtentoonstelling in 1967 in Montreal (ook dat nog en niet in Italië). Nooit iets over gehoord. Amateurisme van een Italiaanse minister om over de naam Milano te klagen. Hij kent zijn prioriteiten niet of denkt dat dit slimme politiek is.
De Ford Capri kwam en ook niet uit Capri Italië. De toekomstige EV Ford Capri ook niet