FIAT Pandina blijft zelfs tot 2030 in productie
Pandina mag blijven.
Niet 2026 of 2028, maar tot 2030 zelfs. Carlos Tavares heeft als eerste man in Italië deze week persoonlijk bekendgemaakt dat de huidige FIAT Panda nog 6 jaar in productie zal blijven. De door Marchionne’s FCA in 2012 strategisch goed uitgedachte concept, dat gekoppeld was aan een drastische modernisering van de fabriek in Pomigliano d’Arco, is tegen de tijd dat ie met pensioen gaat 18 jaar in de handel. Nu begrijpen waarom de Panda, die sinds kort Pandina heet omdat de nieuwe Panda binnenkort gepresenteerd zal worden, cosmetisch nog geen grote aanpassingen heeft gehad. Dat moet nog komen. De Pandina zal nog verschillende updates krijgen tot 2030 en krijgt de rol van betaalbaar alternatief als MHEV. Het is geen geforceerd idee, want de Panda verkoopt nog altijd erg goed en breekt op de Italiaanse thuismarkt nog steeds records.
Het verlaten van Italië is ‘fake news’.
Tavares zegt een miljoeneninvestering toe aan de Napolitaanse fabriek waar ook de Alfa Romeo Tonale en Dodge Hornet geproduceerd worden. Het totale strategische plan bevat 15 modellen. De uitbreiding van de 500 productie in Mirafiori schreven we gisteren al over. Verder zijn er volledig nieuwe modellen zoals uit Cassino en Melfi. Italië wordt zelfs de eerste thuisbasis van het grote STLA platform. Tavares kwam naar de presentatie van de Milano om te vertellen dat de grote stroom aan negatieve berichten in Italië vanuit de politiek en media eigenlijk ‘fake news’ genoemd mag worden. Geopolitieke en industriële veranderingen zorgen er voor dat er nu misschien minder voorspelbare strategische keuzes worden gemaakt, zoals het handhaven van bestaande modellen of het opstarten van een ander type productie. Tavares begrijpt dat enerzijds wel maar heeft geen begrip voor de opvatting dat de productie in Italië stilaan ontmanteld zal worden. Hij waarschuwt wel dat als de Italiaanse overheid besluit om een Chinese producent voet aan land te laten zetten, er mogelijk wél andere strategische keuzes zullen worden gemaakt ten nadele van de werkgelegenheid.
Heel fijn. In Italië de goedkoopste auto op de markt, hier door BPM helaas niet zo goedkoop. Benieuwd wat de nieuwe Panda als ice gaat kosten in NL. ik denk maar weinig prijsverschil met deze. En als EV zal de nieuwe Panda met kleine accupakket inclusief subsidie misschien zelfs goedkoper zijn.
Ik begrijp niet dat ze de huidige Ypsilon niet ook blijven doorproduceren naast de nieuwe. Die gaan nog steeds als warme panini over de toonbank.
Gelijk heb je. De nieuwe kun je E-Ypsilon noemen met groene E voor de EV en een blauwe voor de hybride. Wel zal een doorstart ook gepaard moeten gaan met een upgrade van de techniek ivm de EU-wetgeving (veiligheid, cyberveiligheid) per 1 juli 2024.
De auto moet sowieso aangepast aan nieuwe eisen mbt veiligheid. De Panda en Ypsilon bedienen ongeveer hetzelfde publiek en de Panda wordt drie keer zoveel verkocht. Dus als je één aanpast, dan de Panda.
Super! We hebben al jaren een cross en die is onverwoestbaar én praktisch. Het is onze meest gebruikte auto.
Wat misschien ook een rol speelt bij de keuze voortzetting Panda of Ypsilon is dat de Panda in Italië wordt gebouwd. Op deze manier blijft de komende paar jaar in ieder geval het aantal daar gebouwde auto’s een beetje op peil.