Stellantis blijft flink investeren in Zuid-Amerika
Grote speler.
Stellantis presenteerde in Brazilië afgelopen week haar nieuwe investeringsplan voor de komende jaren op de Zuid Amerikaanse markt (LATAM). Dankzij de vorming van Stellantis is de groep een zeer sterke speler op deze markt. Ook de laatste resultaten geven daar blijk van. Vooral FIAT en Jeep zijn sterk groeiende merken. Uiteraard speelt voor het grootste deel de handel zich af in Brazilië. Daarna volgt Argentinië als grootste markt. Stellantis maakt maar liefst 5,6 miljard euro vrij voor de periode tot 2030. Een significante investering. Concurrenten als Volkswagen (1,6 miljard) en Toyota (2 miljard) komen met een minder groot bedrag. Toyota volgt als tweede met 2 miljard euro, maar dat geld gaat vooral ook naar een nieuwe productielocatie. Stellantis is dus een steeds dominantere speler op deze markt de komende jaren. Het gunstige investeringsklimaat ligt hier onder andere aan ten grondslag.
Nieuwe modellen en techniek.
De grote investering zit met name in de introductie van nieuwe modellen en techniek. Maar liefst 40 introducties en 4 platforms, waarvan 1 elektrisch en 3 hybride (elektrisch/ethanol). De Bio-Hybrid Tech2 Full Range (foto) heeft Stellantis het platformgamma genoemd, bestaande uit: Bio-Hybrid, Bio-Hybrid eDCT, Bio-Hybrid Plug-In, en BEV. Ook in Brazilië speelt elektrificatie dus een grote rol de komende jaren. De eer voor de ontwikkeling en productie van deze platforms gaat naar de (voormalige) FIAT-fabriek in Betim (Minas Gerais). Vanaf eind 2024 zullen deze platform worden toegepast.
Auto’s produceren voor een een continent dat met belastingmaatregelen haar markt beschermt. Weinig competitief of werkt die Chinese markt net zo?