FIAT geeft Panda tweede leven tot 2027

Nieuwe oude Panda op 29 februari.

Het is een schrikkeljaar en dat merk je aan de introductie van de Pandina. Een zeldzaam fenomeen. Het is namelijk eigenlijk niet bepaald een geheel nieuwe auto maar iets wat al dik 13 jaar succesvol onder ons is. De mooi ontworpen Panda was een knappe nieuwkomer destijds waar zelfs een hele fabriek in Zuid-Italië voor gemoderniseerd is. De kleine vijfdeurs werd vervolgens zó succesvol dat het onlogisch zou zijn om er nu afscheid van te nemen. Dat gebeurt dus ook nog lang niet. Hij mag blijven, tot 2027 maar liefst.

Twee Panda’s zou verwarrend zijn.

De nieuwe FIAT Panda staat voor de deur te trappelen. We zien ‘m deze zomer al en dat is in principe een praktisch probleem qua naamgeving. De Panda is al decennia lang een icoon van FIAT en maar eentje zal die naam dragen. FIAT komt daarom met de ideale oplossing. De huidig Panda is kleiner dan de komende versie en dus kiest FIAT voor een verkleinwoord; Pandina. Een nieuwe naam die je op de flanken mooi uitgelicht ziet in de stootstrip. Verder is er een speciaal logo bedacht voor op de velgen. Door stond voorheen Panda, maar nu zie je als je goed kijkt de linker helft van een kleine baby-Panda die de wijde wereld inkijkt. Prachtig! Op de zo typische kleine derde zijruitjes staat de tekst Pandina meermaals gedrukt.

Het blijft een echte Italiaanse Panda.

De Panda blijft de Panda zoals ie was. FIAT kreeg de afgelopen tijd kritiek dat de opvolger niet ook uit Italië zal komen. Dat terwijl tijdens de introductie van het huidige model begin 2012 juist werd gehamerd op de Italiaanse afkomst van deze FIAT (“Noi siamo quello che facciamo”.). Het stond voor vooruitgang, kwaliteit en bovenal de wil om in het thuisland te investeren. Een bloeiende Italiaanse autofabriek. Maar FIAT schaamt zich nu niet en benadrukt dit opnieuw bij de presentatie vandaag van de Pandina; “Fatta in Italia” (gemaakt in Italië). De productie van dit model zal zelfs met 20% toenemen omdat de vraag zal toenemen, stelt FIAT vandaag. De kleine hybride is een uitkomst voor wie een EV nog altijd veel te hoog gegrepen is.

Up to date dankzij ADAS.

De Pandina voldoet aan alle veiligheidseisen die vanaf medio dit jaar verplicht zijn op alle nieuw geproduceerd auto’s in de EU. Daarom krijg je in de Pandina nu ook alle digitale assistentie (ADAS) ter bevordering van de veiligheid die je maar kan wensen (en die je het liefst soms uit zou willen zetten). Mogelijk gemaakt dankzij de detectiecamera achter de binnenspiegel. Lane assist, automatische Brake assist, advies om te stoppen als je te lang achter elkaar rijdt en herkenning van borden en signaleringen langs de weg. Te zien op een vernieuwd 7 inch display achter het stuur. Ook het stuur is aangepast in verband met de handmatige instelling van de diverse opties. De Pandina is standaard met parkeersensoren achter uitgerust. Ook is de koplampverlichting nu op automatische aanpassing in te stellen. Ook kan de auto stapvoets rijden zonder dat je gas geeft dankzij de nieuwe Cruise control. De Pandina heeft 6 airbags.  De Radio DAB 7 inch touchscreen is ook nieuw en met Apple CarPlay en Android AutoTM. De Pandina is te herkennen aan z’n mooie City Cross look en draagt nog het rode FIAT logo. Mogelijk om het onderscheid met de nieuwkomer zo groot mogelijk te houden (en de kosten te drukken). De beschikbare kleuren zijn Bianco Gelato, Nero Cinema, Rosso Passione, Blu Italia en het nieuwe Giallo Positano. Een zwart dak behoort tot de opties, wat we erg mooi vinden. FIAT zal de Pandina ruim 3 jaar in productie houden en verkoopt ‘m op alle voornaamst Europese markten.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “FIAT geeft Panda tweede leven tot 2027

  • 29 februari 2024 om 18:38
    Permalink

    Panda = panda & g1 pandina🤔. Die grote = immers n Punto.🧐

    Beantwoorden
    • 1 maart 2024 om 16:02
      Permalink

      hoe goed hoe technisch het ook mag zijn bedoeld im blijf genieten van mi j Fiat Panda 100 hp, model 169. al de nieuw modellen van Panda hlen bij lange na niet de prestaties van de 100Hp. 1.4 motor en een topsnelheid van 190 km p/uur. heb er inmiddels ruim 170.00 km mee gereden

      Beantwoorden
  • 1 maart 2024 om 20:34
    Permalink

    Goede beslissing om deze nog even in het assortiment te houden, zeker nu het A-segment bijna geheel is verdwenen. Vooral relevant voor Zuid-Europa denk ik. Door alle veiligheidssystemen wel weer wat duurder waarschijnlijk…

    Beantwoorden
  • 4 maart 2024 om 02:57
    Permalink

    Ik denk dat de prijs niet omhoog gaat. In Italië misschien zelfs omlaag. Dit wordt nu de opvolger van zichzelf en van de vorige Ypsilon. Dus flinke opgave om dat marktaandeel te behouden. Wel fijnkorrelig de Italiaanse fabriek dat deze nog even blijft.

    Beantwoorden
  • 6 maart 2024 om 19:20
    Permalink

    Super blij nog steeds met onze Fiat Panda Turbo!Gekocht eind 2012 nieuw met alle extra’s erop en eraan!Nooit geen problemen mee nu komen de kosten er een beetje aan na bijna 280.000km op de teller!Hij rijdt als een prinsje hier door de bergen heen(Portugal)!

    Beantwoorden
  • 11 maart 2024 om 07:16
    Permalink

    Ja blijft een leuke auto Hebben er van 2007 t/m 2020 iedere twee jaar een nw van gehad Toen echter de automaat versie niet meer leverbaar was Zijn wij over gestapt op ander merk Panda blijft een prima auto

    Beantwoorden
  • 23 november 2024 om 11:07
    Permalink

    … het nieuwe “Giallo Positano”…??? Mijn oude 500L uit 1971 heeft als originele kleur ” Giallo Positano” (nr 208)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.