FIAT toont toekomstig rationeel en mondiaal gamma
Wel in Ginevra maar niet in Genève.
Nog niet zo lang geleden was het een van de hoogtepunten van het jaar, de autosalon van Genève (ook op AutoEdizione). Nu is het een kleine tentoonstelling die stilletjes voorbijgaat, met voornamelijk wat bouwers van elektrische auto’s, veelal uit China. Net als veel anderen, gaat ook FIAT (en de rest van Stellantis) er met een grote boog omheen en maakt men een woordgrap terwijl het ons wat virtuele modellen toont. Het gaat om het rationele gamma waar we inmiddels erg naar uitzien. De jaartjes dat we geduldig op opvolgers van Panda en Tipo wachten, beginnen te tellen, maar FIAT zegt dat we ons aan de vooravond van nieuwe lanceringen bevinden. Maar liefst 4 nieuwe modellen op een gemeenschappelijk platform (‘Smart Car platform’/STLA Small) tot 2027. Olivier François neemt ons mee (zie onderaan dit bericht) terwijl hij het Lombardijse gehucht Ginevra binnenrijdt even ten zuiden van Brescia. Je voelt het al aankomen waarschijnlijk; Ginevra is hoe Italianen ook Genève noemen. Op ludieke wijze houdt hij een persconferentie in het lokale café. François zegt trouwens dat hij in een ‘Pandina’ rijdt. Dat is bijna letterlijk zo… Voortaan zal de bestaande Panda namelijk zo gaan heten. Donderdag 29 februari wordt ie gepresenteerd.
Mondiaal gamma.
Het is misschien wat karig die virtuele ontwerpjes die je hier ziet en de afwezigheid van FIAT op de echte salon, maar het is vooral goed nieuws wat we hier zien. De onthulling van de Panda is nabij en FIAT zal dus met een jaarlijks ritme nog 3 modellen lanceren de komende tijd. Bovendien komt er een eind aan de frustratie die bijna iedere Europese FIAT-liefhebber voelde bij het zien van de vele Braziliaanse marktintroducties van de afgelopen jaren. Ondertussen viel er bij ons een stuk minder te vieren. FIAT wil nu dat Europa mee gaat profiteren. Er komt een einde aan het FIAT dat op 2 snelheden opereert. De nieuwkomers spelen straks een veel mondialere rol. Geen onlogische keuze want FIAT is cijfermatig een belangrijk merk binnen de Stellantis-groep.
FIAT’s idee van een rationele stadsauto grijpt terug op de oer-Panda. Een tikje spartaans maar wel modern en vooral ook praktisch.
Nieuwe rationele stijl.
De ontwerpen die we hier zien vormen een blik in de toekomst met een zeer duidelijke identiteit. De oer-Panda vormt een belangrijke inspiratiebron, maar ook het legendarische futuristische fabrieksgebouw in het Torinese stadsdeel Lingotto met ovaalvormige testbaan op het dak geblokte raampartijen. Het DNA van FIAT’s rationele tak is dus duidelijk omschreven en weet ons te overtuigen. Nu is het hopen dat er veel van intact blijft op de eindproducten. LED-verlichting in een patroon van rechthoekjes zou immers prachtig zijn! De nieuwe Panda zal hoedanook een belangrijke indicatie vormen. Deze zien we in juli voor het eerst. FIAT noemt het zelf alvast een echte game-changer.
Van pick-up tot camper.
De Braziliaanse nummer 1 is al jaren de kleine pick-up Strada. Ooit ook op de Italiaanse en zelfs de Nederlandse markt verschenen, maar tegenwoordig al jaren niet meer. FIAT gaat zodra de strategisch zeer belangrijke opvolger is gerealiseerd, ook een Europese marktintroductie voorbereiden. FIAT vertelt ons nog niet in welke volgorde de marktintroducties tot 2027 gaan plaatsvinden, maar wie logisch nadenkt kan er wel een gooi naar doen. Zo is de Multipla als opvolger van de Tipo eentje die er volgend jaar al aan zit te komen. Dit wordt een soort extra grote Panda met 7 zitplaatsen en deelt veel met de aanstaande Citroën ë-C3 Aircross die dit jaar al verschijnt. De camperversie die je hier ziet is mogelijk een 4×4 Cross variant voor wie wat stoerders wil. In 2026 volgt mogelijk dan ook de Strada pick-up met dezelfde lengte. Tot slot is er de Fastback die in 2027 het huidige nog verse Braziliaanse model op termijn zal vervangen. Ook hiervan is door FIAT bevestigd dat deze naar Europa komt. Genoeg om naar uit te zien dus! Veel van deze modellen zullen een EV zijn, maar FIAT zegt ook de hybride variant (en ICE) nog voorlopig geen vaarwel (afhankelijk om welke markt het gaat).
Dat bruine ding is wel tof. En die Panda Concept lijkt wel een beetje op de eerste generatie. Ben benieuwd hoe de productieversie eruit ziet!
Anders ik wel. Het zou zo jammer zijn als van deze toch echt wel mooi vormgegeven virtuele concepten al die kekke details verloren zouden gaan (verlichting, velgen, originele opbergvakjes en materialen/accessoires). Stel ons niet nog eens teleur. De Centoventi was al mooi en enigszins voor niets.
Wanneer je deze concepten vergelijkt met de Centroventi lijkt die laatste alweer flink verouderd. Toch zou hem me niets verbazen als de Centroventi aan de wieg gestaan heeft van deze concepten.
Heel veelbelovend en innovatief om op basis van één platform al deze modellen te ontwikkelen. Hoop dat Fiat al deze modellen en varianten daadwerkelijk op de markt gaat brengen.
Een beetje gekeken naar de ontwerpers van de eBussy / XBus van ElectricBrands : verschillende mogelijkheden op 1 basis.
https://electricbrands.de/nl/