Imparato: Nieuwe Giulia en Stelvio in 2025-2026, topmodel in 2027
Interview met Automotive News.
Jean-Philippe Imparato heeft in een recent interview in verband met de aanloop naar de Alfa Romeo Milano, iets meer bevestiging gegeven aangaande de nabije toekomst. Waar hij ons nog in het voorjaar meldde dat de volgende nieuwkomer een ‘D-segment’ model zal zijn, is hij nu wat exacter in zijn formulering tegen Automotive News. In 2025 wordt de nieuwe volledig elektrische Giulia gepresenteerd en in de 2026 de volgende Stelvio. Dat klonk al in de wandelgangen maar is nu dus officieel. De namen Giulia en Stelvio blijven dus gehandhaafd evenals de afmetingen. Ook de productielocatie Cassino blijft ongewijzigd. Technisch en esthetisch zal alles echter anders zijn voor deze modellen op het STLA Large platform. De nieuwe Milano zal de laatste Alfa Romeo zijn die ook met verbrandingsmotor van de band zal rollen. In 2027 stopt men daar definitief mee. Vanaf dat punt is elke Alfa elektrisch.
Topmodel in het E-segment.
Imparato stopte niet bij het D-segment. In 2027 presenteert Alfa Romeo namelijk een elektrisch topmodel in het hoogste segment. Volgens Imparato is de vormgeving verbluffend en werkt Centro Stile al twee jaar aan de definiëring van het design. Intussen is Alfa Romeo sinds de tweede helft van 2021 financieel op de goede weg, mede dankzij de komst van de Tonale. Daarvan is de verkoop dit jaar met 30% gestegen en komt Pomigliano in 2023 op een kleine 80.000 geproduceerde eenheden. Alfa Romeo is dus op de goede weg en zal dit jaar al enkele miljoenen euro in het zwart schrijven. Imparato herhaalde dat de nadruk minder op aantallen en meer op rendement is komen te liggen. Ook heeft hij besparende maatregelen genomen. Volgens de Fransman ontdekte hij bij zijn aanstelling dat in Cassino 4000 verschillende opties qua componenten werden gehanteerd (waaronder 47 soorten velgen) en dat hij deze heeft gereduceerd tot 1500: “Ons rendement wordt nu elk jaar verdubbeld.“
Ik blijf in 2027 volledig elektrisch worden een risicovolle strategie vinden. Sommige kopers hebben geen eigen oprit met eigen laadpaal. Anderen rijden lange afstanden. In Italië werden vorig jaar nog meer diesels verkocht dat volledig elektrische EVs. Het zou me niet verbazen als heel wat mensen voorlopig blijven doorrijden in benzine auto’s of hybrides.En in EVs lijkt Tesla nog steeds voor te lopen.
Lees ook in octane wat Ton Roks en de Toyota CEO daarover schrijven . Electrisch gaat het hem niet worden en is de doodsteek voor sport merken . Synthetische brandstof zie ik wel zitten eventueel met mild hybride .
I think just the same. Although EV’s are selling more and more, one should have the opportunity to have the choice. Some people in the top in Stellantis think that all should be Electric. Maybe they do not want to spend on new engines…
See the Jeep Avenger, only 13% sold are electric… food for thought?
EV wordt t niet👇 die tijd = geweest! De elite heeft de voordelen opgestreken👉 & de subsidie = op😫, zie Duitsland. Zet in op kernfusie🧐 dat wordt de toekomst!🤑
Ik vind het nogal een statement om te zeggen dat de Alfa Milano de laatste is met een verbrandingsmotor en in 2027 alles volledig elektrisch is wat van de band rolt. Ik twijfel zeker niet over de styling of de techniek van de toekomstige Alfa Romeo modellen, maar is de EV infrastructuur over 3 jaar al zo goes geregeld in NL en daarbuiten?
Hey, een Alfa topman die plannen presenteert in plaats van auto’s! Dat heb ik nou nog echt nooit gezien 🤣.
2027 alle modellen elektrisch als je nu nog geen enkel elektrisch model in de line-up, ja, dat klinkt alsof daar even veel van gaat lukken als alle 5-jaren plannen van Marchionne
Als alles bij Alfa elektrisch wordt dan haak ik na 40 jaar Alfa rijden af. Electrisch is goed als je rond je dorp rijdt, maar voor lange afstanden werkt het gewoonweg niet. Levensgevaarlijk ook om die dingen in je garage op te laden. Gelukkig heb ik nog een nieuwe Giulia in de garage staan. En net nog een Abarth 695 gekocht omdat ik vernomen heb dat de productie eind 2023 stopt.
Wen er maar aan. BEV is exit. Of we nou willen of niet. Dacht je nou echt dat Alfa ineens het enige merk is dat rondom die periode stopt met de reguliere verbrandigsmotor? Succes met zoeken alvast.
https://www.autovisie.nl/nieuws/benzine-dieselauto-verbodenmerken-na-2035-brandstofmotoren-kopen-benzineauto/
Vanaf 2035 inderdaad een verbod op verkoop nieuwe benzine auto’s. Maar je kunt natuurlijk nog altijd rond die tijd een 2e hands kopen waar je nog tijdje mee door rijdt. Zal overheid niet leuk vinden maar kan wel. Denk wel dat accijnzen op benzine steeds verder worden opgevoerd door de overheid net zoals nu met sigaretten gebeurd. Al is dat afhankelijk van welke regering we krijgen. Met PVV zal dat wel mee vallen. Denk wel dat elektrische auto’s steeds beter worden met steeds groter rijbereik. Dat is ook nodig want 400km wltp is op de snelweg 300 en bij koud weer maar 225. En dus te weinig voor mij.
De BEV (Battery Electrical Vehicle) exit? Je bedoelt de ICE (Internal Combustine Engine=verbrandingsmotor) neem ik aan.
“De vormgeving wordt verbluffend.” Dat zou het uitgangspunt van elke Alfa moeten zijn. Het broeit weer en dat is goed, maar elektrisch rijden in 2030 is inderdaad voor veel landen een grote uitdaging, ook in Europa. We zullen zien.
Dat d8 ik nou ook😏. Bev uit & ICE d’r weer meer in!🧐
Toyota blijft benzine en diesel autos bouwen . Toyota verkoopt miljoenen autoos over de hele wereld . Wij denken wel eens dat de wereld ophoudt buiten de EU grenzen doch daar begint de echte wereld pas .
Wim!
Ik voel helemaal met je mee,ik heb een Giulia en mijn ega een Abarth 595.
Ik ga dit stel koesteren vanwege emotie,plezier,geluid en vormgeving.
kwaliteit is ook OK.
Na de Tonale en Milano moet Alfa diep door de knieën om eindelijk een mooie Alfa te presenteren (Alfa 33 Stradale uitgezonderd), het moet nu echt héél mooi! Met sportwagon, spider en crosswagon. Giulia. Die Stelvio geloof ik wel…
only electric simply means that many customers will look elsewhere. Including myself. sadly
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Of Alfa moet het antwoord op een Tesla 3, Y of Geely-product hebben. Het lijkt mij hoog gegrepen. Hierover moet Alfa NU hard nadenken.