Topmodel Alfa Romeo mini SUV mogelijk ook als EV met ruim 200 pk

Debuut aanstaande. 

De kleine Alfa Romeo SUV wordt bijna aan de wereld getoond. Men zegt dat de naam iets eerder al bekend wordt, mogelijk in combinatie met enkele teasers aan het eind van dit najaar. Vervolgens zal de auto eerst online getoond worden. Mogelijk niet lang na de jaarwisseling. Alfa’s eerste offensief in het kleine segment sinds de MiTo krijgt volgens de laatste geruchten een uitgebreid gamma. Het broertje van de FIAT 600 en de Jeep Avenger op CMP platform zal zich onderscheiden dankzij allerlei technische aanpassingen.

Elektrische Veloc-E?

Om het juiste merk-DNA mee te geven is de opzet van de ophanging onder andere aangepast. Ook zullen snellere sportieve modellen niet uitblijven. Men spreekt zelfs over een elektrisch topmodel met ruim 200 pk. Deze zal op een later tijdstip debuteren dan de hybride en elektrische basisversie. De eerste EV variant van het Milanese merk ooit, zal 156 pk hebben (115 kW). Intussen heeft de hybride basisversie straks 136 pk. Deze is uitgerust met een 1.2 PureTech (48v) motor. De 4,2 meter lange B segment SUV van Alfa Romeo uit Tychy wordt in april 2024 officieel gepresenteerd.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Topmodel Alfa Romeo mini SUV mogelijk ook als EV met ruim 200 pk

  • 7 november 2023 om 14:00
    Permalink

    Het is dan de vraag wat ruim 200 pk is. Is dat 205 of 280? De MG4 en Volvo EX30 hebben inmiddels performance versies van 400+ pk. Dat hoeft van mij nou ook weer niet. Maar rond de 300pk zou toch wel mooi zijn.
    Hoe dan ook is 200 pk niet zo heel veel als de auto 1600 tot 1700kg weegt. Op basis van de eerder gelekte plaatjes gaat het waarschijnlijk om een dual motor versie. Die zou dan tegen de 300pk kunnen hebben als ze het lef en de technische mogelijkheden hebben om er 2x de 156pk motor in te schroeven. Kan echter ook om lichtere tweede motor gaan. De nieuwe e3008 krijgt voorin een 210pk maar achter maar een 110pk. Tot slot kan het gaan om een enkele motor tot 245pk wat STLA small onderstel aankan. Maar dat wijkt af van de gelekte plaatjes.
    Dat de performance versie later komt is wel weer een gemiste kans net als met de Tonale. Dan komen er straks allemaal autotests van de licht gemotoriseerde versie en die zullen waarschijnlijk veel minder positief zijn over het Alfa Romeo gevoel dan de performance versie. Hetzelfde gebeurde met de Tonale waarbij de 280pk plug in hybrid veel beter reed dan de 130pk mild hybride. Maar die autotests verschenen pas een jaar na de eerste Tonale autotests. Zo heeft zo een model al een matige start.

    Beantwoorden
    • 8 november 2023 om 05:52
      Permalink

      De schetsen zijn mooi, klassieke Alfa-ontwerpen. De foto-impressie -en screenshot van het display- toont een heel andere auto. Een nietszeggende lelijke variant van de Mokka/600/DS3/2008. Laten we op een wondertje hopen…
      @Rob Gebruik graag een andere naam. Deze naam gebruik ik hier al jaren. Alvast dankt en verder ben ik het inhoudelijk met je eens 😎

      Beantwoorden
  • 7 november 2023 om 14:27
    Permalink

    Ach, als de schoorsteen maar rookt. Kleine SUVs zijn nou eenmaal populair. En ik weet zeker dat een MiTo opvolger ook een kans zou maken als kleine hatchback met 4 deuren. De fiat 600 is ook een geslaagd model. Waarom zou de kleine Alfa het ook niet kunnen?

    Beantwoorden
    • 15 november 2023 om 13:19
      Permalink

      Terwijl ze bij Fiat een goede 1.3 hebben gaan ze de rommel-puretech-motor in een Alfa gooien. Tja de naverkoop moet ook wat doen hebben zeker? Lang leve de natte distributieriem

      Beantwoorden
  • 7 november 2023 om 19:21
    Permalink

    De plaatjes zijn niet veelbelovend en ruim 200 pk is leuk, maar niet bijzonder voor een elektrische SUV. En een Alfa met een Peugeot-motor, dat is echt nog erger dan een Alfa met een TwinAir.

    Beantwoorden
    • 19 november 2023 om 07:40
      Permalink

      Er is ook veel te mopperen op een merk dat telkens niet weet te scoren voor open doel, een merk met een grote schare (kritische) fans en weer een moederconcern heeft dat de Italianen in de hoek zet. Rest misschien nog de lethanische, flegmatische, fatalistische houding van de Italiaan. En dan krijg je modellen zonder opvolger, een 8C of 33 Stradale in moeilijke tijden (dom), mooie auto’s (Giulia) zonder meerdere varianten, gekke motorkeuzes, ontevreden dealers, rare opties (vooral armoedig oa de stoelen), huizenhoge BPM, onderdelen slecht leverbaar en duur. Een gekte waar in Italië alleen Ferrari zich aan heeft weten te ontworstelen. Het kan dus wel.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.