FIAT Professional gamma krijgt stevige update
Alle bedrijfswagens in 1 keer.
Stellantis koos Balocco als locatie om een volledig vernieuwd bedrijfswagenpark wereldkundig te maken. Dit gebeurde onder de noemer “Stellantis Commercial Vehicle Ambition Day”. Naast de varianten van Peugeot, Citroën en Opel zien we het nieuwe gamma van FIAT Professional, bestaande uit de Doblò, Scudo en Ducato. Het doet deugd om te zien dat de auto’s van ten opzichte van de Franse en Duitse tegenhangers, misschien wel meer dan ooit van elkaar te onderscheiden zijn. Er is goed over nagedacht lijkt het wel. We gaan dan natuurlijk af op het front met dominant logo. De Doblò en Scudo van FIAT lijken qua strakheid en eenvoud het meest op de Opel varianten, terwijl de twee Franse merken ongeveer op dezelfde wijze tot elkaar verhouden. Maar als je goed kijkt verschillen ze allemaal. FIAT heeft op de Doblò en Scudo de aloude diagonale streepjes verwerkt in de rechter bovenhoek. De Ducato heeft opvallende rechthoekige uitsparingen om het logo heen. Dat laatst doet ons denken aan de woorden van Olivier François, die bij het wijzen naar de geometrische patronen in het oude Lingotto fabrieksgebouw, vertelde dat toekomstige FIAT’s dit ook zouden hebben. Wellicht gaan we dit patroon dus terugzien op de nieuwe Panda en Multipla.
Altijd up-to-date.
Genoeg over het design, want bij FIAT Professional gaat het natuurlijk vooral om de praktische eigenschappen. Qua aandrijving, connectiviteit en veiligheidssnufjes is er het een en ander vernieuwd. Uiteraard is er ook het volledig elektrische gamma. FIAT Professional is inmiddels een grote speler op de Europese en Zuid Amerikaanse markt en zal ook in de Noord-Afrikaanse regio flink uitbreiden de komende jaren. FIAT is een sterke naam in deze sector. De Ducato is al 8 jaar onbetwist marktleider in z’n segment. Dit dankzij de consequente updates en innovaties, plus een scherpe prijs. De bewezen betrouwbare Ducato is tevens al jaren een populaire basis voor Campers. De E-Ducato 2024 heeft een nieuwe batterij van 110 kWh (max 200 kW/270 pk bij 410 Nm)en een autonomie tot 420 km (WLTP). De autonomie is met 30% toegenomen wat de E-Ducato direct bovenaan het klassement plaatst ten opzichte van de concurrentie. De diesel is er natuurlijk ook nog met de nieuwe MultiJet Euro 6E uit Pratola Serra als handbak of automaat (120, 140 en 180 pk). De Ducato heeft verder allerlei kleine aanpassingen in het interieur en zaken die standaard zijn geworden ten opzichte van het vorige model. Alle modellen zijn uitgerust met de nieuwste ADAS. Lees hier verder alle details van de nieuwe Doblò, Scudo en Ducato 2024.
Het zou Stellantis met die enorme marges op bedrijfswagens sieren als ze de verschillende merken meer ruimte geven om een eigen gezicht te geven aan hun bestellers. Dit ziet er natuurlijk niet uit, met die gekunstelde rare grille van de Ducato voorop. Die is bovendien allang aan vervanging toe. Ik heb geen bedrijf en dus ook geen busje nodig, maar als dat het geval was geweest dan zou ik zeker niet voor een van deze drie gedrochtjes gaan.
Fijne bussen (beter dan Ford) en scherpe prijzen (beter dan Duits). Sterke motoren.