Alfa Romeo terug in E-segment via grote SUV
Elektrische SUV in 2027.
Alfa Romeo’s langverwachte terugkeer in het hoogste segment (al sinds 2009 schrijven we er zo nu en dan over) wordt binnen een kleine 4 jaar ook echt realiteit. Precies 20 jaar na de productiestop van de oogverblindende 166. Maar verwacht geen reïncarnatie van de grote Italiaanse sedan, waar ooit auto’s als de 164 en 6 (‘Sei’) aan vooraf gingen. Alfa Romeo’s management heeft namelijk door laten schemeren dat het om een grote elektrische SUV zal gaan als concurrent van de BMW iX en de elektrische Porsche Cayenne. Terwijl in het D-segment al in 2026 de opvolger van de Stelvio zal worden gepresenteerd, werkt men direct door aan een langere variant met een eigen karakter, maar op hetzelfde STLA Large platform. De productie zal vrijwel zeker in Cassino plaatsvinden.
Groot maar niet lomp.
Men zou reeds hebben door laten schemeren dat de grote Alfa, geen mastodont zal zijn waar je weinig dynamiek van kunt verwachten. Het moet trouw zijn aan Alfa Romeo’s DNA en dus zal de E-segment SUV wat compacter ogen dan een gemiddelde Duitse opponent in dit segment. Overigens is de komst van een lagere auto van dit formaat niet uitgesloten op de langere termijn. Zoiets is al weleens eerder gezegd door de leidinggevenden in Turijn. Dit keer zegt men dat weliswaar niet letterlijk, maar designbaas Mesonero-Romanos zei in dat kader wel dat alles mogelijk is, zelfs een MPV. De hierboven genoemde SUV is trouwens niet voor het eerst bevestigd. De komst van het topmodel is goed nieuws voor wie Alfa Romeo op waarde weet te schatten. Het merk uit Arese zal eindelijk in de hogere segmenten uitbreiden en daarbinnen hopelijk een meer definitieve positie innemen. De E-segment SUV zal vooral voor de Amerikaanse en Chinese markten een strategische rol gaan spelen. Qua autonomie spreekt men over een actieradius van circa 800 km.
Mooi, maar ik haal mijn schouders op. Leuk voor de Amerikanen en Chinezen, maar hier heb je weinig aan een opgedikte Stelvio. Dat model kwam trouwens 7 jaar geleden op de markt en bovenstaande plaatjes geven geen verfrissend nieuw beeld. Blijkbaar modderen de ontwerpers nog met het dikke accupakket gezien de uitstulping aan zij- en achterkant.
Designsjef Mesonero-Romanos kan ik zelf wel vervangen. Met z’n uitspraken over MPV’s en busjes van Alfa doet hij weinig goeds en zeker niets visionairs. Voor welk merk denkt hij te werken?
Ik ben inmiddels wel echt ongeduldig wanneer er meer info komt over de B SUV (de Kid). Want ben het wachten daarvoor wel zat 😉 Dan wat betreft een E SUV. Ik geloof inderdaad dat het meer iets is voor China en VS want die rijden grotere autos dan ons (ik heb in beide landen gereisd). Of die echt binnen 4 jaar op de markt komt moet ik nog eerst zien dan geloven. Maar eigenlijk maakt het me ook weinig uit want ik koop deze toch niet.
ROB WTF !!???
Wat een aannames zeg niet normaal, We gaan Alfa nu al afschrijven in het design process. Het is een mogelijk design niet dat dit de auto ook echt gaat worden Alfa Romeo maakt anno 2023 nog steeds unieke auto’s,
Ciao
Squadra
Tjah Squadra, wat moet ik dan bakken van die uitspraken van het Ontwerpsjefke? Alfa heeft 1 mooie auto (Giulia), een redelijk mooie (Stelvio) en nog een Is-Niet-Wat (Tonale). Dan komt er in 2024 nog een aftreksel van de Mokka/600/2008/DS3, de ‘Junior’ (plaatjes gezien? Wordt nooit oud, blijft “junior” uhuh). En dan nog lang wachten op de elektrische Giulia/Stelvio met bakken tegenwind van Chinese concurrentie in 2025/2026. Deze E-SUV-e erover plus nog busjes en MPV’s van Alfa, …en dan denk ik idd: WTF? Waar is mijn cabrio, coupé, shooting break, grancoupe en station met/zonder cross! Verdwenen bij een generatie die niks meer weet of kan, vermoed ik.
Ik begrijp je frustratie wel over het ontbreken van coupés en cabriolet. Die heb ik ook. Het is echter de vraag of je het Alfa kan verwijten dat die vrijwel niet meer verkocht worden. Dat ligt toch vooral aan de consument en ook aan de politiek. Zeker de politiek in NL due burgers de auto uitpest met dure accijnzen op benzine terwijl vliegtuig kerosine dat niet heeft, de oplichting met het kwartje van Kok en de bpm die geen ander land heeft). Je moet maar eens kijken hoe erg het aantal verkochte Audi TTs is terug gelopen. In NL maar ook buiten NL. Dat is echt dramatisch. Ik snap daarom ergens wel dat Audi of Akfa tetughoude ’s zijn weef een coupe of cabriolet te ontwikkelen.
@Rob Senden, ik kan je volgen maar graag niet ‘framen’ op cabrio’s/coupés. Die categorie blijft lastig voor subpremium-niveau. Alleen ik heb het ook over stations, sedans, grancoupe of hatchbacks. Mag hoger op de wielen zoals ooit de prachtige Crosswagon. Ook de 156 Sportswagon: perfect! En die wordt nog steeds gemaakt, zie de BMW 3-serie. Een Tesla 3 ‘station’ of ‘GT’ als proefballon en overal gaan de duimen omhoog. Er wordt veel gepraat bij Alfa Romeo maar er is weinig wol. Ja, die prachtige 33 (uitverkocht, miljoen plus), maar voor de rest .. zelfs geen opgeleukte Tonale (QV-pakketje, interieur alla 33 Stradale?). Het hoeft niet zo moeilijk, maar doe het.
PS Heeft die E-SUV-e nu grote luchtinlaten? (Zie de plaatjes) Voor een volelektrische auto nogal zwaar aangezet. Of komt er toch een hybride? Misschien gewoon oude plaatjes, want ik hoop op meer creativiteit met de vormgeving van het front van een BEV.