FIAT Panda 2024 wordt ruim, oerdegelijk en goedkoop

De recyclebare EV voor het volk. 

Stellantis is met een revolutionair concept bezig, namelijk de betaalbare en in hoge mate herbruikbare betaalbare EV. Dat herbruikbare aspect is het geheim van de smid waardoor men in Turijn en Parijs de prijs zal kunnen drukken. De merken Citroën en FIAT mogen dit idee straks als eerste in de wereld vermarkten. In oktober presenteert Citroën de nieuwe aankomende e-C3. FIAT heeft al laten weten dat het in 2024 hetzelfde zal doen. De laatste geruchten melden weer dat het over een grote Panda gaat van een meter of 4. De Pandone die FCA in het verleden ook al had uitgedacht. Volgens dezelfde aanpak volgt in 2025 ook een nieuwe Multipla.

Tot een halve eeuw houdbaar. 

Drie pijlers zullen dus de nieuwe Franse en Italiaanse volksauto kenmerken. Kek design dat in hoge mate configureerbaar is, zowel qua autonomie als qua uitrustingsniveau. Dat idee is op Lingotto uitgedacht ten tijde van de Centoventi concept en is gebaseerd op het oeridee van de Panda. Citroën zal intussen verwijzen naar de 2CV van weleer met min of meer dezelfde karakteristieken. Er is dankzij de mogelijkheid om te kunnen kiezen voor minder opties, gaat de prijs verder omlaag. Het meest revolutionaire aspect is echter het creëren van een basismodel dat onverwoestbaar lijkt en in zeer hoge mate hergebruikt kan worden. In Turijn wordt een deel van Mirafiori omgebouwd tot een soort recycle-fabriek. De basis van de auto gaat hierdoor tot wel 50 jaar mee. Intussen worden de nieuwe modellen van Citroën en FIAT in de Servische FIAT-fabriek te Kragujevac geassembleerd straks. In Brazilië zal op den duur hetzelfde gebeuren, want Stellantis spreekt van een mondiale aanpak voor dit nieuwe concept dat de compacte EV steeds betaalbaarder moet maken.

Deel dit artikel:

9 gedachten over “FIAT Panda 2024 wordt ruim, oerdegelijk en goedkoop

  • 16 juni 2023 om 16:52
    Permalink

    Hoewel ik Citroën een sympathiek merk vind (helaas zijn ze de laatste jaren wel een beetje de weg kwijt), blijft dat huwelijk met Fiat moeilijk. Die Centoventi blijft een tof ding, hoop dat ze er echt iets onderscheidends van kunnen maken in productievorm. En dan niet met gekunstelde ingrepen zoals geforceerde verwijzingen naar het verleden, maar echt iets vernieuwends. Ben benieuwd!

    Beantwoorden
    • 17 juni 2023 om 10:59
      Permalink

      Belangrijk dat deze komt, om concurrentie aan te kunnen met R5 een serie Chinese gebakjes.
      De recycle-fabriek hoeft neem ik aan pas over 10 of 15 jaar te worden ingericht. Wel goed om in componenten te denken. Dat je na 10 jaar bv betere accu of moderner interieur kan plaatsen.

      Beantwoorden
  • 17 juni 2023 om 10:49
    Permalink

    Het eerste concept van deze nieuwe panda is veel belovend als de prijs nu ook nog klopt en een hybride.

    Kan niet wachten

    Beantwoorden
      • 18 juni 2023 om 18:07
        Permalink

        Concept ziet er veelbelovend uit, styling zijn die Italiaans sowieso goed in. Jammer genoeg zal er wel veel van de leuke details worden weggepoetst door regelgeving en de financiële afdeling. Maar als ze slim zijn, maken ze op dezelfde manier eentje die net een maatje groter is,. Een flinke bagageruimte is voor veel mensen toch wel belangrijk.

  • 18 juni 2023 om 09:24
    Permalink

    niet alleen componenten en batterijen, zelfs hele platforms worden opnieuw gebruikt straks

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.