FIAT heeft bijna weer grotere pick-up genaamd Titano
Marktleider dankzij pick-up.
FIAT is marktleider in een druk Braziliaans segment, namelijk dat van de lichtere pick-up. De Strada is zelfs al een paar jaar de best verkochte auto van het land zelfs. In een segment hoger is er sinds enkele jaren ook de aantrekkelijke Toro, die geproduceerd wordt in Pernambuco. Maar FIAT had vaak geen antwoord in het nog hogere D of ‘1 ton’ segment. Weliswaar is die markt kleiner, maar in Brazilië zijn in deze hoek vele merken actief zoals Toyota, Chevrolet, Volkswagen, Nissan en Ford. De marges zijn groter en dus laat men dit segment niet langer onbenut.
Via China en Uruguay.
Het is niet dat FIAT niets deed onder FCA. Een tijdje bood het in samenwerking met Mitsubishi de Fullback, die zelfs bij ons in Europa korte tijd beschikbaar werd. Vandaag is FIAT onderdeel van Stellantis en blijkt het voor de Braziliaanse markt erg complementair met Peugeot. Peugeot is met de meer dan 5 meter lange Landtrek namelijk al actief in het hogere pick-up segment. Deze pick-up is gebaseerd op een Chinees product van Changan dat techniek leent van Stellantis-partner Toyota. Volg je het nog? FIAT werkte de afgelopen maanden aan een eigen versie en vandaag maakte FIAT’s hoofkantoor in Betim bekend dat deze Titano gaat heten. Een mooie mythische naam die kracht uitstraalt. Het hele project is enorm kostenbesparend, want waar de Toro een compleet uniek ontwerp is van FIAT, is deze Titano natuurlijk vooral een knap staaltje badge-engineering. Vooral de grille in Peugeot-stijl verraadt dat. Maar mogelijk gaat dit FIAT allemaal niet in het nadeel werken, want het geniet als merk een goede reputatie in Brazilië. Overigens stopt het verdienmodel hier niet, want in de VS krijgt RAM eveneens een versie van dit model. Dit is in Amerika een instapper en hij zal 1200 heten. Evenals de FIAT Titano zal het debuut van de kleine RAM gedurende de tweede helft van dit jaar plaatsvinden. Het in dit artikel genoemde drietal worden overigens in buurland Uruguay geproduceerd.