Maserati neemt waardig afscheid van karaktervolle V8

Vaarwel karaktervolle V8.

Motoren; ooit vormden ze het kloppende hart van de auto. En naarmate het aantal cilinders hoger lag, nam ook het karakter toe. Een karakter dat in grote mate bijdroeg aan de eigenschappen van de auto. Sommige blokken deden dit op een bijna onvergetelijke wijze. De V12 van Ferrari, de V6 ‘Busso’ van Alfa Romeo, maar ook de V8 van Maserati. Het geluid en het gevoel tijdens het rijden dat zelfs via de haarvaten iets teweeg bracht bij de bestuurder.

Het doek valt bijna.

Ja een compleet merk-DNA kun je aan specifieke blokken ophangen. Zonder de auto te zien, weet je precies waarmee je te maken hebt als liefhebber. Kenmerken die zullen verdwijnen helaas. Maserati zwaait nu officieel de 572-hp 90° Twin Turbo V8 uit. Nu nog leverbaar op de Levante, Ghibli en Quattroporte Trofeo, maar vanaf volgend jaar niet meer. Eind 2023 stopt de productie officieel. Wat ons rest is de elektrische auto van Maserati onder de naam Folgore en gelukkig nog de mooie V6 Nettuno. Maar de topmodellen zullen EV’s zijn en daar zit nu eenmaal geen brullende vulkaan onder de kap. Als je het dus hebt over karakter en merk-DNA, dan moet dit van heel andere aspecten komen voortaan. De komende maanden neemt het merk met de drietand diverse Maserati’s V8 mee naar verschillende events, zoals de Motor Valley Fest en Goodwood. Op dit laatste event presenteert Maserati 2 editie in het teken van dit afscheid, namelijk de Ghibli 334 Ultima en Levante V8 Ultima (ultima = laatste).

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Maserati neemt waardig afscheid van karaktervolle V8

  • 12 mei 2023 om 12:43
    Permalink

    Tijden veranderen, maar ook zonder V8 is er genoeg bestaansrecht voor dit prachtige merk. De GranTurismo Folgore is daarvan het levende bewijs.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2023 om 13:56
    Permalink

    Zeer benieuwd hoe het topsegment zich zal blijven onderscheiden van alle elektrische (Chinese, Amerikaanse) nieuwelingen. Het zal een heidens karwei worden voor Maserati. Een voordeeltje: de huizenhoge premium voor de CO2-uitstoot zal verdwijnen, waardoor de prijzen voor de Masers flink verlagen in NL.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.