Motorenfabriek Pratola Serra heeft gunstig toekomstperspectief

Hoog bezoek.

Niemand minder dan Exor-baas John Elkann bezocht de motorenfabriek in Pratola Serra. De voormalige Alfa Romeo fabriek in de provincie Avellino ten oosten van Napels, is al jaren producent van krachtige motoren voor de Fiat-groep en nu dus ook binnen Stellantis. Grotere motorblokken zoals de diesel voor Fiat’s bedrijfswagens vormen het hart van de productie. Dit heeft in deze onzekere deze tijden van energietransities nogal wat vraagtekens doen rijzen bij de werknemers en organisatie rond de fabriek.

Harmonieuze samenwerking. 

Elkann schuwt het bezoeken van mogelijk ontevreden en in onzekerheid verkerende partijen niet. De kleinzoon van Agnelli hecht naar eigen zeggen veel waarde aan een harmonieuze samenwerking. Hij lijkt vooral te willen aantonen dat de Italiaanse fabrieken van Stellantis een autonome en centrale rol binnen het concern vervullen. Elkann prees de kwaliteit en inzet van de Zuid-Italiaanse fabrieken. Er is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in deze productielocaties en dat betaalt zich nu terug.

Veel motoren in het verschiet.

Er is absoluut geen zicht op een afname van de productie van motoren. John Elkann heeft het over een prognose van een jaarlijkse productie van circa 630.000 eenheden vanaf 2024. Het gaat hierbij om de nieuwe 2.2 Evo Diesel. Pratola Serra is hofleverancier voor de zeer omvangrijke lichte berdrijfswagentak van de Stellantis-groep. Hiermee komt een eind aan de haperende situatie van de afgelopen tijd, waarbij de 1600 werknemers slechts gedeeltelijk aan het werk konden.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Motorenfabriek Pratola Serra heeft gunstig toekomstperspectief

  • 12 mei 2023 om 11:19
    Permalink

    Het toekomstperspectief ligt toch echt bij de overheid

    Beantwoorden
  • 12 mei 2023 om 14:00
    Permalink

    Zonder elektrificering is het huidige motoren-aanbod kansloos. Anders ben je binnen 5 jaar uitgerangeerd, met een veel te grote fabriek. Dat weet men uiteraard. Maar het roept toch nog vraagtekens: zijn de hybrides of fullelectrics voor de bedrijfswagens voldoende in zicht?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.