Elektrische Abarth van start als 500E en 500E Turismo (ook cabrio)
Marktdebuut op gang.
Gisteren heeft Stellantis officieel bekendgemaakt dat de elektrische Abarth haar marktdebuut meemaakt. Het is slechts een begin van het nieuwe tijdperk, maar om direct al indruk te maken lanceert het merk met de schorpioen in één klap de gesloten versie, de cabrio en de Turismo met wat extra opsmuk. Abarth gaat eindelijk de assemblage accelereren sinds de introductie van de Scorpionissima lanceer-editie. Inmiddels zijn we gewend aan dit soort lange aanloopjes, wat alles te maken heeft met de al even lange levertijden. Het is in de huidige wereld nu eenmaal niet meer voor de hand liggend dat een auto na z’n ontwikkeling direct volop leverbaar is. Daarom kiest de fabrikant ervoor om het geleidelijk op te bouwen. Vraag en aanbod ligt verder uit elkaar momenteel en dus zoekt men de productieve balans. Dat geldt uiteraard voor iedere producent.
De digitale sound.
Abarth gaat voorlopig prat op de Sound Generator die het ontwikkelde voor de nieuwe 500 met schorpioen. Als enige in het segment, wat ‘m wellicht uniek maakt. Maar mensen die doordrongen zijn van de historie van het merk weten dat het geluid van een Abarth onlosmakelijk verbonden is met la ‘marmitta Abarth’, oftewel het uitlaatsysteem. Je kunt je dus afvragen of de digitale vervanging hiervan net zo’n lang leven beschoren is, of dat dit slechts een tijdelijk fenomeen is. Misschien hoort de volgende generatie Abarth bestuurders net zo lief het deuntje van Super Mario onder de auto vandaan komen. Overigens is de sound binnenin de auto ook een bewust onderdeel geworden van de elektrische Abarth. Met de titel “jingle Abarth” zijn de geluiden die je hoort bij het starten, uitschakelen en signaleren (ADAS) uniek bedacht voor de schorpioen. Kortom men trekt alles uit de kast om je oren alsnog te pleasen op een gestekkerde Abarth.
Terugkeer van de Turismo.
De Turismo stond ook op de voorgaande 500 Abarth vooral voor een wat meer chique en luxe feel. Bij de nieuwe elektrische Turismo editie, vertelt Abarth hetzelfde. De basisversies willen vooral kek en flitsend overkomen, en vertegenwoordigen een beetje Abarth in nieuwe stijl. De Turismo daarentegen bouwt voort op de luxe sportieve elegantie, zoals z’n voorloper met verbrandingsmotor. Doelgroep is de ‘gentleman driver’. In het interieur valt de Alcantara-bekleding op het dashboard direct op en de hoogwaardige afwerking middels stiksels op stoelen en deurpanelen in de tint Scorpione Acid Green. De imitatie van het geluid van een verbrandingsmotor dankzij de hierboven besproken Sound Generator, is standaard op de Turismo. Ook extra’s als stoelverwarming, een draadloos laadstation, dode hoek detectie, en een achteruitrijcamera zijn standaard op de Turismo. Wat opvalt is dat Abarth minder speelt met unieke badges. De Turismo is bijvoorbeeld niet voorzien van de gelijknamige aanduiding op bijvoorbeeld de achterzijde. Als merkenthousiastelingen vinden we dat wat kaal en minder exclusief aanvoelen.
Alle kleuren op alle versies.
Abarth maakt geen onderscheid in kleur en vermogen nog. Dat kun je dus verwachten op toekomstige exclusieve versies, zoals bijvoorbeeld een Competizione. De verkrijgbare tinten zijn er vijf en heten Antidote White, Venom Black, Adrenaline Red, Acid Green en Poison Blue. Over het vermogen gesproken; Abarth benadrukt vooral dat de 42 kWh elektrische generatie fracties vlotter is in allerlei situaties dan z’n voorganger met verbrandingsmotor en evenveel pk. De autonomie van de Abarth 500E zit op 265 km en opladen kan snel tot 85kw.
Jammer van het rijberijk. Waar is de tijd dat ik met mijn petrol Abarth in 2 tankbeurten naar de champagne streek in Frankrijk reed.
Het bereik houdt inderdaad niet over. In het zwart ziet ‘ie er trouwens wel erg dik uit hoor!
Wat zijn de prestaties? topsnelheid, acceleratie?
De prijs zal flink moeten zakken en de goodies omhoog om Tesla en de Chinezen het hoofd te bieden. De zwarte is idd mooi, net als het interieur van de Turismo. Hopelijk zullen lichtere accu’s met meer bereik de oude tijden van Abarth ooit weer terugbrengen…