Lancia Ypsilon komt ook als sportieve HF met 240 pk
Lancia Ypsilon HF.
Tijdens de presentatie van de uitermate interessante Pu+Ra HPE, heeft CEO Luca Napolitano niet alleen gesproken over designfilosofie. Had hij dat wél gedaan, dan was hij er nog mee wegkomen ook. De Pu+Ra HPE spreekt immers boekdelen en het event in Milaan vindt plaats in de Design Week. Toch geeft de CEO van Italiaanse luxemerk ons alvast een extra inkijk op wat gaat komen. De nieuwe Ypsilon zal volgend jaar debuteren al volwaardig B-segment model. In 2025 geeft men een vervolg met een extra sportieve variant met de legendarische initialen HF. Dit wordt een krachtige (240 pk) maar ook bredere auto. Maar liefst 4 cm meer.
Drie HF’s?
We denken dat dit laatste vast een hint is naar uitgeklopte wielkasten zoals de Delta HF Integrale die ook had. Dit lezend moesten we ineens aan bovenstaande foto denken. Het front van de Pu+Ra HPE heeft reeds dat herkenbare aspect. De LED’s in de bumper lijken op een liggende letter ‘Y’. Gaan we zoiets terugzien op de B-segment Lancia? De nieuwe Ypsilon wordt een compacte en tegelijkertijd volwassen premium auto voor een bredere doelgroep. De HF wordt een elektrisch topmodel, die uiteindelijk aansluiting zal vinden bij de terugkeer van de Delta HF Integrale in 2028 of 2029. In 2026 lanceert Lancia ook een ruimer (D-segment) elektrisch model, waarvan we nu verwachten dat deze evengoed een HF bovenin het gamma zal hebben.
Het ziet er alvast zeer fraai uit, het italiaans design druipt er (gelukkig) vanaf…
Fijn dat er weer nieuws is over nieuwe modellen van Lancia. Laat maar zo snel mogelijk komen. De HF is leuk maar het is vooral belangrijk dat de basismodellen komen, de Ypsilon en de nieuwe Delta.
Super
Houdt ze een worst voor en er zijn weer mensen die erin trappen!
Lancia heeft voor het eerst een veelbelovende stap gezet, na al die niemendalletjes over logo’s, stores, vormen en lanceerdata. Nu de volgende stappen. Want misstappen zijn de Italianen niet onbekend. Van te extreem (Thesis, overigens erg leuk) tot eenheidsworst (Thema uit 2011). Italianen presteren het binnen 1 generatie. Succes!
Oh ja, een Lancia Ypsilon HF, uiteraard 5drs met uitgeklopte wielkasten, dubbele koplampen, spaakwielen, taartschep(je) en donkerblauw of donkergroen met beige alcantara interieur (zwarte hemel met panoramadak). Graag.
Ik rijd met mijn Ypsilon (Platinum), van 11-11-2011, door tot er een Ypsilon Hybride of Electric is. De huidige rijdt nog steeds fantastisch, die Twin Air-motor is geweldig.
Top!