Alfa Romeo werkt aan C-segment Alfetta
Alfisti opgelet!
In een recent interview met Quattroruote heeft CEO Jean-Philippe Imparato door laten schemeren dat men werkt aan een moderne interpretatie van de Alfetta. Het zou gaan om een compacte (elektrische) vijfdeurs auto met een coupé-achtige lijn. In feite spreekt de Alfa-baas hier over een vervolg op de reeds uit productie genomen Giulietta, maar dan in een geheel andere stijl. Bij deze woorden dachten we uiteraard direct aan de legendarische Alfetta GT en GTV (foto). Hoe geweldig zou het zijn als deze zeer geliefde klassieker een moderne interpretatie zal krijgen en intussen een volwaardige gezinswagen zal zijn. Eentje zoals mensen die ooit een 156 Sportwagen in bezit hebben gehad dat ook hebben mogen ervaren.
Stijlvol en compact.
De naam Alfetta werd de afgelopen jaren tijdens vele speculaties in verband gebracht met een nieuw vlaggenschip, wat we nooit helemaal logisch vonden klinken (en dus niet overnamen). De woorden van de CEO snijden meer hout en als Centro Stile de vrije hand krijgt hebben we er alle vertrouwen in, dat dit om een prachtige en ietwat meer betaalbare Alfa Romeo zal gaan. De afmetingen zullen ongeveer overeenkomen met die van de Tonale. Directe concurrenten zijn bijvoorbeeld de BMW 2 serie coupé en de Mercedes CLA. De inzage in dit plan heeft te maken met het tweede deel van Alfa’s productieplan tot aan 2030. Ergens tussen 2027 en 2028 zal dit vooral voor Europa bestemde model het daglicht zien mits het plan dit jaar groen licht zal krijgen, aldus Imparato.
Mooi idee, maar 5 jaar wachten is heel lang. Na de uitfasering van de Giulietta had dit model er nu al moeten zijn. Maar goed, een 5-deurs coupé. Duimen maar (en hopelijk geen overeenkomsten met een Peugeot 408). Ik heb haast!
Het gaat het zelfde kant op als Lancia als je maar lang genoeg wacht.
Start-stop systeem van Alfa, FIAT en Lancia:
Ze hebben een model in een bepaald segment. Daar stoppen ze mee, want er valt niets meer te verdienen in dat segment. Vervolgens lopen alle klanten weg, behalve een kleine minderheid die door blijft rijden. Na een paar jaar komen ze tot de conclusie dat er toch nog geld te verdienen is in dat segment. Ze kondigen een nieuw model aan, dat na minimaal 3 jaar vertraging daadwerkelijk op de markt komt.
Voorbeelden te over. Ik rij zelf in een Delta uit 2011. Ik zou allang de opvolger gekocht hebben, als die er was geweest. Nu moet ik tot 2028 wachten. Tegen die tijd ben ik waarschijnlijk overgestapt op een ander merk.
Waarom komen er wel aan de lopende band nieuwe Peugeots, Citroens, Opels en Ds-en?
Helemaal mee eens. De Fiat groep heeft er een handje van weg om steeds de boot te missen, succesmodellen eigenhandig te torpederen of de eigenheid van een merk geweld aan te doen.
Er zit in ieder geval weer beweging in. Laten we hopen dat de nieuwe modellen genoeg Alfa zijn. De Tonale is een voorbeeld van hoe het niet moet en de nieuwe, kleine SUV die dit jaar komt al helemaal niet. Een Alfa met een Peugeot-motor, veel erger kan het niet worden.
@Orso De merken die jij noemt hadden al een sluitende modellenpolitiek. De Italiaanse merken moeten weer op nul beginnen.