Alfa’s BUV aangeduid als ‘Nuova MiTo’
Eind 2023.
In de wandelgangen zegt men dat de werktitel voor Alfa’s kleine SUV zonder naam ‘Nuova MiTo’ is. Of dit puur praktisch is om aan te kunnen geven dat het om de opvolger gaat van de vorige B-segment Alfa, zal nog moeten blijken. Het enige wat zeker is, is dat de auto uit Tychy een naam zal krijgen die al in het verleden is gebruikt en dat ie dus geen Brennero zal heten. Alfa Romeo laat de mooie bergpassen voorlopig weer met rust. Volgens Jean-Philippe Imparato zal meer over deze belangrijke nieuwkomer eind dit jaar openbaar worden gemaakt. Onder andere ook de naam.
Laatste in z’n soort.
In Brussel heeft Imparato over deze auto tevens gezegd, dat het de laatste zal zijn die ook met conventionele motoren geïntroduceerd zal worden. MiTo- maar ook Giulietta-eigenaren kunnen als het daar om gaat dus vooral naar dit model uitkijken wat de Fransman betreft. Daarna start toch echt de volledig elektrische toekomst van Alfa Romeo. Imparato noemt het een noodzakelijke ommezwaai. Alfa Romeo’s bestaan zou zelfs ter discussie staan indien deze weg niet zal worden ingeslagen. Imparato spreekt wat de toekomst betreft over aerodynamisch vormgegeven elektrische Alfa’s, waarmee hij dus zelfs de SUV even links lijkt te laten liggen. Nieuwe tijden vragen om nieuwe oplossingen. De dagen van de SUV als populairste carrosserievorm lijken geteld.
Geen fan van SUVs of BUV in dit geval. Maar hopelijk weten ze er wat van te maken en een beetje betaalbaar. Dan kan ik die tzt hopelijk leasen als leas nog interessant is eind 2025 begin 2026 heb liever een C segment hatchback als Giulietta opvolger maar die zal er dan nog wel niet zijn. Als er een Giulietta te leasen was geweest had ik dat gedaan dan hadden ze bij de voor de deur kunnen staan. Onze 2011 Giulietta moet voorlopig nog maar een tijdje toe bij gebrek aan alternatieven een nieuwere kopen is zinloos want de oude heeft de face lift na een klein tikje op de neus al gehad 😉.
Dus geen elektrische versie?
Lijkt me wel alleen geen PHEV gok ik. Net als de 2008 een E versie en benzine en voor de diesel landen misschien die ook nog wel. Het is maar in een paar landen waar EV hip is over grote deel van de wereld is het nog ICE wat de klok slaat. Afrika zon zat maar geen 1 laadpaal of EV te bekennen en met dergelijke energie netten is het ook drama om te laden.
Afrika? Daar worden per jaar nog geen miljoen nieuwe auto’s verkocht waarvan 1/3 in Zuid Afrika, het land met de beste infrastructuur. Zelfs als de EV daar Ultra-Hip wordt zijn het nog maar zeer kleine volumes.
In ieder geval vierdeurs. Vermoedelijk ook wat ruimer dan de MiTo. Dat is prima. Nu zorgen voor prima wegligging, dat moet ook te doen zijn. Rest alleen de motor, dat zal wel de driecilinder van PSA worden. Jammer van de Firefly.
In Italië moeten veel oude modellen (Panda, Tipo, Giulia, 500X, Ypsilon..) dringend vervangen worden. Bovendien zijn veel modellen (Punto, Mito, Giulietta..) verdwenen zonder opvolging nadat deze modellen al bovengemiddeld lang in leven werden gehouden.
Verhalen over namen en logo’s zijn blijkbaar zoethoudertjes om eindeloze vertragingen op te vangen. Is Maserati nu het enige merk in Italië waar iets gebeurd? Tijden veranderen…
Nuova MiTo? Uit Polen? Weten ze zelf nog wel waar die naam vandaan komt?
noone needs this small Peugeot clone