Giorgio platform evolueert voor BEV’s
Dus toch!
We schreven het al een tijd geleden omdat Imparato zelf het gezegd zou hebben. Het innovatieve platform Giorgio dat door FCA werd ontwikkeld, om Alfa Romeo en Maserati te kunnen laten evolueren, blijft bestaan. Het zal aangepast worden voor elektrificatie en voor de merken Maserati en Alfa Romeo onder andere in gebruik blijven. Dit feit werd onduidelijk naarmate er meer en meer over volledige elektrificatie van de Stellantis vloot werd gesproken en de term ‘STLA Large’ steeds vaker viel. In een recent interview met Maserati chef Davide Grasso, zou nu opnieuw gesproken zijn over een elektrische evolutie van het platform. Maserati gebruikt deze doorontwikkeling voor het eerst op de GranTurismo Folgore. De internationale pers mocht de elektrische GT alvast van dichtbij bekijken. Binnenkort volgt trouwens ook de volledig elektrische Grecale en de opvolger van de Levante zal ook enkel als BEV op de markt komen met Giorgio als basis.
Ook op nieuwe modellen.
De elektrificatie van Giorgio wordt hier dus besproken in verband met de opvolger van de Maserati Levante. Deze zal trouwens als laatste aan de beurt zijn om aan te sluiten in het Folgore gamma van het merk met de drietand. Eerst volgen nog de Grecale (leverbaar vanaf medio 2023) en MC20 Folgore, maar ook de nieuwe Quattroporte vanaf 2025. Het vlaggenschip zal eveneens een BEV zijn. De huidige Levante wordt pas in 2026 afgelost, exact 10 jaar na diens presentatie. Het feit dat de volgende Levante volledig elektrisch is, mag geen verrassing heten, maar dat men ook in verband met dit model nog altijd spreekt over Giorgio, des te meer. Het Italiaanse DNA leeft dus ook in technisch opzicht voort. Mooi nieuws in het nieuwe jaar vinden wij. Wat Maserati betreft zal 2023 vooral in het teken staan van de nieuwe GranTurismo én we mogen uitzien naar de nieuwe GranCabrio.
Maar hopen dat de nieuwe generatie Giulia en Stelvio als BEV dan hier ook op worden gebaseerd, en niet een vermomde Peugeot worden
Alfa Alfa models? where the fuck are those?
Prima ontwikkeling. Zo’n modern platform als Giorgio wegdoen is zonde.
Laat Alfa, en Lancia, zoveel mogelijk Giorgio hanteren.
PS Is er al meer beeld van de “8C-opvolger”? Sommige sites hebben al beeldmateriaal.
Even wachten tot maart, dan weten we meer. Het tot op heden getoonde beeldmateriaal is niet meer dan op aannames gebaseerde huisvlijt. Clubalfa heeft daar ook een handje van, hoewel verder wel redelijk goed geïnformeerd.