Lancia’s design zal stijlvol futuristisch zijn
Europees en puur.
In een interessant interview van de Italiaanse tak van Motor1.com, horen we Luca Napolitano wat inzichtelijke uitspraken doen over de plannen met Lancia. Vooral het design komt hierbij ter sprake uiteraard. Het valt te definiëren als futuristisch en toch heel Lancia, dus stijlvol en puur. Dat laatste zit ‘m vooral in de de balans die gezocht wordt door het gebruik van weinig lijnen en strakke oppervlakten. Napolitano noemt de nieuwe designkoers behalve puur ook Europees van karakter. Lancia staat dus weliswaar voor uitgesproken Italiaanse luxe (vooral in het interieur komt dat terug), maar wil een breed Europees stedelijk publiek gaan aanspreken dankzij innovatieve vormgeving. De overgang naar elektrisch rijden is volgens de CEO overigens iets waar Lancia heel makkelijk in te transformeren is. Niet alleen omdat het merk praktisch vanaf nul begint op de Ypsilon na, maar ook omdat het karakter van Lancia zich leent voor deze avantgardistische benadering. In dit licht grijpt men graag terug op een radicaal maar puur ontwerp als de Stratos.
De volgorde.
Verder sprak Napolitano zich uit over de vorderingen en de volgorde waarin alles momenteel plaatsvindt. De Ypsilon is als ontwerp helemaal klaar en kruipt nu richting de productielijn. De Delta die pas in 2028 komt is een dermate iconisch onderwerp, dat ook daar al heel wat over geschetst en nagedacht is. Napolitano noemt de volgende Delta overigens ook een project dat heel serieus genomen moet worden, omdat men zoekt naar een nieuw concept dat in lijn is met de legendarische voorloper uit de jaren ’80. De oer-Delta of ‘Deltone’ krijgt dus een waardige eenentwintigste-eeuwse opvolger. Het model dat in 2026 wordt gelanceerd, de ruime middensegment vijfdeurs die als vlaggenschip wordt aangeduid, lijkt nog minder definitief te zijn qua invulling. Napolitano noemt het een beetje een fastback-achtig ruimteconcept (HPE?), dat niet simpelweg te definiëren valt als een Cross-over laat staan een SUV. Aurelia is een naam die voor dit model serieus is overwogen, maar daar ziet men vrijwel zeker vanaf gezien de gekozen stijl.
Concept van de Ypsilon in 2023.
Tijdens een evenement in Milaan zal volgend jaar een studiemodel van de nieuwe Ypsilon aan de wereld getoond worden. Deze zal veel gemeen hebben met het eindproduct dat medio 2024 in productie zal gaan in Spanje. De nieuwe Lancia Ypsilon is tevens het laatste model zijn dat met benzinemotor wordt uitgerust. Napolitano zegt dat de Ypsilon het logische startpunt vormt van Lancia’s nieuwe fase. De verkoop zal steeds meer online plaatsvinden, met en dealer die vooral verantwoordelijk is voor de overdracht/aflevering.
Blablabla
Ik hoop dat ze waterstof auto,’s gaan produceren. Kappa Coupe
Waterstof wagens zijn duurder, niet praktisch en waterstof zelf, is te duur om te produceren als brandstof voor personenwagens, moeilijk te organiseren om op te slaan en om te transporteren. Heel energie inefficiënt! Een merk als Lancia totaal onwaardig. Een waterstof wagen is trouwens ook een EV, maar met een iets kleinere batterij dan. Wagens met een waterstof motor zijn nog meer inefficiënter.
Een Stratos (…) Ja, graag! Elektrisch, gestroomlijnd, snel. Laat maar komen! … maar ik vrees Tavares of Miss Jackson (ik zie deze Angelsaksische Überrealistica als grootste dreiging voor Alfa, Abarth en Maserati). Die komen vaak toch weer met hun rekensommetjes, bezuinigingen en laffe ontwerpen. SVP Stellantis doe wat origineels. Het enige wat overblijft in het elektrische wagenpark: originaliteit.
Oh ja, natuurlijk geldt de dreiging juist ook Lancia. Bijvoorbeeld leek (lijkt?) de Chrysler Airflow niet angstwekkend te passen in het “fastback-achtig ruimteconcept (HPE?)”, zoals hierboven beschreven. Die Chrysler staat gepland voor 2025 en Lancia wil zoiets in 2026 lanceren. Zie Alfa Tonale en Dodge Hornet: l’histoire se repête? Niet origineel, doorzichtig. Aucune raison d’être. Courage Stellantis!
Ik vind die Chrysler Airflow (op de foto’s) wel wat hebben.
Zou er dan toch een vervolg komen op de “merge” van Chrysler en Lancia ?
De vorige samensmelting is op niets uitgedraaid (wegens een ongeduldige CEO…).
Enkele foto’s van exterieur en interieur van de concept uit 2022 : https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/chrysler-airflow-voorbode-van-het-nieuwe-chrysler/
Ik vind het nog altijd een gemiste kans dat de Pacifica nooit naar Europa is gekomen als Lancia.
Daar was (en is) nog altijd vraag naar zo’n (luxueuze) MPV. Nu moet er uitgeweken worden naar veredelde bestelbusjes of de kleinere Peugeot Traveller en derivaten.
VW en Ford hebben al die tijd nog hun Sharan en Galaxy blijven produceren en verkopen.
Niet rendabel ivm productie en transport / import ?
BMW doet niks anders met hun grote SUV X-serie : geproduceerd in de VS en geëxporteerd naar Europa.
Ik denk al een tijdje hetzelfde Koen. Want een Airflow enkel als ontwerp voor Chrysler zal door Stellantis niet gezien worden als een verdienmodel.
Niets, maar dan ook helemaal niets heeft Lancia gemeen met Chrysler. Water en Vuur. Geen graankorrel kruisbestuiving. Rally, flair, iconische ontwerpen, klein, wendbaar, feminien, alcantara. Dat is Lancia. Ik zie daarvan niets bij Chrysler.
Ja, een overeenkomst: een mislukt “avontuur” tussen 2011-2015.