FGA verkoopcijfers Nederland mei 2010

De Europese automarkt is snipverkouden en lijdt aan chronische hooikoorts. In Italië zet de krimp (-13,8) zich ook in mei door sinds deze in april werd ingezet. Duitsland (-34%) heeft het extra moeilijk samen met Groot Brittannië (-25). In Frankrijk (-11,5%) gaat het ondanks een overdaad aan extra stimulans vanuit de overheid, ook niet helemaal naar wens. Hét bewijs dat zo vroeg mogelijk stoppen met eventuele staatssteun inderdaad een gouden regel is. Frankrijk zal het dus naar verwachting nog onnodig moeilijk krijgen in de nabije toekomst. Nederland en Spanje doen het om diezelfde reden een stuk beter. In deze landen is er nooit sprake geweest van veel extra steun, waardoor er sinds begin 2010 een eind is gekomen aan een redelijk diep dal. Ondanks het slechte thuisklimaat zien veel Europese autofabrikanten hun afzet weer redelijk aantrekken dankzij de export naar de VS en het verre oosten.

In ons land gaat het zelfs zo goed dat de verkoopverwachting voor eind dit jaar naar boven toe zal worden bijgesteld. In vergelijking met vorig jaar zijn er met 37.107 exemplaren 20% auto’s meer verkocht in de maand mei. Vanaf januari gerekend ligt dat percentage rond de + 18%. FGA heeft het op ons continent dan misschien moeilijk momenteel, maar in ons eigen land doen de cijfers denken aan het internationale succes van vorig jaar. Een kwart meer dan in 2009 heeft FGA Nederland aan de man kunnen brengen over de periode van januari tot nu. Bij Fiat is de Panda onze nationale kaskraker. We zien opmerkelijk genoeg in de cijfers van de Bovag deze maand ook de eerste 4 verkopen van een Alfa Romeo Giulietta. Terwijl we de indruk hebben dat van dit model nog geen auto’s op kenteken zijn gezet. Wellicht is het de importeur uit Lijnden zelf geweest.

Alfa Romeo

MiTo:   mei.2010: 51 mei.2009: 19 per.tot. 2010: 619 per.tot. 2009: 364

147:     mei.2010: – mei.2009: – per.tot. 2010: 12 per.tot. 2009: 41

Giulietta:    mei.2010: 4 mei.2009: – per.tot. 2010: 4 per.tot. 2009: –

159:     mei.2010: 32 mei.2009: 5 per.tot. 2010: 234 per.tot. 2009: 272

GT:     mei.2010: 1 mei.2009: – per.tot. 2010: 10 per.tot. 2009: 21

Spider:     mei.2010: 1 mei.2009: – per.tot. 2010: 9 per.tot. 2009: 3

Brera:     mei.2010: 1 mei.2009: – per.tot. 2010: 11 per.tot. 2009: 5

Alfa Romeo mei.2010: 90 mei.2009: 24 per.tot. 2010: 901 per.tot. 2009: 707

Fiat

500:     mei.2010: 572 mei.2009: 573 per.tot. 2010: 3357 per.tot. 2009: 2587

Panda:     mei.2010: 1140 mei.2009: 534 per.tot. 2010: 4343 per.tot. 2009: 2050

Punto:     mei.2010: 212 mei.2009: 193 per.tot. 2010: 1353 per.tot. 2009: 1077

Sedici:     mei.2010: 28 mei.2009: 39 per.tot. 2010: 150 per.tot. 2009: 200

Bravo:     mei.2010: 41 mei.2009: 37 per.tot. 2010: 309 per.tot. 2009: 400

Croma:     mei.2010: 8 mei.2009: 8 per.tot. 2010: 68 per.tot. 2009: 76

Doblò:     mei.2010: 29 mei.2009: 29 per.tot. 2010: 186 per.tot. 2009: 174

Qubo:     mei.2010: 14 mei.2009: 16 per.tot. 2010: 50 per.tot. 2009: 91

Fiat:     mei.2010: 2050 mei.2009: 1455 per.tot. 2010: 9890 per.tot. 2009: 6741 (inclusief Fiat personen bedrijfswagens en overige)

Lancia

Ypsilon:     mei.2010: 4 mei.2009: 7 per.tot. 2010: 39 per.tot. 2009: 44

Musa:     mei.2010: 6 mei.2009: 6 per.tot. 2010: 38 per.tot. 2009: 310

Delta:     mei.2010: 19 mei.2009: 42 per.tot. 2010: 153 per.tot. 2009: 268

Phedra:     mei.2010: 2 mei.2009: 3 per.tot. 2010: 6 per.tot. 2009: 16

Lancia:     mei.2010: 31 mei.2009: 58 per.tot. 2010: 237 per.tot. 2009: 422 (inclusief overige)

Ferrari

mei.2010: 2 mei.2009: 1 per.tot. 2010: 23 per.tot. 2009: 13

Maserati

mei.2010: 1 mei.2009: 4 per.tot. 2010: 17 per.tot. 2009: 32

Deel dit artikel:

Een gedachte over “FGA verkoopcijfers Nederland mei 2010

  • 8 juni 2010 om 16:50
    Permalink

    Giulietta: mei.2010: 4 dat zijn die demo modellen die in het land te zien zijn dat lijkt me duidelijk.

    Read my lips komende maanden zie je de punto omhoog schieten het is even wachten op de leveringen daar van maar er zijn al veel bestellingen geplaatst. Volgens de twee dealers die ik heb gesproken hebben ze in een maand een behoorlijke omzet. 1 van hen meer verkocht puntos in een maand dan normaal in een jaar. Oke dan was zijn jaar verkoop laag met 10 stuks maar nu al 14 de afgelopen weken. De andere dealer 16 totaal dus 30 punto’s en erg saai allemaal 1.3JTDm2 met 85 pk hoe verrasent.

    Als ze dat allemaal doen dan ziet het er goed uit 142 x 15 = 2130 Punto’s in een maand die gaan op kenteken de komende 2 maanden vanaf week 25 als die 142 dealers dus dat gemiddelde zouden halen en doorzet to eind van het jaar dan komen ze op ruim 14000 van deze voordelige wondertjes. Zou wel erg goed zijn voor FGA en een opsteker. En wellicht een wakker schut moment voor FGA italie dat als ze maken waar de Hollanders voordeel mee halen dat ze hun markt aandeel kunnen vergroten. Het is simpel een kweste van je aanbod aanpassen aan de vraag en dat is in NL BPM vrij wagens maken zolang als de regel duurt natuurlijk. Dus we hebben wel geen dikke sloop premie maar wel een dike sigaar uit ander mans doos. O ja de mijne door zwaar verhoogde MRB 🙁

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.