Magneti Marelli breidt uit in China
Magneti Marelli heeft als symbool van Italiaanse techniek een lange en rijke historie.
Het bedrijf vormt al sinds 1919 een begrip binnen en buiten de Italiaanse autoindustrie (waar het al vanaf dag 1 nauw mee verbonden is). Omdat op je eigen stekkie blijven voor veel van deze Italiaanse bolwerken net als voor ieder ander bekend Europees bedrijf dodelijk is vandaag de dag, probeert de Milanese firma de laatste tijde haar grenzen te verleggen. China is nu sinds vorig jaar zo’n nieuw doel. Het is uiteraard niet de eerste keer dat het Italiaanse concern dat ooit met eenvoudige magnetische stroomsystemen begon, handel zal drijven met en in het verre oosten. Maar in deze moeizame tijden van keiharde globalisering is dat niet meer voldoende. In China moet je je op ambitieuze wijze permanent willen vestigen wil je overleven. Ook Bertone heeft dat inmiddels ingezien. Het is bovendien niet de enige verschuiving die we zien als het gaat om grote Italiaanse namen. Giugiaro zoekt zijn heil bij een Duitse grootmacht en Pininfarina is voor een deel verkocht aan een Italiaanse ondernemer met lef, die onder de naam De Tomaso wil groeien.
Magneti Marelli vindt aansluiting bij de Chinese transmissie fabrikant SAGW (Shanghai Automobile Gear Works) uit Shanghai. De Joint Venture zal onder de naam ‘SAIC Magneti Marelli Powertrain Co. Ltd.’ (SMMP) verder gaan en is vorig jaar al in gang gezet met de opening van een faciliteit voor de productie van LED-verlichting voor auto’s. Magneti Marelli zal binnen deze club nu ook hydraulische onderdelen produceren voor de gerobotiseerde transmissie AMT (Automated Manual Transmission). Zestien automobiel fabrikanten maken inmiddels gebruik van deze semi-handbak. De vraag naar deze systemen loopt de komende jaren enorm op. Het marktaandeel voor dergelijke systemen komt volgens de bron Global Insight op 33% tegen 2015. In 2012 komt de vraag volgens FGA voor dit systeem voor B segment auto’s al op 250.000 per jaar en voor het C-segment op nog eens 46.000. Volgens FGA is de vraag dankzij stimulansen vanuit de Chinese overheid enorm stijgende.
FGA maakt dankzij een twee-eenheid met Magneti Marelli actief deel uit van deze Joint Venture. Tijdens de opening van de nieuwe fabriek in Shanghai waren FGA president John Elkann en Magneti Marelli CEO Eugenio Razelli dan ook beide aanwezig. De fabriek heeft een oppervlak van 10.500 m² en is goed voor 450 werknemers. Ook een eigen onderzoekscentrum maakt deel uit van het fabriekscomplex.
Het is feitelijk een van de ver rijkende activiteiten van de FGA in China. Zo zal de Italiaanse groep zoals je al eerder kon lezen bij AutoEdizione, ook auto’s gaan bouwen in een nieuwe fabriek in Guangdong. Elkann zei in het kader van de Expo 2010 in Shanghai die momenteel gaande is, dat Italiaans ondernemerschap China veel te bieden heeft.
[nggallery id=353]