Lancia Ypsilon 2024 ook als sportieve HF?
Sportieve ambities.
Het was Tavares zelf die Lancia graag opnieuw in een sportieve context plaatste eerder deze maand. Tijdens een event van Maserati (foto onder) rond de E-prix van Rome, waar het merk met de drietand vanaf volgend jaar zelf ook aan deel zal nemen, zou Tavares over een terugkeer naar de autosport van Lancia hebben gesproken. Tavares is groot bewonderaar van de rallysport, waardoor je makkelijk kunt raden hoe de Portugese CEO over Lancia als merk denkt. Dit geluid klinkt voor het eerst door via officiƫle wegen en sluit goed aan op de voorzichtige aankondiging van een toekomstige elektrische Delta HF door Luca Napolitano.
Volgende Ypsilon ook al als HF?
Tavares zou tot slot hebben gezegd dat Lancia-baas Napolitano uiteindelijk degene zal zijn, die in de toekomst een definitief besluit zal nemen over een terugkeer van Lancia in de rallysport. Met deze woorden stelt de CEO zich op strategische wijze nog neutraal op. Maar de sportieve geruchten rond Lancia stoppen hier niet. Vandaag lezen we in een Italiaanse bron dat van de volgende generatie Ypsilon, die in eerste instantie als hybride en op termijn als volledig elektrische auto op de markt zal verschijnen, ook een extra krachtig topmodel geproduceerd gaat worden. Dit kan het terugkeer van het legendarische HF label met kleine rode olifant betekenen (afbeelding onder). De volgende generatie Lancia Ypsilon wordt een iets grotere (rond de 4 meter) en vooral luxere auto dan de huidige generatie. Het debuut in 2024 vormt een herstart van het oude merk uit Turijn. De nieuwe Lancia zal in Spanje van de band gaan rollen naast andere B-segment auto’s van de merken Peugeot en Opel.