Alfa Romeo’s E-segment SUV 100% zeker
De mist trekt op.
In 2027 presenteert Alfa Romeo een grote elektrische SUV in het hogere segment. De basis zal het nieuwe STLA Large platform zijn van Stellantis. Jean-Philippe Imparato nam de rol op zich van de CEO die iets verrassends te melden had. Hij koos als moment een interview met de Nederlandse redactie van Autoweek. Overigens is het steeds duidelijker dat Stellantis er bewust voor kiest om niet langer haar productieplan op klassieke wijze aan de wereld te tonen in een vijfjarenplan. Men vindt dat blijkbaar te riskant omdat het dan in beton gegoten lijkt. Tavares had het dus begin deze maand daarom vooral over investeringscijfers en de grote lijnen van het plan en sprak nauwelijks over de producten zelf. De merkbazen mogen dus af en toe inzage bieden in de productplanning. Bijvoorbeeld op het moment dat het licht definitief op groen komt te staan, zoals in het geval van de E-segment SUV, dat Alfa Romeo eindelijk weer in het hogere segment terug zal brengen. Het was de afgelopen jaren al wel duidelijk dat de intentie er wel degelijk was (al ten tijde van FCA) om een dergelijk model naast de Maserati Levante te produceren, maar dat de tijd nog niet rijp was.
Strategisch belangrijk.
Imparato zei tegen Autoweek dat hij het nog niet eerder aan iemand had verteld. Het wordt volgens de Franse Alfa Romeo liefhebber en CEO een belangrijk moment voor het merk. Niet alleen vanwege de terugkeer in het topsegment, maar ook omdat een dergelijk model een intercontinentale potentie heeft. China zou bijvoorbeeld een belangrijke afzetmarkt kunnen zijn. Imparato noemt alvast met liefde met wie dit toekomstige model zal concurreren. Uiteraard is BMW weer het doelwit dat met modellen als de X5, X6 al jaren een benchmark is in dit segment. Voor Alfa Romeo, dat historisch gezien ook in het hoogste segmenten thuishoort, zal een dergelijk model bovendien voor grotere marges zorgen. Imparato zegt dat het E-segment daarom een belangrijk doel is voor Alfa Romeo en sluit niet uit dat boven de volgende generatie Giulia, ook een nieuw topmodel sedan geïntroduceerd zal worden…
Eerste krabbels B-UV.
Overigens mochten de geïnterviewden ook de eerste ontwerpplaatjes van de kleine B-segment SUV zien (die misschien Brennero zal heten). Het is dat het nog net geen 1 april is, anders zouden we die niet direct geloven. Maar wellicht is Imparato zo spontaan en nauw betrokken bij het proces en had hij het erg naar z’n zin tijdens dit interview.
SUV’s … straks een B-, D- en een E-segment SUV. Elektrisch bijna zelfmoord. Te zwaar, te hoge luchtweerstand, ..en vooral: geen Alfa Romeo. De Stelvio verkoopt hier nog slechter dan de Giulia. Als het dan “utility” moet zijn, doe dan een Giulia Crosswagon, zoals die ooit van de 156 is afgeleid. Hebben we ook gelijk de stationwagon. En doe er nog graag een shooting break bij. Met vleugeldeuren. Elektrisch. ASAP AUB.
2027
2027 Dat is nog heeeel ver weg.
BEV is afkorting Van Beverly, de bardame van Bakken aan de Bar, ontwikkel en marktlanceringen zijn laat en niet iedereen kan en wil wachten. Bovendien niet iedereen zit op weer een nieuwe suv te wachten, liever een Guilia SW of nieuwe Giuletta!