Alfa Romeo Tonale [Edizione Speciale] op Nederlandse bodem
NFT en 5 jaar garantie.
Gisteren is de Alfa Romeo Tonale officieel gepresenteerd in de lage landen. Op een mooi ontworpen hotel locatie, in een uniek aan het bombardement ontsnapt industrieel oud pakhuis in hartje Rotterdam (Bruno Room Mate Hotels, foto onder), zagen we dan eindelijk de langverwachte C-UV van Alfa Romeo. En ze hebben het weer eens geflikt! De Tonale is een lust voor het oog, wat een prestatie is in dit overbevolkte en overgewaardeerde segment. We voelen ons als weinig objectieve merkliefhebbers direct thuis bij deze Alfa, behalve dat er plots over NFT’s werd gebrabbeld… Dat ligt natuurlijk vooral aan uw nostalgisch aangelegde redacteur, maar het heeft iets met aanschaf volgens het blockchain-principe te maken, waarbij de waardevastheid van de auto na aankoop een soort van gegarandeerd blijft, omdat de waardebepaling op basis van een uniek certificaat (Non-Fungible token) plaatsvindt…
Waardevast en topkwaliteit.
Hoe dan ook, Alfa Romeo zet met de Tonale ook op het gebied van aankoop en klantgerichtheid een grote stap in de toekomst. De gepresenteerde Edizione Speciale komt met 5 jaar garantie. Prietpraat over Alfa’s die al bij aankoop hun waarde verliezen, vanwege een veronderstelde gebrekkige kwaliteit bijvoorbeeld, zijn spookverhalen uit een ver en grijs verleden. De borrelpraat wordt voor iedere Alfist voortaan een stuk gezelliger! De Tonale is evenals de betrouwbaar gebleken Giulia en Stelvio een volwaardig Italiaans premium product. “Qualità Italiana”
Veloce-look in lanceringsjasje.
De Alfa Romeo Tonale Edizione Speciale is optisch gebaseerd op de mooie Veloce die we in juni bij de dealer zullen aantreffen evenals de rest van het gamma. Het is technisch gezien een sportief uitgevoerde 1.5 Hybrid met 130 pk gekoppeld aan een nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling en een elektromotor “P2” 48V van 15 kW en 55 Nm. Deze laatste treedt al zonder tussenkomst van het motorblok in werking. De Veloce met 1.5 liter turbo benzina, met 160 pk dankzij het gebruik van een turbo met variabele geometrie, debuteert ergens aan het eind van komende zomer. Dit najaar kunnen we dan de 1.6 diesel verwelkomen. Alfa Romeo gaat naast de Veloce ook de uitvoeringen Super, Sprint en Ti. De Plug-in PHEV volgt daarna weer (leveringen vanaf begin 2023) met max 275 pk en een grotere actieradius (tot 80 km WLTP) dankzij het gebruik van een 15,5 kWh batterij. Het CO2-getal van de Tonale Q4 ligt tussen de 32 en 38 g/km. Alfa Romeo introduceert met de 4,53 meter lange Tonale ook een nieuwe digitale klantenervaring, waarbij je vanaf de order een soort online dealer-ervaring krijgt. De Tonale Edizione Speciale is vanaf vandaag te bestellen in Italië en in Nederland vanaf begin april. Leveringen starten dit najaar.
En als deze dan te bestellen is, weten wij dan ook wat voor prijskaartje er aan hangt?
In Italië vanaf €39.000. Toch wat duurder dan gehoopt. Gelukkig valt de BPM mee door de mild hybride constructie. Dus ergens tussen €40.000 en €42.000, zou logisch zijn. Als Stellantis NL niet net als bij de Fiat Tipo en 500X kiest voor alleen compleet uitgeruste maar toch vrij stevig geprijsde versies. Hoop dat dat een slimme strategie is. Een basic uitgeruste 1.0 hybride zou volgens mij meer kans hebben.
Weet iemand wat de logica is dat de 1.5 liter minder vermogen levert dan de 1.3? Is de 1.5 specifiek afgestemd op zuinigheid?
Bpm ongeveer 6000 euro, want de mild hybrid stoot 135 tot 140 g CO2 per km uit. Veel meer dan de concurrentie. De Tonale wordt hierdoor in NL geen verkoopsucces. Weer een gemiste kans.
Alfa Romeo wil blijkbaar geen 3 cilinders, maar 4 cilinders in hun nieuwe modellen. 130 pk is een mooi begin en dat geeft ruimte voor snellere (en duurdere) versies van de 1.5. Uiteraard spelen ook emissie- eisen een rol.
Het Alfa Romeo van 30 jaar geleden bestaat niet meer een actie model zoals de Alfa 33 1.4i Imola hoef je niet meer te verwachten Alfa Romeo zal als merk geen prijsvechter meer zijn. De auto’s worden met zeer moderne technieken gemaakt en vooral op dynamisch vlak zal Alfa Romeo de top in de klasse blijven dit zijn ze altijd wel geweest. Handeling is bij Alfa Romeo eigenlijk het DNA van het merk ik ken oude testrijders van Alfa Romeo en die vertelde mij hoe Alfa Romeo’s worden getest daarom is vandaag de dag Balocco voor Alfa Romeo nog steeds zo belangrijk.
Waar Alfa Romeo de laatste jaren zeker stappen heeft gezet is in kwaliteit deze is nog beter geworden en bij deze Tonale is het infotaiment ook op een heel hoog niveau. Alfa Romeo heeft echt succes in handen met deze prachtige SUV.
Ik zou deze SUV graag rijden ik was ook al onder de indruk van de Stelvio beste SUV om te rijden en ik ken ook de Audi Q5 en Porsche Macan kwaliteit en Duitse degelijkheid is echt marketing.
En waarom zou je nu niet kiezen voor deze Tonale ? maar bijvoorbeeld wel voor een Volkswagen Tiquan, Je moet maar eens kijken hoe het MQB platform van VW het doet op de elandproef daarbij heeft Volkswagen niet meer de degelijkheid die ze ooit hadden Golf 8 en ID3 zijn daarin een mooi voorbeeld.
Ik werk al 20 jaar in de auto industrie Alfa Romeo is niks slechter als andere merken iedereen is bijvoorbeeld ook vergeten dat Mercedes zeer grote kwaliteits problemen heeft gehad van 1996 tot 2005 met heel veel roest en elektronica problemen.
Kortom ik denk dat Nederland eens verder moet kijken als die typische BMW of Audi,
Ciao
Squadra
De plug-in pas in 2023? Het is toch niet te geloven hoe ontzettend traag het weer is. Ze doen echt hun uiterste best om iedereen naar de concurrentie te jagen.
Prijsvergelijking met een aantal andere merken : https://www.autointernationaal.nl/2022/03/prijs-vergelijking-alfa-romeo-tonale/
Wel Nederlandse prijzen.