Nobel Lancia mag op audiëntie 115 kaarsjes uitblazen
Premium pioniers.
Morgen is het 115 jaar geleden dat de vrienden Vincenzo Lancia en Claudio Fogolin het ambitieuze avontuur aangingen om een automerk op te richten, dat enkel innovatie en raffinement moest vertegenwoordigen. LANCIA & C. was geboren. Door de kwaliteit die werd nagestreefd en de grote inventiviteit, boorde Lancia al in haar beginjaren een internationale klantenkring aan in de ‘hogere kringen’. Uiteraard bestond de seriematig geproduceerde auto voor de gewone man nog nauwelijks (de T-Ford ging in 1908 in de VS in productie), maar Lancia had al snel een ander soort klantenkring dan bijvoorbeeld Fiat.
Koninklijk DNA.
Dit DNA van absolute Italiaanse aristocratie, dat tevens symbool kan staan voor een jonge geïndustrialiseerde republiek, is aanleiding om Lancia’s verjaardag morgen in een heus paleis te vieren. Op het Quirinaal te Rome (de beroemde heuvel met voormalige pauselijke paleizen) zal officieel worden stilgestaan bij de oprichting van Lancia op 27 november 1906. Lancia bouwde exact honderd jaar geleden een ranke moderne limousine genaamd Lambda (foto boven) en een nazaat hiervan in de vorm van de Flaminia werd in 1961 vast onderdeel van de deftige presidentiële vloot. Deze door Pininfarina getekende verlengde landaulet werd door president Giovanni Gronchi gekozen als auto aan het hof. Zorgvuldig gekozen, alleen al om Elisabeth II van het Verenigd Koninkrijk met alle egards die zij gewend was, zij het in Italiaanse stijl, door Rome te kunnen begeleiden (foto onder).
Flaminia 335
Het is een dubbel feestje dus eigenlijk, want het verhaal van de Flaminia met de officiële typeaanduiding ‘335’ (Presidenziale) is precies 60 jaar geleden begonnen. Er werden in totaal vier presidentiële Flaminia’s door Pininfarina gerealiseerd. Allen kregen ze (net als de paarden aan het hof van weleer) bekende namen van de ‘Scuderie del Colle’ (de stallen van de heuvel van het Quirinaal) te weten; Belfiore, Belmonte en Belvedere voor de Flaminia’s met de linnen opvouwbare zwarte kap, en Belsito voor de enige met gesloten dak (foto onder). Overigens werden in die tijd ook andere bekende staatsleden naar hun plaats van bestemming gebracht door de ‘335’ zoals John Fitzgerald Kennedy en Charles De Gaulle.
Van vaste presidentiële waarde.
Lancia bleef aan het hof ook na de komst van de verlengde Flaminia. De Thema deed het dunnetjes over en werd gebruikt door president Cossiga en Scalfaro. Een 8.32 zelfs voor de eerstgenoemde en de Limousine voor de tweede. Maar daarna volgde natuurlijk ook de Kappa limousine, die officieel eigendom was van Gianni Agnelli, maar de eer kreeg om, jawel, de eeuwige koningin Elisabeth II te vervoeren op haar bezoek aan president Ciampi in het jaar 2000. Dezelfde president maakte later (2003) kennis met een door Stola hertekende elegante verlengde Thesis. Deze leek tot slot een waardige opvolger van de Flaminia 335 uit de jaren ’60 van de vorige eeuw (foto onder). Het hof gebruikte vervolgens ook de Lancia Thema op Chrysler basis, maar dat zien we in deze mooie opsomming eigenlijk liever als een voetnoot… In 2001 werden alle vier hoffelijke Flaminia’s tot in de puntjes gerestaureerd. Vanaf dat punt ging het kwartet ook uiteen. Terwijl Belfiore en Belvedere voor gebruik aan het hof bleven in de Scuderie del Quirinale, is Belsito een klein eindje verderop in het Museo storico della Motorizzazione Militare di Roma terechtgekomen (museum voor militaire voertuigen). Belmonte wordt tot slot tegenwoordig door vele internationale ogen in het Museo Nazionale dell’Automobile bewonderd in de geboortestad Turijn.
[nggallery id=1286]