Maserati Grecale en het debuut dat geen debuut mocht zijn

Klaar maar beplakt.

Best triest eigenlijk, zo’n persintroductie dat half achter de schermen moest plaatsvinden. Het vond vorige week plaats voor slechts wat zorgvuldig geselecteerde media, waarvan de meeste Italiaans. Bovendien was de Grecale als eindproduct, dankzij alle tape nog niet volledig zichtbaar, omdat het debuut met een klein half jaar is uitgesteld. Elke Grecale gebruikt 1400 halfgeleiders die momenteel simpelweg niet te krijgen zijn. De productielocatie Cassino raakt minimaal een jaar achterop schema en de wachttijden zullen lang zijn.

Mondiale problematiek.

Het staat symbool voor de bevroren en redelijk zorgwekkende toestand waarin de (Italiaanse) automotive industrie zich momenteel bevindt. Met op de achtergrond een sprong richting elektrificatie, dat soms nog op een vage luchtspiegeling lijkt vanwege de huidige onzekerheden. En dan is er in het grotere perspectief nog de schaduw van de pandemie. Aan de horizon zien we de contouren van een klimaatcrisis. Elk zullen ze voor een enorme druk zorgen op de werkgelegenheid in de auto-industrie. Waar 20 jaar geleden nog de banen op de tocht stonden vanwege mismanagement en de hypefocus op de lokale markt, zijn het vandaag de mondiale omstandigheden die voor spanning zorgen op Lingotto. Sceptici beweren dat in Italië alleen al zo’n 60.000 banen op de tocht kunnen komen te staan door de gedwongen transitie van de auto-industrie. De plannen van Stellantis zullen door de crisis deels zijn herzien. In maart 2022 weten we als het goed is eindelijk welke plannen dat zijn.

De Maserati Grecale.

Maar genoeg gesomberd. De Maserati Grecale is af en veelbelovend. Een zeer hoogwaardige middelgrote SUV die goed op het netvlies ligt. Motorisch spreekt men over een milde hybride 2.0 viercilinder met 300 pk (450 Nm, 0-100 in 5,6 seconden) en een V6 ‘Nettuno’ 3.0 met maar liefst 630 pk (730 Nm). In dat laatste geval gaat het om de Trofeo (foto’s). Een volledig elektrische versie moet in 2022 de productiefase halen en zal heel direct concurreren met gestekkerde versies van de Macan. De eerste reacties van de in de bossen van Balocco verstopte pers (foto boven) over de rijdynamiek waren ronduit lovend, wat we gezien het excellente Giorgio-platform en de daaraan gekoppelde techniek wel hadden verwacht.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Maserati Grecale en het debuut dat geen debuut mocht zijn

  • 23 november 2021 om 19:02
    Permalink

    Voor iedereen hier weer gaat schreeuwen in Duitsland is het net zo’n chaos!

    Beantwoorden
    • 24 november 2021 om 18:48
      Permalink

      @squadra. Wat is dat voor een gefrustreerde opmerking. Duitse merken, maar ook Japanse, Franse en Koreaanse merken nemen deel aan div. takken van autosport, gaan onderlinge vergelijkingstests aan. Maar Alfa, Lancia doen nergens aan mee, of doen alsof met een gepimpte Sauber. Er gebeurt al jaren niks, nakkes nada. Een Stelvio 6c / Giulia GT met knipoog naar het verleden. Ik geniet van mijn klassieke Alfa’s, BMW’s en een regelmatige rit in een Mazda MX5! En nu jij!!

      Beantwoorden
  • 24 november 2021 om 21:15
    Permalink

    Zeker ik weer Bertone!

    Alfa Romeo doet gewoon Formule 1 net zoveel als Aston Martin of Mclaren dat doen. Alfa Romeo doet juist door de Giulia en Stelvio overal weer aan mee de bladen staan vol van de Giulia GTA en ook de nieuwe Maserati MC20 doet het zeer goed in media. En dat er minder gebeurde had heel veel redenen en ik heb geen zin om ze weer allemaal te moeten uit leggen hier. Ook ik heb meerdere auto’s wat dat voor meerwaarde is in dit verhaal weet ik niet. Maar ook in Duitsland hebben ze nu problemen door de pandemie. Lancia gaat overgens rallycross doen dat je dit even weet. Leuk verhaal Bertone maar slaat als een grasmaaier op een walvis!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 25 november 2021 om 16:32
    Permalink

    Junior op Stelvio!! Geweldig. En @ squadra: Lancia Delta Rallycross is vlg mij prive initiatief. En Sauber krijgt geld van Alfa voor de livery. Renault Megane RS vs Honda Civic Type R is een strijd in de Supertests in Sportauto. Hyundai mengt zich met succes in de strijd met de N-modellen, ook tegen de Ford St, Golf GTI en Polo GTI. Alfa zet sinds 2018 de Tonale op de website, bij modellen! Weinig serieus. De Giulia GTA(M) is voor de happy few. Meer een bedenksel van de afd. Rechtpraten wat Krom is. De toekomst is SUV zegt men bij Alfa, welke toekomst?? Serieuze italiaanse merken zijn Ferrari , Lamborghini en Pagani!

    Beantwoorden
  • 25 november 2021 om 23:58
    Permalink

    Wat heeft dat geklaag over Alfa Romeo/Sauber, vergelijkingstests tussen Renault Meganes en Honda Civics in hemelsnaam te maken met de Maserati Grecale?

    Ik hoop dat de Grecale straks daadwerkelijk blijkt wat het nu lijkt: Een prachtige Stelvio+. Met minimaal dezelfde rij-eigenschappen en verder alles “net ietjes meer”, omdat de nou eenmaal bij de positionering en prijs past. Als het allemaal een beetje klopt zou het volgend jaar zomaar de opvolger van mijn Stelvio kunnen worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.