Alfa’s productieplan tot 2030 draait vooral om SUV’s?
Uitgelekt?
Men zegt dat het onderstaande Alfa Romeo’s plan is voor de komende 9 jaar. Hoe de opsomming op straat is komen te liggen is niet bekend, maar de timing vinden we niet heel onlogisch. De zomer is voorbij en Stellantis bereidt zich voor op de officiële aankondiging van het modeloffensief voor de diverse Italiaanse merken. Mogelijk zal dit ergens in november plaatvinden. Natuurlijk gaat daarbij veel aandacht vanuit het grote publiek uit naar Alfa Romeo. Vooral omdat men al sinds de vorming van FCA in 2009, met smart wacht op een consequente herlancering van het oude roemruchte merk uit Milaan. Marchionne en zijn team sloegen de juiste weg in door Alfa Romeo middels een nieuw platform en twee hoogwaardige modellen, weer te positioneren daar waar het thuishoort. Het feit dat de automotive wereld beweegt met de snelheid van het licht (zoals Marchionne altijd zei) is een groot nadeel gebleken in dit moeizame proces. Maar er is ook een voordeel; de transitie naar een elektrische markt. Alfa Romeo zou daar nog volledig in mee kunnen door mee te liften op de vleugels van het nieuwe Stellantis, dat grootse plannen heeft op dit gebied.
Nieuwe Stelvio maar geen Giulia.
Als deze opsomming klopt, dan zien we dat het accent voor Alfa Romeo haast volledig op SUV’s komt te liggen. Ongeveer zoals men dat bij FCA ook in principe van plan was, ware het niet dat men niet over de juiste middelen beschikte. Opvallend in het onderstaande lijstje zijn twee zaken: de komst van een volledig nieuwe Stelvio en een ‘Giulia Cross’. Het geeft namelijk iets concreets aan over Alfa’s plannen in het D-segment de komende jaren, wat tot nu toe vrij onduidelijk was. De nieuwe Stelvio kan duiden op een erg grondige aanpassing van het bestaande model in stijl met de Tonale. Een ‘Giulia Cross’ klinkt helaas als een bedenkelijk doekje voor het bloeden vinden wij. De formidabele sedan die misschien Alfa Romeo’s DNA nog het best weerspiegeld, wordt nog steeds niet echt gezien als een verdienmodel. Het enige goede nieuws is dat het model na 10 jaar nog onder ons zal zijn. Uiteraard is het niet gezegd dat er nooit een opvolger komt voor de sedan. Het nog hogere E-segment zal braak liggend terrein blijven voor Alfa Romeo. Het zal een privilege blijven voor Maserati.
Concepts en opvolging voor Tonale.
Dat de SUV’s het allerbelangrijkste zullen zijn blijkt ook uit het feit dat voor de CUV Tonale al een opvolging staat ingepland in 2028. Zes jaar na de lancering dus van het eerste model. De opvolging binnen een dergelijke termijn is een must gezien het ritme van de concurrentie en een goed teken aan de wand. De twee vermelde concepts hebben volgens ons overigens te maken met blauwdrukken voor enerzijds de BUV die in 2024 gelanceerd wordt (en in Genève 2023 als proefmodel te zien zal zijn) en anderzijds de Giulietta die dus inderdaad in 2027 op de markt komt.
Duetto als Halo en nieuwe Giulietta.
Duetto die in 2029 gepresenteerd zal worden. Deze laatste was min of meer al genoemd door Jean-Philippe Imparato en vormt het sportieve hart van Alfa Romeo in dit decennium. Samen met de volgende generatie Tonale zal deze nieuwe Spider mogelijk een nieuwe stijlrichting introduceren voor het merk. De Giulietta komt dus mogelijk inderdaad pas in 2027 en zal op een nieuw STLA-medium platform debuteren. Het is een bevestiging van wat ons al via via was toegespeeld. De nieuwe Giulietta zal een strategisch belangrijk model worden met ene volledig elektrische basis.
MiTo opvolger niet vermeld?
In 2030 zien we een nieuwe kleine B-segment Alfa Romeo vermeld staan met de werktitel ‘Kid II’. De toevoeging ‘II’ doet ons vermoeden dat het hier om een opvolger gaat van een model hieraan vooraf. Deze wordt mogelijk gebaseerd op de BUV uit Tychy (2024) en zal veel gemeen hebben met de nieuwe Fiat ‘Punto’ en Lancia Ypsilon. Het is natuurlijk ook mogelijk dat men hierover nog twijfelt en dat de BUV het centrum vormt van Alfa’s offensief in het kleinste segment de komende jaren.
2022 Tonale
2023 Concept car
2024 B-UV
2025 new Stelvio
2026 “Giulia Cross” e concept car
2027 C-Hatch
2028 New C-UV / Tonale II
2029 Duetto
2030 New B segment / Kid II
Helaas loopt Alfa Romeo weer helemaal verkeerd. Die kans zal ook bij Lancia groot zijn. Wat een simplistisch achterhaald modellenbeleid. Maserati en Ferrari doen dit toch ook niet: alleen monovolumes c.q. hatchbacks? Waar is de sedan, de cabrio, de coupé en de stationwagen. Dat is het DNA van Alfa Romeo. De rest mag wel, maar deze vormen moeten Alfa Romeo gezicht blijven geven. Klaus Busse: wat doe je? Net als de directie van Stellantis: waar zijn jullie mee bezig (als dit waar is). Kijk naar BMW of Mercedes, of Tesla. De sedans en grancoupes worden massaal gelanceerd als “full electric”. Ok, een Duetto (Spider of GTV aub!) of cross-Giulia zijn ook genoemd over 7+ jaar op de markt. Droefenis, als dit waar is. Laat Alfa Romeo eindelijk eens leven. Het is zo makkelijk, maar iedere keer verprutst men het weer. Wordt vervolgd.
Iedereen mag er alles van vinden, maar FEIT is natuurlijk wel dat “hoogpotigen” (SUV/CUV/crossover) momenteel goed verkopen en sedans flink minder. Alfa heeft een hele mooie Giulia, maar die verkoopt slechts beperkt. Inderdaad gemiste kans om daar geen SW van uit te brengen, maar die zal wereldwijd geen enorm verschil maken en een CUV als de Tonale kan wel met één carrosserievorm toe.
Vraag me trouwens wel af welke rol het inmiddels gebrekkige dealernetwerk speelt in de slechte verkopen: ik hoop (en denk) dat de Tonale een verkoopsucces wordt en daarmee bewijst dat Alfa Romeo ook zonder goed dealernetwerk nog levensvatbaar is. Want wie koopt nou zijn auto van internet??
Ben trouwens heel benieuwd naar de “Giulia Cross”; zou dat dan de 5-deurs GTV worden waarvan eerder sprake was (10 jaar na de introductie van de huidige Giulia)??
Giulia Cross… Ja, misschien zoals ooit de fraaie (156) crosswagon. Maar leer van de Duitsers: je moet een complete familie bouwen. Coupé, cabrio, stationwagen (met cross), SUV en sedan en dan variëren met behulp van de basiselementen (motor, dashboard ed). Bij Alfa gaat dat vaak verkeerd. Geen modellenfamilie c.q. platform of ze (de Italianen of Alfa-directie) maken de vreemdste fouten. Een te zware 159, later gecompenseerd door een 1.8tbi maar weer zonder automaat als optie (wel op de Delta, maar alleen niet als optie), een schitterende Brera-concept maar een mindere productie-variant,de mooie Croswagon met alleen dieselmotoren, de Giulia met veel teveel dieselvarianten en geen zuinige benzinemotor of een krachtbron van 360pk. Hup zo van 280pk naar 510pk. Geen concurrent doet dat. Rare kleurkeuzes, want een goedkope (minder dure) Giulia met een leuk kleurtje: nauwelijks mogelijk. idem voor de velgen. BTW (by the way) voor de SUV-liefhebbers: zo’n succes is de Stelvio niet. En ook: directe geen opvolgers voor Mito en Giulietta. Kortom, de basis staat vaak verkeerd, de basis wordt niet opgebouwd in lengte van jaren, en enkele successen (156) zijn gelukstreffers. Strategie ontbreekt, leiderschap ontbreekt en Alfa heeft alleen geluk dat er nog zoveel Alfisti het merk een warm hart toekennen.
De hele wereld draait vooral om SUV’s. Bread & Butter en zo.
Eens; en daarna hopelijk ook nog eens modellen waar het hart sneller van gaat kloppen. Altijd zo geweest…
Steeds meer mensen kopen online al hun auto, zeker de generatie die een stukje jonger is. Ik werk zelf voor Bynco en wij verkopen per maand inmiddels zeer veel auto’s helemaal online. Het grote voordeel je kunt eerst je auto 2 weken proefrijden dus hem echt leren kennen in plaats van 30 minuten op een anoniem industrie terrein. Daarbij hoef dus ook geen bedrijven meer te bezoeken. Maar terug naar Alfa Romeo ik denk dat de sedan markt zeker nog belangrijk zal zijn ik zou het heel dom vinden als er geen echte opvolger zou komen voor de Giulia Alfa Romeo maakt de beste sedan in sportieve segment zeker nu BMW de weg kwijt is!
Maar ik merk aan mezelf dat ik toch wat oudere auto’s koop de laatste tijd ik wil geluid en karakter gelukkig is Alfa Romeo er nog want jeetje wat worden auto’s saai. Wat gaaf in je nieuwe BMW M5 CS die totaal geen geluid meer heeft en daardoor geluid door de speakers geeft BAH! Ik verwacht dat de elektrische auto’s een tijdelijke zijn de markt schuift steeds meer naar waterstof. Er zijn al grote bedrijven die daar nu echt op inzetten, heel goed filmpje van Harry Garage over de Waterstof verbrandings motor.
Leuke auto’s zullen er altijd moeten zijn omdat merken als Ferrari en Lamborghini auto’s moeten maken waar geluid in zit dit is een deel van de beleving van het DNA van het merk.
Ciao
Squadra
Verkoop van personenwagens in de eerste 7 maanden van 2021 (in Nederland) per type :
SUV : 41,4
Hatch : 37,8
SW : 12,2
Sedan : 4,8
MPV : 0,9
Cabrio : 0,7
Coupé : 0,3
Totaal : 98,1 (rest : 1,9 (supersport en afrondingen ?)
SM wou nooit in SW investeren. Zelfs die 10 à 15 % in Europa interesseerde hem niet.
Maar wel een sedan in de topcategorie ?
Dan kan je ook in een coupé en cabrio investeren : daar kan je ook hogere prijzen voor vragen én het is reclame voor je merk.
Maar misschien inderdaad eerst een Hatchback en SUV om het (elk) merk terug op poten te krijgen ?
https://www.autointernationaal.nl/2021/08/mercedes-politie-redt-mpv/
Ik zeg i4, Polestar 2, Tesla 3 en S of Mercedes EQS. Zijn dat geen sedans full electric?
@Rob : indien bovenstaande een reactie was op mijn post : ja, dat zijn elektrische sedans.
De i4 en de EQS worden gemaakt door concerns die geld met hopen hebben, Polestar wordt gefinancierd door een Chinees concern (Geely). Ook niet arm.
De Tesla’s zijn wereldwijd niet aan te slepen en halen hun geld uit overgewaardeerde aandelenkoersen (die telkens stijgen bij een Tweet of voorstelling van een concept) .
Goed en leuk voor de huidige houders van die aandelen, maar of het blijft duren zal de toekomst uitwijzen.
Vergelijk met de financiële slagkracht van Alfa Romeo, bij uitbreiding FCA en nu Stellantis.
Soms wel eens de lamme en de blinde genaamd…..
Ik begrijp dat ze NU eerst een hatchback en een SUV op de markt willen brengen.
Als 2e poging….
Daarna een SW en een sedan.
Niet omgekeerd.
En als het eindelijk eens wil lukken, is er misschien plaats / tijd / geld voor een coupé en cabrio.
Andere mogelijkheid : op korte tijd (maximum 2 à 3 jaar) al die verschillende modellen in de markt zetten.
Dan heb je een ineens een hele modellenrij.
Zoals je zelf ook schreef : kijk naar de Duitsers.
Maar haalbaar voor Alfa Romeo én Lancia én Fiat ? Abarth ? Maserati ?
En toen werd ik wakker 🙂
Wat betreft het maken van plannen is er in ieder geval nog niets veranderd sinds de fusie. Dat lukt prima. Helaas is de uitvoering van de plannen het zwakke punt. Dus eigenlijk maakt het totaal niet uit wat er in de plannen staat. De meeste Giulietta rijders zijn al overgestapt naar een ander merk. Dat gaat ook gebeuren met Giulia en Stelvio rijders. Het duurt gewoon te lang. Een paar Alfisti misschien, maar het gros ruilt binnen 6 jaar in en dan is er weer eens geen opvolger.
Zelfde geldt voor Lancia. Als Lancista heb ik misschien nog het geduld om 15 jaar te wachten op een nieuwe Delta, maar dan ben ik wel een uitzondering.
Kortom, de meeste klanten zijn allang overgestapt naar een ander merk. En zie die maar eens terug te krijgen.
Ik zie het somber in.
Omgekeerd zal het zelfde gebeuren: als een model gelanceerd wordt dat aanslaat, zullen vreemdmerkrijders net zo makkelijk de omzwaai maken. Zoals bij de 156. Ik denk dat de Tonale een succes zal worden. Ik zie de toekomst rooskleurig.
Heerlijk toch die plannenmakerij bij Alfa Romeo; Al in Maart 2019 stond de Tonale op de motor show van Genève; Ondertussen nog lang niet in een showroom te verkennen. Maar in deze presentatie al wel even lekker de opvolger van de Tonale op de planning gezet. Wie trapt er nog in in deze luchtkastelen?
Leuker kunnen we het niet maken, belachelijker wel!
Oude tijden zijn voorbij. Bijna iedereen wil een SUV. Wat moet je dan als autofabrikant als je auto’s wil verkopen?
Ooit wilde “iedereen” een MPV. Nu niemand meer. De SUV -het lompe broertje van MPV- gaat dezelfde kant op: groot, inefficiënt en standaard slechte wegligging. I.c.m. een accu dus standaard minder bereik dan een lichtere, gestroomlijnde sedan, stationwagen, coupé of hatchback.
@Rob
Vroeger was alles beter.
Dat het accent ligt op SUV’s is logisch, want dat is waar de consument het meest om vraagt. Maar wat ik niet begrijp, nu Alfa Romeo onderdeel is van 1 van de grootste fabrikanten ter wereld, is dat men niet gewoon verschillende carrosserie varianten naast elkaar kan aanbieden, die dezelfde technische basis hebben. De veel kleinere BMW of Daimler kunnen dat ook, met zelfs een eindeloze reeks varianten op hetzelfde thema. Op basis van de paar BEV platformen die Stellantis nu heeft zou je toch simpel en goedkoop een hele reeks varianten moeten kunnen lanceren?
Over vijf jaar zullen we hierop terugkijken als het eerste officieuze overlijdensbericht van een merk uit de Stellantisgroep (andere zullen volgen). Jaguar heeft al beslist om geen SUV’s meer te bouwen en resoluut te kiezen voor modellen waarvoor geen concurrenten bestaan, GM en Ford hebben het vierdeursmodel al zo goed als afgeschreven, VW wil een einde maken aan het privébezit van auto’s, de verkoop van nieuwe auto’s zal nog jarenlang dalen, enz. Wereldwijd zijn er geen 500 mensen die wachten op een Duetto die ten vroegste in 2029 zou worden gepresenteerd. Alfa Romeo, Lancia e.d. vertegenwoordigen een autoconcept dat definitief tot het verleden behoort als gevolg van maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Laat ze in schoonheid eindigen…