Ploué zegt dat terugkeer Delta prioriteit heeft voor Lancia
Niet als eerste, maar wel binnen afzienbare tijd.
In een interview met het Franse L’Auto Journal, zegt Jean-Pierre Ploué dat de terugkeer van de Delta, een belangrijke pijler vormt voor de reconstructie van het merk. De Delta is volgens Ploué een icoon met internationale potentie. De Fransman herhaalt hiermee eigenlijk wat jaren geleden door Marchionne al eens is gezegd. Een toekomstige Delta op het STLA Medium platform is heel goed realiseerbaar aldus de designchef van het Centro Stile in Mirafiori. Dit wordt een 100% elektrisch platform met auto’s tussen de 4,40 en 4,80 m lengte en een autonomie die op kan lopen tot 700 km. Sportiviteit is uiteraard onderdeel van een toekomstige Delta zegt Ploué. Denk ook aan zowel voor- als vierwielaandrijving en vermogens tussen de 170 en de 245 pk.
Ypsilon heeft nu prioriteit.
Stellantis heeft de ambitie om Lancia te positioneren als hoogwaardig luxe merk met een innovatief en elegant karakter. De opvolger van de Ypsilon krijgt voorrang en wordt een echte kleine premium auto. Om deze op tijd klaar te hebben zal een evolutie van het e-CMP platform worden gebruikt. Intussen zal direct doorgewerkt worden aan het het vervolg, want een merk als Lancia kun je niet opnieuw lanceren door maar één nieuw model op de markt te brengen, zei de Fransman tegen L’Auto Journal.
Hij zegt dat de nieuwe Delta niet voor 2026 zal verschijnen, dus veel prioriteit heeft het nu ook weer niet. Mijn Delta is dan 15 jaar oud.
Het is belangrijker dat het goed gebeurt dan dat er snel een nieuw model komt: Lancia was al min of meer opgegeven, er zijn geen dealers die van het merk moeten leven en zo verder. Een model op een oud platform lanceren voor een hoge prijs met slechte specificaties gaat niet werken. Dat een 100% elektrisch platform zijn tijd nodig heeft snap ik, de achterstand is groot. Op benzine lanceren zou op zich kunnen, maar dan moet dat met concurrerende motoren e.d. ook niet iets waar FCA prioriteit aan gaf…. 700km autonomie in 2026 klikt op zich goed, ik weet niet wat de concurrentie tegen die tijd doet, maar vandaag zou dat een doorbraak zijn.
Wel belangrijk dat ze merk lancia nog kennen
Nou nee, de realiteit is dat het merk Lancia niet erg sterk is. Of men het merk kent of niet is dan niet zo belangrijk zijn.. Een nieuwe Delta moet een auto worden die je koopt omdat het echt een goede auto is.
Lancia is een sterk merk alleen niet bij de beleidsmakers.
Ik kom dagelijks meer Lancia, s tegen dan Alfa,s ondanks dat Lancia 6 jaar niet meer geleverd wordt.
Meer algemeen: ik hoop dat Stellantis beter met zijn dealers omgaat dan FCA.
Tot in Turijn aan toe hoorde ik hoe slecht met name FIAT met zijn (Hollandse) verko-ers omgaat
@Chris
FCA heeft er inderdaad een zooitje van gemaakt. Aan het begin van deze eeuw was de Lancia-dichtheid hier in het zuiden van Limburg behoorlijk hoog, dankzij de 4 (!) toegewijde dealers in deze regio. Amper 10 jaar later waren deze allemaal vervangen door 1 nieuwe die eigenlijk alleen liever de Amerikaanse merken verkocht. Niet echt vreemd dat de verkoop dan instort, het re-badgen van Chryslers dan nog even daargelaten.
Idem voor Alfa Romeo trouwens, met op dit moment nog 1 dealer voor de hele provincie.
Ik hoop oprecht dat de ‘oude’ dealers van toen Lancia terug mogen krijgen in hun portfolio. Maar Stellantis zal wel andere plannen hebben.
De Lancia Delta kan perfect worden gebaseerd op de nieuwe DS4. Die auto is al een halve Delta (Executive). De auto mag wat mij betreft ook uit Rüsselheim komen, net als de DS4, maar in vredesnaam nu alles goed. Goede dealers, goede online-verkoop, goede marketing, geen rare kleurkeuzes (zoals alleen brons op de Delta Executive of meerdere soorten achterbank..!). Anders is Lancia direct weer failliet na wederopstanding.