Alfa Romeo Giulia en Stelvio facelift eind 2022
Eerst nog een MY2022.
Omdat alle aandacht naar de Alfa Romeo Tonale moet gaan begin volgend jaar, zullen de Giulia en de Stelvio pas eind volgend jaar een serieuze facelift krijgen. Mogelijk wil Alfa Romeo de modellen dan echt updaten tot volledig nieuwe edities (inclusief hybride varianten). We verwachten dat de nieuwe Giulia en Stelvio in maart 2023 in Genève zullen debuteren voor publiek, samen met de kleine B-segment SUV uit Tychy. Geruchten zeggen dat voor het volgende seizoen enkel een MY-editie in de pijplijn zit.
Eerst de Tonale.
Zodra de Tonale eenmaal op de markt is, zal het gamma worden aangepast aan de nieuwe stijl, wat niet heel onlogisch klinkt. Lichtunits zullen optisch het meest veranderen op de facelift van 2023 en dus kun je spreken over een milde aanpassing van het oorspronkelijke ontwerp. Natuurlijk zou het nog mooier zijn als er bij die gelegenheid een Giulia Sportwagon het levenslicht zou zien… Maar dit schrijven we vooral omdat we weten dat dagdromen is toegestaan en niet omdat er enige indicatie is dat dit staat te gebeuren.
Giulietta pas in 2027?
Intussen lijkt het erop dat men voor een opvolger van de Giulietta niet over één nacht ijs wil gaan bij Stellantis. We horen steeds vaker het gerucht dat deze pas gerealiseerd zal worden als het STLA-medium platform beschikbaar wordt (ergens tussen 2025 en 2027). Geen nieuw model op korte termijn dus, dat z’n platformtechniek zou delen met de nieuwe Peugeot 308 en Opel Astra. Cassino zou in aanmerking komen om de toekomstige C-segment Alfa Romeo te gaan bouwen, samen met een nieuwe Lancia Delta op hetzelfde platform, beweren dezelfde geruchten. Dat laatste vinden we echter nog puur koffiedik kijken. Cassino bouwde weliswaar in het verleden al de Delta en Giulietta (plus Bravo), maar dat zegt natuurlijk niets over de toekomst. We verwachten eigenlijk dat het hier over een totaal nieuw soort C-segment model zal gaan, dat voornamelijk als elektrische auto gerealiseerd gaat worden.
Zeer benieuwd of er inderdaad hybride versies komen, liefst PHEV, niet slechts mild hybride. Stekker-hybrides zijn in de huidige markt hard nodig, maar zouden ook in strijd zijn met het verhaal dat Giorgio niet geschikt is voor elektrificatie (onvoorstelbare misser als dat waar is, technisch ook nauwelijks voorstelbaar).
Eigenlijk zou 2022 nieuwe modellen moeten brengen, maar nog een paar jaar gefacelifte hybride Giorgio-Giulia’s zou geen straf zijn en levert wat meer rendement op investering; inderdaad liefst alsnog met SW-variant…
De nieuwe Jeep Grand Cherokee wordt gebouwd op Giorgio platform en daar zal een plug-in van komen. Overigens; de normale Cherokee staat op een voor de US aangepast platform van de Giulietta.
Er is nog wat verwarring/onenigheid over het Giorgio-gehalte van de nieuwe GC, zie bijvoorbeeld https://www.motortrend.com/features/2021-jeep-grand-cherokee-l-chassis-deep-dive/
Het gaat op Motortrend over de Grand Cherokee L en niet de “gewone” Grand Cherokee
Het duurt te lang. En dan komen ze zeker eind 2022 met een PHEV, als bijna niemand die meer wil. Gaat misschien 1-2 jaar goed en dan weer niks, of het zou de nieuwe Gulia c.q. Stelvio moeten zijn. Gebaseerd op modellen van Stellantis die dan al vele jaren op de markt zijn (508 of 3008)? Laat het AUB niet waar zijn.