Lancia krijgt eigen stijl en wordt volledig elektrisch
Tussen 2026 en 2030 alleen BEV’s.
Luca Napolitano heeft onlangs nog wat meer uitgeweid over de te volgen strategie met Lancia. Zoals we weten zal de Franse premium tegenhanger DS het meer over de extravagante chique boeg gooien, terwijl Lancia (van oudsher al) het meer langs de weg van de elegante luxe zal zoeken. Kort gezegd Frans tegenover Italiaans. De Eiffeltoren tegenover de Mole Antonelliana. Barok tegenover Klassiek. Lancia krijgt ook de opdracht tot volledige elektrificatie, zoals Fiat dat ook gaat doen. In de tweede helft van het 10 jaren plan moet dit een feit zijn.
Alles behalve een simpele ‘rebranding’.
Napolitano benadrukt steeds opnieuw dat Lancia niet een eenvoudig copy-paste product zal worden van DS, ondanks dat er technisch en qua materiaal veel gedeeld zal worden. Als publiek zullen we een goede indruk kunnen krijgen zodra Lancia haar eerste concept zal tonen op een internationale autosalon (Genève). Concepten zullen namelijk onderdeel vormen van de aanloop naar een nieuw model, zo liet men onlangs weten. De firma wil haar designpijler een prominente rol geven in de ontwikkeling van het omvangrijke merkenportfolio, om zo het DNA van elk merk afzonderlijk te garanderen. Lancia doet dit onder leiding van Jean-Pierre Ploué. De volgende Ypsilon is inmiddels in ontwikkeling.
Kleine, middelgrote en grote auto’s.
Napolitano was ook open over de toekomstige segmenten voor Lancia. Lancia is van oudsher ook sterk geweest in de ontwikkeling van het compacte middensegment (Delta) en het hogere segment (Thema). Deze twee segmenten boven de Ypsilon zullen aldus de Italiaanse CEO van Lancia ook weer tot ontwikkeling worden gebracht. Onofficiële bronnen melden dat een Delta tegen 2027 mogelijk uit Melfi van de band gaat rollen (op STLA-Medium) samen een nieuwe Alfa Romeo Giulietta. SUV’s worden door Napolitano overigens niet met nadruk genoemd, zoals bij Alfa Romeo wel het geval is. Sommigen denken dat Lancia daarom minder gebruik zal gaan maken van dit commercieel populaire modeltype. Napolitano herhaalde verder het doel om Lancia in heel Europa weer aan de man te gaan brengen. Daarbij zal het vooral gebruik gaan maken van online verkoopmethodes en andere minder traditionele manieren.
Zou mooi zijn als Lancia een volledig gamma kan opbouwen van elegante, elektrische cross-overs (wel wat hoger dan normale hatchbacks, maar lager dan SUV’s; iets boven 150cm, ook comfortabel instappen en zitten), met in 2022 een Ypsilon op 500-basis, in 2023 een Musa op e-CMP, in 2025 een Delta (of Appia??) op STLA Medium en in 2026 een Thema/Aurelia op een langere versie van STLA Medium (of Large?), conceptueel vergelijkbaar met de C5X. Heel benieuwd naar een richtinggevende concept!
We wachten met smart op wat komen gaat.
Duurt allemaal veel te lang !
Nou, ik geef je dit te doen, want waar en hoe plaats je dit oermerk.
In ieder geval met chique ontwerpen dunkt me. FIAT voor de massa, Alfa voor de spor-tieven en Lancia daar doorheen met verfijnd ontworpen koetsen?
Alles wordt elektrisch, ook merken als Alfa Romeo net als Lancia, dus dat wordt allemaal één pot nat.
Het mooie daarvan is dat de techniek al ontwikkeld is, en er betrekkelijk goedkoop veel modellen gecreëerd kunnen worden, voor alle merken.
Het is wel van belang dat er geen Badge engineering plaats gaat vinden, en dat alle merken wel een eigen design gaan krijgen.