Einde in zicht voor de Fiat 600
Het nieuwe Fiat 500 tijdperk is al een tijdje succesvol gaande.
Dat neemt niet weg dat het oude tijdperk dat ooit begon met de ‘Cinquecento’ in 1991 als vervanger van de 126, nog altijd springlevend was in de vorm van de Seicento/600. Dit kleine aimabele Fiatje waarvan de naamgeving sinds een tijdje in een cijfer veranderd was, zou je inmiddels haast zijn vergeten. Het modelletje is natuurlijk al ietwat gedateerd maar heeft zeker nog z’n unieke marktwaardige eigenschappen. In Italië wordt het model uit Tychy nog altijd relatief goed verkocht. Menig automobilist heeft de afgelopen jaren z’n hart verloren aan dit kleine karretje, dat bijvoorbeeld als Sporting Abarth versie ook erg tot de verbeelding sprak. En voor welke kleine Fiat geldt dat niet? Van Nuova 500 en 126 tot Panda, het zijn allemaal Evergreens.
Eind deze maand gaat in de Poolse fabriek de stekker er dan toch echt uit bij de 600. Fiat koos overigens in 1998 voor een Seicento als vervanger van de Cinquecento. Feitelijk gaat het om dezelfde auto’s. De Seicento kwam als update van de Cinquecento. In de 1955 kwam de 600 echter als een ruimere variant op de klassieke 500 Topolino (in ’57 kwam de 500 Nuova). Mogelijk zal FGA dat trucje vandaag de dag opnieuw gaan herhalen zoals we eerder deze week konden vernemen. Maar voor het zover is gaan we eerst na 12 jaar afscheid nemen van de Seicento/600. Vorige maand ging dit model nog door de 1 miljoen grens met 1.328.839 exemplaren. Daarvan werden er 724.748 in Italië verkocht. In Polen 289.302 en in Duitsland 82.287. Ook in Nederland deed de Seicento/600 het niet bepaald slecht.
Het begon allemaal ooit met dit leuke spotje:
“In de jaren ‘50 kwam de 600 echter als een ruimere variant op de 500.”
Moet dit eigenlijk niet ” In de jaren ’50 kwam de 500 als een kleinere variant op de 600″ zijn?
De 600 kwam namelijk 2 jaar (’55) eerder op de markt dan de 500 (’57).
EDIT:klopt idd maar ik doel eigenlijk op de Topolino 500 als voorloper van de Nuova