Termoli uitverkoren voor batterij Gigafactory
Turijn piest naast de pot.
Uiteraard is een nieuwe impuls voor de oude industriestad Turijn ook meer dan welkom, maar in het droge zuiden van Italië des te meer. In overeenstemming met de Italiaanse overheid plaatst Stellantis daarom de Italiaanse variant van hun batterijproductie in het zuidelijke Termoli (provincie Campobasso, regio Molise). Hoewel het lange tijd zo leek dat de productie van elektrische auto’s (en dus ook batterijen) zich in Piemonte zou gaan concentreren (vanwege Mirafiori), is de reeds bestaande grote motorenfabriek aan de oostkust van Zuid-Italië de meest voor de hand liggende plek. Al was het omdat Stellantis eigenlijk in alle Italiaanse fabrieken elektrische auto’s zal gaan produceren op termijn. Bijvoorbeeld ook in het redelijk nabijgelegen Melfi, waar onlangs een grote investering aan is toegezegd door Stellantis. Daarnaast is er in Turijn momenteel helemaal geen motorenproductie aanwezig.
Termoli haalt adem.
In Termoli kan men na een benauwde periode uitzien naar deze verandering. Werknemers zaten de afgelopen twee jaar voornamelijk thuis. De beroemde super betrouwbare 8v en 16v Fire motoren (foto 2) zijn niet langer in productie en de opkomst van de nieuwe Firefly, waar pas dit jaar de 1.5 variant aan toegevoegd zal worden, gaat maar heel langzaam. De 2.0 en V6 benzine motoren voor Alfa Romeo en Maserati zorgt natuurlijk niet voor de gewenste aantallen.
Maar één zwaluw en dus niet per definitie zomer?
De keuze van Lingotto om in Termoli batterijen te gaan produceren is niet alleen politiek/economisch logisch, maar dus ook logistiek. Zoals gezegd Melfi, maar ook Cassino zijn zo makkelijker te bedienen. De toeleveringsindustrie in deze kwetsbare regio blijft bovendien meer intact. Termoli vormt het zuidelijke station van de groep, dat ook in het Noord-Franse Douvrain een Gigafactory realiseren zal en in het Duitse Kaiserslautern. Toch zijn er critici die beweren dat het slechts een doekje voor het bloeden is. Italië krijgt een Gigafactory zoals de overheid dat wenst, maar intussen zal ten noorden van de Alpen de grootste concentratie van de batterijproductie gevestigd worden. Sceptici blijven het zien als een bewijs dat PSA eigenlijk FCA heeft overgenomen, in plaats van dat het om een gelijkwaardige fusie gaat. Toch zal de grootste criticaster de grote investeringen die er nu aankomen niet bepaald als een veeg teken kunnen bestempelen, als je bekijkt dat FCA dit nooit op korte of lange termijn had kunnen realiseren.