Binnen 5 jaar ook Giulietta, D-segment model en iconische Alfa
Behalve 2 SUV’s ook 3 andere modellen.
Volgens informatie dat uit anonieme bron naar ons (en naar anderen) toe is gesijpeld, is het productieplan voor Alfa Romeo al behoorlijk concreet, maar wacht het enkel nog op publicatie. Inmiddels weten we dat na de Tonale ook de kleine mini SUV uit Polen de onderkant van het gamma moet gaan vormen (deze gaat Palade heten volgen sommigen, naar een bergpas in Zuid-Tirol). Maar… en dat maakt liefhebber na jaren van twijfel blij, er wordt ook aan de bovenkant van het gamma gewerkt. Naast de huidige Giulia en Stelvio, die ergens in 2022 een grondige (langverwachte) update krijgen, komt Alfa Romeo met een derde D-segmenter op de proppen vanaf 2025. We denken hierbij even terug aan de door ons reeds aangekondigde vijfdeurs Alfa. We verwachten dat het model waar volgens de bron reeds groen licht voor is gegeven, een vijfdeurs Crossover-achtig model is (denk aan de GT-lijn van BMW op basis van de 3 serie).
Sowieso Giulietta en waarschijnlijk ook Duetto.
Wie denkt dat alleen SUV’s nog tot het compacte segment gaan behoren, heeft het mis. De inmiddels van het toneel verdwenen Giulietta, komt namelijk terug in de vorm van een opvolger. Dankzij volop aanwezige techniek in dit segment van de C-segment hatchback, is de volgende generatie Giulietta vlot realiseerbaar. Het schijnt dat dit een auto is waar Tavares persoonlijk al in een vroeg stadium groen licht voor heeft gegeven. Met wat we de afgelopen jaren gewend waren, zou je zeggen dat dit voorlopig al genoeg is om naar uit te zien, maar niets is minder waar. Er is namelijk inmiddels een concreet initiatief genomen om Alfa Romeo ook weer van een iconisch model te voorzien, die naadloos past in de hall of fame van het merk. Waar FCA een kleine 10 jaar geleden besloot dat de 4C die rol op zich moest gaan nemen, heeft men nu vrijwel zeker besloten dat de terugkeer van een Duetto het enige juiste en meest voor de hand liggende besluit is. Een must voor het merk. Welke techniek men hiervoor wil gaan gebruiken is ons op dit moment nog absoluut niet duidelijk. In 2026 (het jaar dat ons genoemd is) moet dat meer dan helder zijn. Het sluit aan op de wens die Imparato onlangs reeds heeft uitgesproken.
Een nieuwe MiTo of Giulietta ben ik wel voor te porren, een Giulia of Stelvio, hoe mooi ook, zijn als priverijder gewoon te duur voor mij. Ik rij ondertussen in mijn MiTo 1.4 Bifuel Savali 142 Pk gewoon door, LPG is lekker 68-76 cent al naar gelang je tankt.