Lancia komt met 2 SUV’s op nieuw platform
Productie ook in Italië.
Ons is ter ore gekomen dat de toekomst van Lancia onder andere vorm zal krijgen middels strategisch belangrijke SUV modellen. We hebben het dan over nieuwe modellen op een nieuw middelgroot platform. Luxe SUV’s moeten het worden in het middensegment. Modellen die zich qua karakter en vormgeving volledig onderscheiden van tegenhangers met een ander merk uit de groep en dezelfde basis. Het platform is dan het nieuwe STLA medium en de segmenten in kwestie zijn C en D. De Lancia C-segment SUV zou aldus het gerucht uit Melfi moeten komen, evenals een nieuwe Jeep, Opel en DS met identiek platform. Dat zou goed nieuws zijn voor de fabriek in de provincie Potenza, waar de productie momenteel aardig terugloopt. Het huidige ‘SUSW’ (Small US Wide) platform van FCA raakt na de huidige modellen (Renegade, Compass, 500X) vermoedelijk buiten gebruik. Over de productielocatie en het platform van de D-segment SUV van Lancia hebben we echter nog niets opgevangen (het Franse Mulhouse?). Enkel dat het project in de pijplijn zit.
Niet de huidige DS modellen als basis.
DS heeft bijvoorbeeld de DS4 (wat een Crossover is) en de DS7 in het gamma (foto boven). Deze vormen afgaand op dit gerucht dus geen directe blauwdruk voor de genoemde nieuwe Lancia’s. Er zijn overigens al langer geruchten over een hoger B-segment model (DS heeft de DS3) voor Lancia, maar dat horen we hierbij niet terug. Of Lancia voor de eerste paar jaar helemaal geen gebruik maakt van iets wat DS al in huis heeft, is nog niet officieel bekend. Het is best aannemelijk dat men dit juist wel doet in verband met de schaalvoordelen. Omdat DS en Lancia gewoon naast elkaar op de diverse markten verkocht zullen worden, verwachten we echter niet dat Stellantis zich tot het bedenkelijke niveau van ‘badge engineering’ zal verlagen. De hierboven besproken nieuwe SUV’s worden waarschijnlijk als hybride, maar ook als volledige elektrische auto samengesteld. We denken in de periode vanaf 2024/2025, zoals reeds is aangekondigd.
Even afwachten. Een hybride zal er wel niet inzitten, ik begreep dat Stellantis daar geen toekomst in ziet. Jammer genoeg. Zelfs mild hybride op de Tipo en Giulia zou al de concurrentiekracht vergroten.
Op zich fijn dat ze zouden denken over nieuwe Lancia voor C en D segment. Gelijktijdig een uitdaging omdat ze al bijna 10 jaar weg zijn uit C en nog veel langer uit D segment. Dus ze moeten klanten weer terugwinnen van merken als Audi, BMW en Mazda. Dus ik zou als advies geven: maak ook een EV Lancia op basis van de 500E. Die kan als opvolger/aanvulling op Ypsilon bestaande klanten trekken.
Weer zo’n onlogische ontwikkeling, eerst Alfa Romeo in de verkeerde segmenten plaatsen en nu het zelfde met Lancia.
Wie denken ze als koper te krijgen voor dure Lancia’s, in dat segment kopen mensen wel wat anders.
Als ze nu eens beginnen met auto in het meest verkopende segment.