Fiat Pulse mist enkel nog andere merknaam
Publiek wil geen Fiat-naam.
Het Braziliaanse publiek spreekt meer Engels dan je denkt en stemde voor de naam Pulse als het om de nieuwe kleine B-segment SUV gaat. Het Brits klinkende Pulse is het geworden en niet het Italiaanse ‘Tuo’ (onze voorkeur en betekent ‘Jouw’) of de Braziliaanse naam ‘Domo’ (wat ons in Nederland naar een oud vlamerk met koetjes op het ‘makkelijke pak’ zou doen verlangen). Het internationale karakter van de compacte hoge Fiat bereikt hiermee een nieuwe hoogte. Best gek als je bedenkt dat Fiat er buiten Zuid-Amerika niet mee de boer op wil. De look was al niet heel erg Fiat in onze ogen, maar dat terzijde (het lijkt op een ‘KiaFordVolkswagen’). Pulse is, hoeveel Fiat deze keuze ook bejubeld, bovendien niet heel origineel. Nissan bracht reeds de Pulsar en wat velen van ons niet weten, is dat hetzelfde concern de Renault Pulse (gebaseerd op de Micra) op de Indiase markt bracht. Dat laatste vond precies 10 jaar geleden plaats. Gelukkig voor Fiat is dit model reeds verleden tijd.
Geen originaliteitsprijs dus.
Fiat luistert dus optimaal naar het publiek en kijkt net zo intens naar de concurrent met dit model. We besparen je de PR-praat die hierbij hoorde. De Fiat Pulse is iet s meer dan 4 m lang en heeft een wielbasis van 2,53 meter. De Pulse zal uitgerust worden met Firefly 1.3 tot 109 pk en de Firefly turbo 1.0 van 120/130 CV. Die laatste vinden wij overigens een heerlijke krachtbron. Lees binnenkort onze impressie van de Fiat Tipo Cross 1.0. Deze Fiat Pulse geeft overigens een goede indruk van hoe een B-segment SUV met Italiaans logo qua proporties zal ogen. In Tychy komt er eentje met Fiat embleem in 2023 op de markt en later volgt een Alfa Romeo (genaamd Palade?) met dezelfde maatvoering. We hopen dat zowel qua naam- als lijnvoering dan wel uit een veel Italiaanser vaatje zal worden getapt.
Renault hetzelfde concern? slechts 2,53 meter lang?
De 2,53 zal de wielbasis zijn, lengte lijkt me rond 4,10.
FCA had 6 jaar geleden een opvolger van de Punto/Mito/Ypsilon moeten leveren. En meer keuze in motoren, hybride en automaat met de Tipo.
Deze is inderdaad niet heel kenmerkend Fiat. Zeker de neus niet die volgens mij vooral op Hyundai lijkt. Maar zet er een Tipo-achtingen neus op en het wordt al beter. Dan nog een aansprekende naam, Bormio of Canale en het is een prima toevoeging aan huidige aanbod.
Maar helaas zal de Punto-opvolger, als ie al komt, een onderstel hebben op basis van 208 (prima) en dezelfde 3 cilinders. Sterk en zuinig maar minder betrouwbaar dan gewend van Alfa, Fiat en Lancia.
@Jos
Renault is inderdaad het zelfde concern. Al meer dan twee decennia gelieerd met Nissan.
Dank voor de attentie! – edit –
FIAT gaat echt wel zijn eigen motoren gebruiken in toekomstige modellen, ook al komt de bodemplaat van Peugeot, heel veel meer zal het ook niet worden.