Elektrische Fiat 500 mogelijk basis voor meerdere modellen
Italiaanse platformtechniek in het grootste en kleinste segment.
Geruchten zeggen dat niet alleen Giorgio z’n weg zal vinden in de toekomst van Stellantis’ platformtechniek, maar ook de nog maar een jaar in gebruik zijnde basis van de 500 EV uit Mirafiori. ‘STLA Small’ zou te maken kunnen hebben met deze (goede) basis uit Turijn. Stellantis gaat het kleinste (elektrische) segment zeker niet verlaten en wil wellicht ook merken als Peugeot en Opel mee gaan laten profiteren, al was het om het aanbod in dit segment te verbreden. Of dit gerucht ook een hint is richting een meer productieve toekomst van de grote fabriek in Turijn, is natuurlijk de logische volgende vraag. Tavares heeft laten weten dat hij de efficiĆ«ntie (in termen van kosten) van de Italiaanse fabrieken flink wil verbeteren. Het zou dus best kunnen dat er straks kleine elektrische auto’s van allerlei gading uit deze fabriek gaan rollen. Het zou een wederopstanding van deze oude productielocatie betekenen.
Mini Crossover’s op CMP.
Er is nog een gerucht over het kleinste segment, dat juist over het CMP(e) platform gaat dat PSA ontwikkelde. Men spreekt dan over Crossover-achtige stadsauto’s die nu nog de werktitel ‘CC21′ dragen. Auto’s van rond de 3,7 m lengte, die zich onder de B-UV’s uit het Poolse Tychy gaan positioneren. Met wat je in de eerste alinea las, zal je de logica ongetwijfeld ontgaan. Waarschijnlijk gaat het hierbij echter ook om een aangepast platform dat zich behalve voor elektrische aandrijving, leent voor de toepassing van verbrandingsmotoren. In het geval van de 500 met equivalenten op dezelfde basis, gaat het enkel om EV’s. De productielocatie voor dit type auto’s is niet bekend en kan evengoed in een voormalige PSA-fabriek plaatsvinden. De kans is dan groot dat er ook een ‘mini Crossover’ van het merk Fiat bij zit. Er is weinig fantasie voor nodig om hierbij aan een vervolg op de succesvolle Panda 4×4 te denken. Dat laatste doet weer de volgende vraag rijzen; wordt de volgende Panda nu een B-segment auto (gebaseerd op de Centoventi) of een A-segment auto die als hybride en als EV gerealiseerd zal worden?
Er gaan al langer geruchten dat de Panda op het verlengde EV platform gaat komen dat ook gebruikt gaat worden voor de FIAT 500e met 5-deuren.
Dit platform zou 15 cm langer zijn dan die gebruikt wordt onder de gewone 3-deur EV 500e.
Met 15 meer lengte zou je kunnen denken dat het dan een B-segment auto gaat worden, zowel de Panda als de 500e 5-deur versie.
Ja in FCA tijd. Dat is waarschijnlijk nu op losse schroeven omdat voor B voor de massa het CMP gebruikt gaat worden. Intussen is het A segment EV platform voor Fiat 500 in de meest luxe versie in gebruik en gaan Opel en Peugeot het mogelijk ook gebruiken voor minder exclusieve A modellen.