Kimera Automobili brengt 037 weer tot leven
Lancia rally DNA met de paplepel.
Hoe kan een klein bedrijf als het Piemontese Kimera Automobili (Cuneo) zo succesvol een extreme restomod als deze 037 maken? Het antwoord gaat schuil achter een rijke familietraditie waar Lancia’s rallygeschiedenis een dominante rol in speelt. Uiteraard speelt een groot financieel vermogen ook een belangrijke rol. Oprichter Luca Betti is namelijk zoon van rally-coureur Andrea Betti, die met de Stratos de nodige prijzen won. Luca Betti (foto onder) is zelf internationaal rally-coureur in ruste (2000-2013) en heeft de rally-geschiedenis van Lancia al heel vroeg in z’n hart gesloten. Zijn firma Kimera Automobili is voortgekomen uit zijn eigen rally-team Scuderia Kimera (of Kimera Motorsport). Restaureren van bestaande racewagens is het allemaal mee begonnen, maar op een bepaald moment leek niets langer onmogelijk, met deze EVO37 als ultiem project. Kimera vult hiermee de reeks reïncarnaties van Lancia- rally legendes op waardevolle wijze aan. We herinneren ons allemaal de Stratos remake van Michael Stochek (2010) en de Delta Integrale restomod van Automobili Amos (2018). De EVO037 is misschien wel het mooiste eerbetoon vinden wij. De technische basis is namelijk van oorsprong een echte 037 en de ‘huid’ is op zorgvuldige en subtiele wijze toch als een herinterpretatie gerealiseerd.
Expertise van de juiste mensen.
Nog mooier is het feit dat hier 37 exemplaren van tot stand zullen worden gebracht. Reeds 11 zijn besteld voor een prijs van 480.000 euro. De EVO37 is een Stradale van maar liefst 505 pk (550 Nm koppel). De firma Kimera Automobili bezat reeds gigantisch veel kennis en ervaring van het origineel voordat men hier aan begon. De 037 maar ook de S4 zijn namelijk diverse malen voorbijgekomen in de werkplaats. Een solide basis voor dit project was dus al vroeg gelegd. Dat Betti juist middenin een pandemie het project realiseerde, getuigd van moed en doorzettingsvermogen. Hij ging voor goedkeuring en expertise te rade bij grote namen als Sergio Limone en Claudio Lombardi (foto boven). Dat alleen al is typerend voor hoe gedegen dit project tot stand is gekomen. Lombardi kwam zelfs op bezoek tijdens de ontwikkeling. De voormalige Ferrari F1 ingenieur werkte in de jaren ’80 voor Lancia Corse. Andere knowhow uit de Lancia-rally tijd kwam langs in de personen van Vittorio Roberti (Abarth) en Franco Innocenti (Lancia Martini Racing Team). Achter het stuur zal binnenkort bovendien tweevoudig kampioen Miki Biasion plaatsnemen.
Italiaanse technologie.
Wat dit project ook een passende identiteit geeft zijn de vele bedrijven uit de regio Piemonte die betrokken zijn geweest; Italtecnica, Bonetto CV, Maps, LAM Stile, CiElle Tronics, Bellasi en Sparco. Italiaanse technologische knowhow werd ook toegepast door Goodwool, Pakelo, Andreani-Öhlins, Brembo en Pirelli. Bij de vormgeving van de EVO37 is men in grote mate trouw gebleven aan het oorspronkelijke ontwerp. De auto is iets langer geworden en de spoiler wat hoger. Het resultaat is een smaakvolle esthetische evolutie van wat ooit om puur functionele redenen op basis van de Beta Montecarlo bedacht was. De basis voor de onderhuidse chassis is de opzet van het origineel. We zien een kooi waaraan voor en achter een buizenframe is bevestigd. De moderne versie van het laatst genoemde is zelfdragend, terwijl het centrale deel een nieuwe rollbar herbergt die vanbinnen niet zichtbaar is en geen extra ruimte inneemt. De motor is centraal en in de lengte geplaatst. De aandrijving zal op de achterwielen plaatsvinden en het automatisch sperdifferentieel met lamellenkoppeling is gekoppeld aan een handmatige versnelling met 6 versnellingen. De ophanging is een evolutie van het origineel en bevat nu componenten van WP en Öhlins. Het remsysteem is van Brembo en heeft vier geventileerde schijven met een diameter van 365 mm met remklauwen met 4 zuigers. De EVO37 heeft prachtige 18 inch velgen voor en 19 inch achter die geïnspireerd zijn op het origineel. De carrosserie bestaat uit hoogwaardige en lichte delen van carbon fiber, kevlar, titanium, staal en aluminium.
Onder toeziend oog ‘gereviseerd’.
Het motorblok is een herzien origineel dat onder toeziend oog van ingenieur Lombardi is aangepast. De viercilinder heeft een inhoud van 2,15 liter met dubbele nokkenas (Bialbero) en 16 kleppen. Een nieuwe dubbele aanjager bestaande uit een volumetrische compressor van het Roots type is uitgerust met elektromagneetkoppeling en turbocompressor volgens de opzet van de Delta S4. Dit zorgt voor een directere reactie bij middellage toeren en meer vermogen bij hoge. De elektronische aansturing van dit alles is optimaal dankzij de toepassing van moderne techniek. De EVO37 komt tot stand nabij Villa Kimera (een villa uit de 17de eeuw), waar de firma haar kantoren en werkplaatsen heeft gevestigd. In juli vindt de officiële presentatie plaats op het Festival of Speed van Goodwood. Vanaf september worden door Kimera Automobili de eerste exemplaren geleverd in samenwerking met enkele partners.
Een zeer geslaagde reïncarnatie van deze iconische Lancia! Wat een klasbak.
Sarei interessato di comprare una Kimera evo 037 da chi posso rendermi per vedere la machina evorrei venire giu in Italia per vedre di fare degli arrangiamenti per portarla in belgio.
io sono : Opuscoli Claudio
Beverlosesteenweg 325
3583 Paal
Belgio
hotmail.com
Tel. 0032497 527064
E-mail: claudio.opuscoli@
Ciao Claudio! Ecoo ‘l indirizzo giusto 😉 :
– Via Basse di Chiusano, 8, 12100 Ronchi CN, Italia
– +39 0171 500801
– prov. di Cuneo